تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳) بوستان‌های چهل‌بازه، وکیل‌آباد، کوه‌پارک و کوهشار مشهد تعطیل شدند (۳ تیر ۱۴۰۳) نخستین جلسه شورای بسیج اداری استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد+ فیلم  کشف ۳۱۲۰ کیلوگرم آرد نانوایی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد به‌مناسبت دهه امامت و ولایت | نورافشانی ۵۰ نقطه مشهد در شب عید غدیرخم کدام پارک‌ها و بوستان‌های مشهد دارای مجموعه‌های بازی برای کودکان هستند؟ عملیات اجرایی دوربرگردان غیرهم‌سطح ابوطالب‌شرقی در مشهد به‌زودی آغاز می‌شود ۲۱۷ هزار نفرشب ظرفیت اسکان رسمی مشهد، میزبان زائران تابستانی می‌شود رمزگشایی از نام محله «خین عرب» مشهد که قدمت چهارصدساله دارد پاسخ شهرداری مشهد به گلایه‌ها درباره وضعیت خیابان عباس آباد ۱۷
سرخط خبرها

«توس، مهرگان و رضویه»؛ ۳ شهر جدید در همسایگی مشهد

  • کد خبر: ۲۳۲۸۷۵
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
  • ۸
«توس، مهرگان و رضویه»؛ ۳ شهر جدید در همسایگی مشهد
«جمحا» یا همان جمعیت مطالبه‌گران حاشیه شهر‌های خراسان رضوی، نام یک تشکل مردم‌نهاد است که هر هفته مسئولان استانی و مدیران شهری را پای صحبت‌های بی‌واسطه اهالی یک محله در حاشیه شهر می‌نشاند. شامگاه روز شنبه نیز نوبت به مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد، رسید تا در مسجد حضرت زینب (س) مهمان اهالی کوچه حمام و محله حُر ۱۳ باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، محلات منفصل شهری در محور بولوار رسالت، نخستین موضوع مورد اشاره نمایندگان تشکل‌های مردمی در نشست مشترک با رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد بود. برخی حاضران در این جلسه از این گلایه داشتند که روستا‌های نزدیک به محدوده منفصل شهری در این منطقه با جمعیتی افزون بر ۷۰ هزار نفر حتی از برخی شهرستان‌های استان پرجمعیت‌تر هستند، اما از نظر تقسیمات کشوری، خدماتی به اندازه یک روستا دریافت می‌کنند.

طهوریان عسکری در پاسخ به این بخش از مطالبات اعضای شورا‌های اجتماعی محلات از آغاز بررسی طرحی در استانداری خراسان رضوی خبر داد که در صورت تصویب یا در صورت اجرایی شدن براساس آن، سه شهر توس، مهرگان و رضویه در مجاورت مشهد ایجاد خواهد شد.

وی افزود: حدود دو ماه است که این طرح درحال بررسی است و به دلیل برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ اراده جدی وجود دارد که این طرح تا پیش از موعد برگزاری انتخابات تعیین‌تکلیف شود تا این شهر‌ها بتوانند شورا‌های مستقل خود را داشته باشند.

هزینه اداره شهر سرسام‌آور است

قصه پرغصه اگو و جمع‌آوری آب‌های شهری با افزایش شدید هزینه‌های اجرای آن، موضوع دیگری بود که در این نشست موردتوجه نمایندگان تشکل‌های مردمی قرار گرفت. حاضران تأکید داشتند که سرانه هزینه هر خانه که قرار باشد از اگو بهره‌مند شود، به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده است و تا این هزینه هم پرداخت نشود، اداره آب و فاضلاب اگو را اجرا نمی‌کند. علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های توسعه شهری همچون بهسازی معبر و روکش آسفالت نیز در گرو اجرای اگو است، بنابراین تأخیر در پیشرفت پروژه‌های اگو، بار مضاعفی بر دوش اهالی ایجاد می‌کند که عمدتاکارگر و از اقشار ضعیف هستند.

۱۲ هزار میلیارد تومان، هزینه نگهداری شهر

رئیس کمیسیون سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد در پاسخ به این مطالبه اعضای شورا‌های اجتماعی محلات تصریح کرد که افزایش هزینه‌های شهری، باری است که شهرداری و شورای ششم را نیز تا حد زیادی گرفتار تنش‌های مالی کرده است. وی افزود: حقیقت این است که مدیریت شهری برخلاف نهاد‌های حاکمیتی نمی‌تواند وابسته به درآمد‌های ناشی از فروش نفت، استخراج معادن یا استحصال محصولات کشاورزی باشد و منبع درآمدی به جز شهروندان ندارد، بنابراین در این شرایط که تعداد پروانه‌های صادرشده از ۱۶ هزار پرونده در ۱۴۰۱ به شش هزار پرونده در ۱۴۰۲ کاهش یافته، درآمد‌های مدیریت شهری نیز با کاهش چشمگیر مواجه بوده است.

به گفته وی، سرجمع عوارضی که سالانه در قالب برگه‌های سبزرنگ از شهروندان دریافت می‌شود، کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان است و این درحالی است که اگر به فرض یک سال هیچ پروژه توسعه در شهر اجرا نشود، فقط هزینه‌های نگهداری از فضا‌های شهری همچون فضای سبز، پل‌ها، بزرگراه‌ها و زیرساخت‌های موجود از ۱۲ هزار میلیارد تومان فراتر می‌رود.

