علت افزایش قیمت طلا در بازار چیست؟ (۱۰ تیرماه ۱۴۰۳) قیمت امروز انواع گوشی‌های آیفون، سامسونگ و شیائومی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) چرا دامنه نوسان یکسان برای بازار‌ها در نظر گرفته شد؟ ریزش ۲۳ هزار واحدی بورس | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کشف ۱۱ هزار و ۷۰۰ انشعاب غیرمجاز در مشهد ظرف یک سال گذشته چرا مرحله سوم واریز سود سهام عدالت به ۱۴۰۳ موکول شد؟ آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری اشخاص حقیقی اعلام شد وزیر صمت: خودروسازان انتقادپذیر باشند | فعالیت ۳۷ شرکت خودرویی در کشور نحوه دریافت وام خرید کالای ۱۵۰ میلیون تومانی بانک رفاه کارگران + شرایط و مدارک لازم کاهش مزایای مزدی؛ سنوات پایان خدمت کارگران چقدر است؟ هر گرم طلا ۳.۵ میلیون تومان و دلار ۶۲ هزار تومان | قیمت طلا، سکه، ارز و ارز دیجیتال (۱۰ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست سال جاری از عرضه‌اولیه امروز جا نمانید | زمان ثبت سفارش مشخص شد (۱۰ تیر ۱۴۰۳) نرخ‌نامه مصوب مراکز حمل‌ونقل درون‌شهری در مشهد اعلام شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دارندگان دسته‌چک بخوانند | زمان حذف چک کاغذی مشخص شد بررسی افزایش یا کاهش قیمت خودرو‌های خارجی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۹۰ میلیون تومان ماینر غیرمجاز معرفی کنید؛ جایزه بگیرید | سقف پاداش چقدر است؟ جزئیات و نحوه سفارش و خرید سکه از مرکز مبادله | حداکثر میزان خرید چقدر است؟ امحای فنی ۹۰۰ ماینر در خراسان‌رضوی طی یک ماه گذشته قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ تیر ۱۴۰۳) | خانواده پژو گران شد «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»؛ مردم چه کاری باید انجام دهند؟ لزوم رعایت سقف افزایش ۲۵ درصدی اجاره | صاحب‌خانه‌ها چگونه تنبیه و تشویق می‌شوند؟ درآمد‌های ارزی در بهار سال جاری، به ۲۵.۵ میلیارد دلار رسید بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن خراسان رضوی هر شانه تخم‌مرغ ۱۰۹ هزار تومان شد + جدول (۱۰ تیر ۱۴۰۳) بررسی میانگین رشد سالانه اجاره مسکن و شاخص دسترسی به مسکن در دولت‌های مختلف + نمودار
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رشد ۴۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی طی دولت سیزدهم

  • کد خبر: ۲۳۳۱۹۲
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
رشد ۴۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی طی دولت سیزدهم
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی دولت سیزدهم حدود ۴۴ درصد رشد صادرات در استان داشتیم و واردات ما نیز از ۳۸۰ میلیون دلار به ۸۱۹ میلیون دلار رسیده که بخشی از این واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، امیررضا رجبی امروز سه‌شنبه ۲۲ خرداد‌ماه، در نشست خبری بررسی عملکرد و مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در حوزه صنعت معدن و تجارت استان اظهار کرد: در حوزه صنعت یکی از وظایف که معروف تلقی می‌شود، توسعه اشتغال است؛ اگر موضوع توسعه اشتغال را پیگیری کنیم، از بسیاری از منکرات جلوگیری می‌شود که توفیق خوبی در این حوزه طی سه سال اخیر حاصل شده است. مجموع ثبت اشتغال اداره‌کل صمت استان در سامانه رصد طی دو سال گذشته ۷۵ هزار شغل بوده است.

وی افزود: سایر موارد که به حوزه امر به معروف و عفاف و حجاب برمی‌گردد در حوزه اصناف بوده و ما تنها استانی بوده‌ایم که از طریق ماده ۵۲ قانون نظام صنفی، برای برخی از بازرسین کمیسیون نظارت کارت صادر کردیم تا در چارچوب نظام صنفی بر کلیه مسائل نظام صنفی از جمله عفاف و حجاب نظارت کنند.

