میهن مثل مادر است آیا روتین‌های پوستی معجزه می‌کنند؟ تحقق الگوی سوم زن مسلمان، مطالبه جدی جامعه زنان از رئیس‌جمهور آینده است جشن مادر دختری «غدیر، عید هم عهدی» در حرم مطهر رضوی برگزار شد اسرار قهوه برای زیبایی پوست اختصاص ۲ فصل از سند تحول کشور به زنان و خانواده روایتی از حال و هوای ۵۰ زوج بوشهری که ماهشان را در حرم امام رضا (ع) عسل کردند علامه‌ها عاشق‌ترند حقیقت فراموش‌شده‌ای به نام «زنان پشتیبان در جنگ» دو چالش مهم دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ چیست؟ نظرات چند بانوی نویسنده درباره رمان دینی «اردو در قبرستان ژغاره» | ژانر وحشت و معمایی این کتاب باعث جذب مخاطب شده است گام دوم رویداد «ایراندخت» حمایت از بانوان کارآفرین است لزوم ارتقای فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی علل شایع خونریزی در سه‌ماهه اول بارداری چیست؟ چهار قاتل خاموش روابط در زندگی مشترک را بشناسید پرداخت ۱۱۵ همت تسهیلات به مشاغل خانگی طی ۳ سال گذشته دیدگاه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در رابطه با حجاب و طرح «نور» چیست؟ دولت سیزدهم و شهید آیت‌الله رئیسی به حوزه بانوان نگاه ویژه‌ای داشتند برپایی کارگاه‌های آموزشی غدیرشناسی برای بانوان زائر در حرم مطهر ریزش مو چه زمانی غیرطبیعی است؟ مادران نوزادان کم وزن بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند
سرخط خبرها
بازنویسی جدید از افسانه «دختر دال» چاپ شد

بازنویسی جدید از افسانه «دختر دال» چاپ شد

  • کد خبر: ۲۳۲۵۴۲
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۱
کتاب «دختر دال» با بازنویسی احمد اکبرپور توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، کتاب «دختر دال» با بازنویسی احمد اکبرپور به‌تازگی توسط انتشارات فاطمی منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌ کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های طوطی» (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) است.

کتاب پیش‌رو از عناوین مجموعه «قصه‌های اقوام ایرانی» است که با دبیری مسعود ناصری دریایی و علی گلشن از مسئولان موزه عروسک و فرهنگ ایران در قالب کتاب‌های طوطی منتشر می‌شود. کتاب‌های این‌مجموعه بازنویسی قصه‌ها و افسانه‌هایی را در بر می‌گیرند که شخصیت‌های اصلی‌شان زنان و دختران هستند. قصه‌ها و روایت‌های این‌مجموعه بر رابطه انسان با طبیعت تاکید دارند و مروج ارزش‌های زیست‌محیطی‌ هستند.

احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان است که تابه‌حال کتاب «هزار هزار دانه انار» را در قالب این‌مجموعه بازنویسی کرده و در بازنویسی «دختر دال» از منابعی، چون «مقاله روایتی محلی از اسطوره الهه باروری در لرستان» نوشته بهمن فیروزمندی، مهدی رضایی و خیرالنساء جودی در نشریه «زن در فرهنگ و هنر» که سال ۱۳۹۱ چاپ شده، استفاده کرده است.

در ابتدای این‌قصه، حکیمی وارد یک‌روستا شده و با خواسته‌های مختلف مردم آبادی روبه‌رو می‌شود؛ یکی برای شفای بچه‌اش دعا می‌خواهد، یکی برای بهبود کار و کاسبی‌اش. زن و مردی هم هستند که دلشان بچه می‌خواهد و با کیسه‌ای پر از کلوچه و گردو پیش حکیم می‌روند و می‌خواهند دعا کند خدا بچه‌ای به آنها بدهد. حکیم دستور می‌دهد تخم پرنده‌ای بیاورند. بعد که تخم پرنده حاضر می‌شود، آن را لای دستمالی می‌پیچد و زیر لب وردی می‌خواند و سپس به زن می‌گوید باید برای ۴۰ روز از آن در گهواره نگهداری کند. زن هم تخم پرنده را لای پارچه‌ای ابریشمی می‌گذارد و شب و روز گهواره را تکان داده و برایش شعر و قصه می‌گوید.

بعد از چهل روز که بناست بچه به دنیا بیاید، مرد با عصبانیت تخم پرنده را بین زباله‌ها پرت می‌کند. اما زن که دلش پیش تخم پرنده و کودک درون آن است، می‌دود و می‌دود تا آن را از زباله‌ها بیرون بکشد. اما می‌بیند پرنده‌ای تیز چنگال از آسمان می‌آید و تخم را به چنگ گرفته و می‌برد. زن دعا می‌کند: خدایا! بچه‌ام را از چنگ دال نجات بده!...

«دختر دال» در سال ۲۰۲۲ برنده نمایشگاه بولونیا، نمایشگاه شارجه و در سال ۲۰۲۳ برنده نمایشگاه چن بوکویی و منتخب جشنواره نامی شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

دختر دال دور پیرزن چرخید و چرخید و موهایش را گیس کرد. دختر پیرزن که پشت درختی کمین کرده بود، زود خودش را رساند و تق‌تق‌تق دورتادور لباس دختر دال را میخ کوبید.

دختر دال ناگهان متوجه شد و پرسید: «وای! دختر چه‌کار می‌کنی؟»

پیرزن جواب داد: «بیچاره هیچ‌وقت لباس به این‌قشنگی ندیده.» و همان‌جوری که با سرباز‌ها قول‌وقرار گذاشته بود، شروع کرد به خواندن:

«آی بیایید، آی بیایید.

آی خوش و خرم بیایید...»

ناگهان سرباز‌ها از پشت درخت‌ها

بیرون آمدند و دختر دال را گرفتند.

این‌کتاب با ۴۰ صفحه مصور رنگی، شمارگان ۲ هزار نسخه و قیمت ۱۸۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.