طهوریان عسکری افزود: در یک نمونه خاص، همین چند سال قبل بود که شهرداری وقت، کل خط یک متروی مشهد را با سرجمع اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان ساخت، اما امروز ما برای هر یک کیلومتر مترو باید دوهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم، آن هم در شرایطی که ۱۵ کیلومتر خط ۳ و ۲۵ کیلومتر خط ۴ قطار شهری در دستورکار قرار دارد. این اثر مخرب همان هزینه‌ای است که از نظر شما در اجرای اگو محسوس است و حالا شما ببینید در سطح مدیریت یک کلان‌شهر همچون مشهد، ابعاد ویرانگر این مسئله چقدر می‌تواند شدیدتر باشد.

اتصال بولوار حُر به مفتح تا پایان امسال

یکی از چالش‌های جدی محلات حر ۱۳ و مناطق پیرامون آن، معضل اراضی بزرگ‌مقیاس و بلاتکلیف است. البته ماجرا به اینجا هم ختم نمی‌شود و به موازات وجود اراضی بلاتکلیف، گلایه بابت کمبود سرانه فضای سبز، فضای آموزشی، مسجد و تعریض معابر، یکی از محور‌های اصلی مطالبات اهالی و نمایندگان محلات است. 

در این نشست، پس از آن که اعضای شورا‌های محلات از مصائب ناشی از زمین‌های بلاتکلیف گفتند و به تشریح پیامد‌های ناشی از تجمع معتادان و گسترش سرقت و ناامنی پرداختند، طهوریان تأکید کرد که تا پایان سال جاری، مذاکرات شهرداری و آستان قدس به سرانجام خواهد رسید تا به جای پروژه شکست‌خورده تعریض پورسینا و تملک‌های گران‌قیمت اراضی محلات هدف، طرح ایجاد یک معبر استاندارد در محدوده «خدربیگ» به مرحله اجرا برسد. رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر این را هم گفت که در همان اراضی، هم زمین ورزشی و هم فضای سبز مناسب دیده شده تا اهالی محله حر بتوانند مستقیم به مفتح اتصال پیدا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا طالعی مارشگ. معلوم. شدید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
1
با سلام همسرم معلولان خیلی خیلی شدید. کی پرداخت مشیه. مسکن ملی
خوحالا مو چیکارکنم بااین آلونک
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
بیا بریم بهشت کنار آقاجان
سید کاظم دامرودی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
1
1
محله ی کشاورز هم بخشی از همین محلات کم برخوردار هست که نبود امکانات وضعف مالی اکثر افرادی که از سر ناچاری آلونکی از بساز بفروش خریده یا اجاره کرده اند. وروزگار میگذرانند بدون هیچ کدام از امکانات رفاهی چندین سال است که گفته اند انبار ضایعات شهرداری در کشاورز 7 به یک پارک بزرگ تبدیل خواهد شد و دلالان ملک های ان منطقه همین را دستاویز قرار میدهند واملاک را دولا پهنا به مردم میفروشند. چشم امیدمان به لطف مسئولان شهری است. اجرک ا...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
بازم همون پارک درست بکنن میشه پارک نا امن همون ضایعاتی والا یه جا خراب سیب همیشه خراب بزار از همون راهی که مردم یه لقمه نون میخورم رو ت جلشو نگیر این هم پارک درست شد چه سودی به جیب بقیه رفت تفریح میخاین برین بیرون شهر پارک جای معتاد ها هست و کسی هم نیست رسیدگی به این معتاد های تو پارک کنن هم آمپولی شیشه کریستالی بیابانی بازم پارک میخاین
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
که چیه بشه باز پارک بشه ۱۰نفر آمپولی دور پارک جمعه بشه اسم دیگه معتاد های دور پارک که هیچ فکری بحال اینا نمیشن میخای برین تفریح بچه هاتون برین بیرون شهر نه پارک .
این هم فضای سبز چیه اقتصادی داشت ....
مهربان توسی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
3
سلام خانواده من در بلوار شاهنامه ساکن هستند آخر هفته ها بیشتر سال ترافیک است کی انشاا... تقاطع غیرهمسطح سنتو شاهنامه کلید میخوره؟؟ لااقل در میدان نقش رستم پلیس بزارن که گره ترافیکی ایجاد نشه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
2
4
توس و سناباد اصل مشهد هست زمانی که اسم مشهد نبود اسم توس بوده بعد سناباد و بعد شده مشهد شما خجالت نمیکشین میگین توس همسایگی مشهد ،ها خجالت نمیکشین !
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
2
باسلام. نمی خواهد به کنارشهربروید تامعضل بی فکری مسئولان راازنزدیک ببینید دقیقا میدان فردوسی مشهد جولانگاه قماربازی و موادفروشان شده کافیست یک سری بزنید تاببینیدازهرجای ایران واردمشهدمیشوندبخوان قماربزنن وموادتهیه کنن یک‌راست میدان فردوسی
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->