مدیرکل صمت استان تصریح کرد: کاری که قانوناً انجام شد، تصویب و ابلاغ ضوابط اجرایی در کمیسیون نظارت مرکز استان برای ۹ اتحادیه صنفی بود که درگیر این مسئله هستند. واحد‌های صنعتی تولیدی پوشاک کاملا تحت نظر بوده و در حوزه واحد‌های صنفی تولیدی پوشاک، تعداد واحد‌های بدون مجوز کاهشی شده است. علاوه بر نظارت بر این واحد‌ها با کمک سامانه درگاه ملی مجوز‌ها از سال ۱۴۰۰ که حدود ۶۰ درصد واحد‌های صنفی تولیدی پوشاک بدون مجوز بودند، این آمار به زیر ۳۰ درصد رسیده است. در برخی از اصناف واحد‌های تولیدی بدون مجوز زیر ۱۰ درصد است.

رجبی ادامه داد: در حوزه قاچاق پوشاک اقدامات خوبی انجام شده و تاکنون ۲۲۴ هزار بازرسی در حوزه پوشاک قاچاق صورت گرفته که ۵ پرونده نیز تشکیل شده است.

تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب در ۱۳ اتحادیه صنفی

در ادامه علی غفوری‌مقدم، معاون بازرگانی اداره کل صمت استان اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در اتحادیه‌ها خصوصا در یک سال اخیر موضوعات مربوط به عفاف و حجاب بوده است. ما عضو کارگروه عفاف و حجاب استانداری، فرمانداری و دادگستری هستیم؛ بر اساس مصوبات این کارگروه‌ها ۱۳ اتحادیه از جمله پوشاک، بانوان آرایشگر، کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و... که بیشترین ارتباط را در حوزه عفاف و حجاب با مردم دارند در اولویت قرارگرفتند. در این ۱۳ اتحادیه به کمک اتاق اصناف قرارگاه عفاف و حجاب تشکیل شد.

وی افزود: ضوابط اجرایی الزام‌آور برای این اتحادیه‌ها تعریف شده و تمام نکات تولید، عرضه و فروش صنف مربوطه مد نظر قرار گرفته است. اولین اتحادیه که به آن ورود پیدا کردیم اتحادیه پوشاک است. 

در بخشی از این جلسه ناصر بهزاد، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: وزارت صمت طرحی را به صورت ملی برای پوشاک عفیفانه دنبال می‌کند و مجموعه‌ای صنعتی در استان به این موضوع ورود پیدا کرده و مطالعات و کار اجرایی را آغاز کرده است. تاکنون بالغ بر ۵۰ ارگان و دستگاه‌های مختلف برای پوشاک کارکنان خود در محیط‌های اداری به این مجموعه سفارش داده‌اند.

وی اضافه کرد: تولیدات واحد‌های صنعتی تولید پوشاک استان مشخص بوده و این تولیدات رصد می‌شود، اما پوشاکی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یا توسط واحد‌های صنفی تولیدی غیرمجاز تولید می‌شود، فضا را نامناسب می‌کند. 

در بخش دیگری از این جلسه بخشعلی بیاتی قله‌زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: جزو اولین دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ابتدای دهه ۹۰ موضوع پوشاک خصوصا پوشاک وارداتی و قاچاق بود. در خراسان رضوی ما پیشقدم بوده و پوشاک خارجی وارداتی خصوصاً پوشاکی که مجوز واردات یا نمایندگی مجاز نداشتند را ساماندهی کردیم و در حال حاضر در سطح بازار آنچنان برند‌های خارجی حداقل در تابلو‌های واحد‌های صنفی نمی‌بینیم.

وی افزود: برخی از تولیدکنندگان پوشاک در سطح کشور خصوصا مشهدی‌ها با ثبت برند‌های خارجی در داخل کشور آن را داخلی‌سازی کرده‌اند و نسبت به تولید و عرضه پوشاک اقدام می‌کنند. کلیه واحد‌های تولیدی پوشاک باید نسبت به نشانه‌گذاری کالای تولیدی که بازار عرضه می‌کنند، اقدام کنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت استان تصریح کرد: پیرامون برند‌های پوشاک قاچاق محرز، چه به عنوان کالای مسافر یا کوله‌بری و عرضه آنها در فروشگاه‌های تاناکورا طی سال گذشته و سال جاری اقدامات خوبی با دستگاه‌های هم‌ارز خود انحام دادیم و امیدواریم به سمت نشانه‌گذاری پوشاک داخلی برویم، زیرا در این حوزه صنعت داخلی بسیار خوبی را داریم.

