دیدار مردم ۵ استان با رهبر انقلاب آغاز شد (۵ تیر ۱۴۰۳) دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است  استاندار خراسان رضوی از آمادگی ۱۰۰ درصدی تمامی شهرستان‌های استان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه خبرداد آیا پول‌های بلوکه شده ایران در بحرین رهاسازی می‌شود؟ حماس: نتانیاهو می‌خواهد اسرای خود را بازگرداند و جنگ را ادامه دهد براساس مصوبه شورای امنیت کشور؛ تجمعات انتخاباتی تنها در فضای بسته خواهد بود تیراندازی در اوهایو آمریکا یک کشته و ۷ زخمی برجای گذاشت (۴ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اوکراین خود درباره اهدافش تصمیم می‌گیرد شهادت ۲۱ فلسطینی در حملات هوایی امروز رژیم صهیونیستی به غزه (۴ تیر ۱۴۰۳) گزارش کامل چهارمین مناظره انتخاباتی + فیلم (۴ تیر ۱۴۰۳) پخش زنده چهارمین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری (۴ تیر ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین آغاز مذاکرات برای آزادسازی منابع ارزی مسدود شده ایران در بحرین طرح شوم وزیر تندرو صهیونیست برای کرانه باختری اشغالی کرملین: پیشنهادات صلح اوکراین پابرجاست زمان و محل حضور مسعود پزشکیان در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد + جزئیات سخنگوی طالبان: توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است | تشخیص چگونگی نظام حکومت متعلق به افغان‌ها است آغاز انتخابات در ساعت ۸ صبح ۸ تیر | مدت زمان اخذ رأی ۱۰ ساعت است طحان نظیف: رأی مردم حق الناس است | تعداد رأی برای نظام اهمیت دارد اجلاس وزرای خارجه «مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا» در تهران آغاز به کار کرد تاکید استاندار خراسان رضوی بر رعایت بیانات مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری
سرخط خبرها

اعتبارنامه نمایندگان چیست و چگونه بررسی می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۳۱۲۲۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
  • ۱
اعتبارنامه نمایندگان چیست و چگونه بررسی می‌شود؟
روند بررسی اعتبارنامه‌های مجلس دوازدهم از دوشنبه (7خرداد1403) آغازشده است، اما اساساً اعتبارنامه نمایندگی چیست و چگونه بررسی می شود؟

به گزارش شهرآرانیوز، در نخستین جلسه هر دوره از مجلس شورای اسلامی شعب ۱۵ گانه‌ای به قید قرعه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان تشکیل می‌شود و موظف به بررسی این اعتبارنامه‌ها و تایید آنهاست.

بنابر آیین نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود. این اعتبار نامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می‌گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبار نامه‌های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتا مورد تایید یا رد شعبه‌های بررسی کننده قرار می‌گیرد.

پس از برگزاری مراسم تحلیف، از سوی هیئت رئیسه سنی شعب پانزده گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان در همان جلسه نخست تشکیل و همه منتخبان به قید قرعه در میان شعب تقسیم می‌شوند. براساس ماده ۶۶  آیین نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌های ارجاعی به شعب را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نمایند‌های به هر یک از اعتبارنامه‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق الذکر اعتراض به شعبه مربوطه تقدیم می‌دارد.

شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضان جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد. گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه‌ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می‌شود. در صورتی که گزارش شعبه مبنی بر رد اعتبارنامه باشد و یا این که معترضان بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد. درغیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقی گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعالم می‌نماید.

بررسی اعتبارنامه‌ها در جلسه غیرعلنی مجلس

چنانچه اعتبارنامه نماینده‌ای از طرف شعبه یا نماینده‌ای مورد اعتراض قرار گرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت می‌شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد. در صورتی که گزارش مبنی بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوی شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کند و در صورتی که معترضان متعدد باشند.

حداکثر تا ۳ نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق به قید قرعه انتخاب می‌شوند و هر یک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌کنند. نماینده‌ای که اعتبارنامه اش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفان می‌تواند صحبت کند و می‌تواند قسمتی از وقت خود را حداکثر به ۲ نفر از نمایندگان واگذار نماید.  پس از دفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأی گیری می‌شود. اخذ رأی نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفی و با ورقه مخصوص خواهد بود.  پس از تایید اعتبارنامه نماینده منتخب، عمال نماینده مجلس شورای اسالمی به شمار می‌رود و دوره نمایندگی خود را به مدت ۴ سال آغاز می‌کند. همچنین برپایه طرح نظارت بر نمایندگان در صورت تخلف آنها در دوره نمایندگی حداکثر برخورد با نمایندگان خاطی در مجلس، لغو اعتبارنامه وی خواهد بود.

منابع: تابناک، خراسان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
0
0
اگر اعتبار نامه نماینده ای رد شود. آن نماینده نمی تواند به نمایندگی در مجلس ادامه دهد؟ به همین راحتی... پس تکلیف هزاران رای مردم چه میشود؟؟
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->