روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار قیمت خودرو‌های خارجی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | بنز ۲۰۱۳، هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چگونه خودرو وارداتی بخریم؟ قیمت خودرو‌های داخلی و کارکرده در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) متقاضیان دسته‌چک بخوانند | شرط جدید بانک مرکزی برای صدور دسته‌چک‌های صیادی سهم زنان از تسهیلات مشاغل خانگی چقدر است؟ شرایط رایگان‌شدن قبوض آب اعلام شد عرضه ۳۱ خودروی وارداتی از طریق سامانه یکپارچه خودرو + جزئیات قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) | هلو ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شد هشدار به مشترکان پرمصرف آب | آب شرب مشترکان بدمصرف با اطلاع قبلی قطع می‌شود مهمانی‌هایی که به خاطره تبدیل شدند | از هزینه گزاف ولیمه حاجیان تا سفره‌هایی که هر روز آب می‌روند
سرخط خبرها

سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات

  • کد خبر: ۲۳۲۶۵۹
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سهم بخش کشاورزی از اشتغال در ۲۱ استان کمتر از ۲۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر، در این استان‌ها حتی یک‌چهارم شاغلان نیز در بخش کشاورزی فعال نبوده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، کشاورزی یکی از بخش‌های سه‌گانه اقتصاد است که به طور مستقیم با امنیت غذایی کشور و تامین نیاز‌های خوراکی خانوار‌ها در ارتباط است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، سهم کشاورزی از اشتغال در کل کشور ۱۴.۴ درصد بوده است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کل کشور، تقریبا تنها ۱۴ نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند.

این نسبت میانگینی از کل کشور است و برای هر استان به صورت جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود. طبق این محاسبات، سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور در استان کرمان بالاتر از سایر استان‌ها بوده و نزدیک به ۴۰ درصد است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان غربی قرار گرفته‌اند. استان تهران نیز از نظر سهم کشاورزی از اشتغال در جایگاه آخر قرار گرفته است. استان‌های البرز و قم، بعد از تهران، کمترین سهم را به نام خود ثبت کرده‌اند.

سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات

رونق کم بازار کار در بخش کشاورزی

از میان ۳۱ استان کشور، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال در استان کرمان ۳۹.۷ درصد و بالاتر از سایر استان‌ها است. به عبارت دیگر، در این استان از هر ۱۰۰ نفر شاغل، تقریبا ۳۹ نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. در رتبه دوم، استان خراسان شمالی با سهم ۳۰.۴ درصدی قرار گرفته است. کرمان و خراسان شمالی تنها استان‌هایی هستند که کشاورزی در آن سهمی بالاتر از ۳۰ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است.

در سوی دیگر این طیف، ۵ استان قرار گرفته‌اند که سهم کشاورزی از اشتغال در آن کمتر از ۱۰ درصد است. اولین استان، تهران است که این سهم در آن تنها ۱.۷ درصد است. به بیان دیگر، از هر ۱۰۰ شاغل تهرانی تنها یک نفر کشاورز است. البرز و قم دو استان بعدی هستند که این سهم در آنها به ترتیب ۲.۵ درصد و ۳.۱ درصد است. یزد و اصفهان نیز چهارمین و پنجمین استان از نظر سهم پایین کشاورزی از اشتغال هستند. نکته جالب توجه این است که سهم کشاورزی از اشتغال در استان‌هایی که تصور می‌شود پیشه اکثریت ساکنین آن کشاورزی بوده، کمتر از حد تصور است. برای مثال، این نسبت در گیلان تنها ۲۱.۲ درصد و در مازندران ۱۷.۲ درصد است. سهم کشاورزی از اشتغال استان خوزستان نیز تنها ۱۴.۶ درصد برآورد شده است.

سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال ۱۴۰۲ + جزئیات

افزایش و کاهش سهم کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال گذشته

سهم گروه کشاورزی از اشتغال استان‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ بدون تغییر نبوده است. از میان تمام استان‌های کشور، این سهم در ۲ استان بیش از ۲ واحد درصد افزایش و در ۸ استان بیش از یک واحد درصد کاهش یافته است.

برای مثال، این سهم در استان اردبیل بیش از سایر استان‌ها با افزایش روبرو بوده و ۶.۷ واحد درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بالاتر رفته است. استان کرمانشاه نیز تجربه افزایش ۲.۵ واحد درصدی سهم کشاورزی از اشتغال را داشته است.

این سهم در برخی استان‌ها مثل ایلام، زنجان، گلستان، خراسان رضوی و قزوین نیز بیش از یک واحد درصد شاهد کاهش نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده است.

منبع: اکوایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->