رشد ۲۴ درصدی صدور پروانه بهره‌برداری صنعتی در دولت سیزدهم

در ادامه رجبی، مدیرکل صمت استان عنوان کرد: در مهر ماه ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی فعال در استان ۴۶۰۸ عدد بوده که این پروانه‌ها در انتهای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به ۵۶۸۲ عدد رسیده که نشان‌دهنده رشد ۲۴ درصدی است. مجموع ارزش سرمایه‌گذاری به روز شده ۴۶۰۸ واحد ذکر شده در مهر ماه ۱۴۰۰، ۱۲۵ همت بوده و مجموع ارزش سرمایه‌گذاری ۵۶۸۲ واحد صنعتی فعال دارای پروانه بهره‌برداری در استان تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری ۲۳۶ همت بوده است.

وی اضافه کرد: در مهر‌ماه ۱۴۰۰، اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی در استان ۲۱۳ هزار شغل بوده و در حال حاضر این عدد بیش از ۲۴۰ هزار شغل است. طی دو سال و نیم گذشته ۷۵۱ پروانه بهره‌برداری صنعتی جدید و ۶۳۷ پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای صادر کردیم که مجموع سرمایه‌گذاری ایجاد شده این پروانه‌ها حدود ۶۰ همت بوده است.

مدیرکل صمت استان گفت: در حوزه واحد‌های صنعتی در مهر‌ماه ۱۴۰۰، ۸۹۰ واحد صنعتی راکد شناسایی و در پایان ۱۴۰۲ این واحد‌ها تعیین‌تکلیف شد. از این بین ۲۷۳ واحد صنعتی به صورت کامل به چرخه تولید بازگشتند و ۳۵ واحد در چرخه راه‌اندازی هستند و مابقی واحد‌هایی بودند که خود واحد تمایل به ادامه کار نداشت یا بازارش از بین رفته بود. همچنین در برخی واحد‌ها ماشین‌آلات جمع‌آوری شده بود. در همین راستا پروانه بهره‌برداری ۵۸۳ واحد صنعتی تعلیق شد. 

رجبی ادامه داد: سال‌ها یکی از مشکلات ما زیرساخت‌ها بود، خوشبختانه با پیگیری‌های لازم ۲۶ درصد به اراضی قابل واگذاری شهرک‌های صنعتی با شهرک صنعتی خادم‌الرضا اضافه شد و نزدیک ۱۹۸۰ هکتار به زمین‌های قابل واگذاری اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال و نیم گذشته ۴۶۴۸ جواز صنعتی در استان با پیش‌بینی ۱۶۲ همت سرمایه‌گذاری صادر شد. در گذشته در یک واحد محصور تنها یک پروانه بهره‌برداری صادر می‌شد، اما در حال حاضر این تعداد افزایش یافته و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری شد. تجربه نشان داده از جواز تاسیس‌های صنعتی صادر شده حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به نتیجه رسیده و منجر به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شود. 

مدیرکل صمت استان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما صدور پروانه بهره‌برداری برای تولید بدون کارخانه است که در گذشته انجام نمی‌شد، اما طی سه سال اخیر ۲۴ پروانه بهره‌برداری تولید بدون کارخانه صادر شده است. 
رجبی ادامه داد: یکی از اتفاق‌های دیگر حوزه دانش‌بنیان‌ها بود؛ خراسان رضوی در تعداد صدور پروانه‌های تحقیق و توسعه واحد‌های صنعتی رتبه اول کشور را دارا است. این موضوع نشان‌دهنده استفاده واحد‌های صنعتی از واحد‌های تحقیق و توسعه و تبدیل آنها به واحد‌های فناور و دانش‌بنیان است. در حال حاضر ۹۷ شرکت در استان که پروانه بهره‌برداری صنعتی دارند، دانش‌بنیان نیز هستند. در سال ۱۴۰۲، ۶۳ پروانه تحقیق و توسعه صادر شد که رتبه اول کشور را داشتیم و در مجموع در استان ۳۴۲ پروانه تحقیق و توسعه صادر شده که رتبه اول کشور در این حوزه را داریم. 

وی گفت: در مهر ماه ۱۴۰۰، ۱۳۰ پروانه اکتشاف معدن در استان داشتیم که این عدد تا پایان سال گذشته به ۳۰۰ پروانه رسید که نشان‌دهنده رشدی ۱۶۵ درصدی در صدور پروانه‌های اکتشاف معادن است. اثر صدور این پروانه‌ها در چند سال آینده مشخص خواهد شد.

مدیرکل صمت استان تصریح کرد: در پروانه‌های بهره‌برداری معادن در مهر ۱۴۰۰، ۸۴۵ فقره پروانه بهره‌برداری معدن داشتیم و اکنون ۱۰۶۷ پروانه بهره‌برداری معادن داریم. ما به عنوان اولین استان کشور معادنی در مرز داشتیم که در اختیار نیرو‌های مسلح است و اولین پهنه مرزی از طریق ستاد کل واگذار شده و در حال مطالعه است. طی این مدت ۶۰۰ محدوده اکتشافی نیز در قالب مزایده واگذار شده است. 

رجبی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون دلار از خراسان رضوی صادرات داشتیم که این عدد در سال گذشته به ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. طی دولت سیزدهم حدود ۴۴ درصد رشد صادرات در استان داشتیم و واردات ما نیز از ۳۸۰ میلیون دلار به ۸۱۹ میلیون دلار رسیده که بخشی از این واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات بوده است.

وی افزود: از ۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون دلار صادرات طی سال گذشته، ۵۰ درصد متعلق به حوزه صنعت و مابقی مربوط به بخش‌های کشاورزی، معدن و صنایع و معدنی و سایر حوزه‌ها بوده است. طی دو سال اخیر بازار‌های جدیدی به بازار‌های صادراتی هدف استان اضافه شده است، آفریقای جنوبی، بلغارستان، صربستان، سریلانکا، لیبی، ایرلند و... از جمله این بازار‌های صادراتی جدید هستند. 

مدیرکل صمت استان خاطرنشان کرد: از مهر‌ماه ۱۴۰۰، صادرات خراسان رضوی به تاجیکستان از ۳ میلیون دلار به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده است. همچنین صادرات استان به روسیه طی مدت مذکور از ۳ میلیون دلار به ۲۶ میلیون دلار رسیده است. پیش‌بینی و هدف‌گذاری صادرات برای خراسان رضوی طی سال جاری ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است و ۳۳۰ میلیون دلار نیز تاکنون طی سال جاری صادر شده که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

در بخش دیگری از این مراسم بیاتی قله زو، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صمت استان بیان کرد: در دولت سیزدهم در حوزه نظارت و بازرسی بر بازار در مجموع ۲۰۱ هزار و ۲۴۹ بازرسی در سطح استان داشته‌ایم و ۳۵ هزار و ۴۸ مورد گزارش پرونده تشکیل شده و ارزش ریالی کل پرونده‌ها نیز ۴.۴ همت بوده است. به تفکیک ۱۹ هزار و ۲۵۲ مورد از بازدید‌ها در حوزه قاچاق بوده و تعداد پرونده‌های حوزه قاچاق نیز ۱۸۵۵ مورد به ارزش ریالی ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. 

در ادامه علی امیدبخش، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری اداره کل صمت استان گفت: بر اساس تکلیف مشخص شده و تاکید استاندار، طرح‌های مهم استان در حوزه صنعت و صنایع معدنی شناسایی شده است. در حال حاضر ۴۷ طرح مهم در استان مورد رصد و پایش مداوم قرارگرفته و پیش‌بینی سرمایه‌گذاری به‌روز شده این طرح‌ها ۱۴۴ هزار و ۹۳۴ میلیارد تومان بوده و اشتغال آن ۱۹ هزار و ۷۹۴ نفر است.

وی اضافه کرد: امیدواریم این طرح‌ها تا پایان شهریور‌ماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد و پیش‌بینی شده در فاز اول تا این تاریخ ۹۷ همت سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری برسد و تا پایان شهریور‌ماه سال جاری نیز ۲۴ طرح با میزان سرمایه‌گذاری به‌روز شده ۲۰ همت و اشتغال ۸۶۰۰ نفر آماده افتتاح خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->