افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۱۱۰۰ کودک کار و خیابان تحت پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی هستند

  • کد خبر: ۲۳۳۳۲۳
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
۱۱۰۰ کودک کار و خیابان تحت پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی هستند
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی گفت: ۹۸ درصد از کودکان کار و خیابان تحت پوشش بهزیستی خراسان‌رضوی به صورت روزانه با خانواده خود در ارتباط هستند و حدود نیمی از کودکان کار و خیابان در بازه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال قرار دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مسعود فیروزی خاطرنشان کرد: کار کودکان تا قبل از سن شش‌سالگی به عنوان کودک‌آزاری تلقی گردیده و جرم محسوب می‌شود. مردم در صورت مشاهده می‌توانند با شماره ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تماس بگیرند.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۱۰۰ کودک در مراکز بهزیستی دارای پرونده هستند که از این تعداد، ۸۸ نفر طی سال جاری شناسایی شده و سایرین طی سال‌های قبل در مراکز پذیرش شده‌اند و همچنان تحت حمایت هستند و از خدمات برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی درخصوص روند سامان‌دهی کودکان کار و خیابان توسط این سازمان، گفت: کودکان از طریق تیم‌های شناسایی شهرداری با همکاری نیروی انتظامی و به‌وسیله خودروی ون مناسب‌سازی‌شده با حفظ کرامت انسانی و رعایت حقوق کودکان با حضور مددکاران و روان‌شناسان به واحد غربال منتقل می‌شوند. از‌آنجا‌که بسیاری از این کودکان اتباع بوده و فاقد مدارک هویتی هستند، در واحد غربال مشخصات کودک از طریق اسکن عنبیه ثبت شده و پرونده اولیه برای آن‌ها تشکیل می‌شود و واحد مددکاری با خانواده و اطرافیان کودک تماس می‌گیرد. کودک به مرکز شبانه‌روزی منتقل شده و حداکثر طی مدت ۲۱ روز بعد از ارزیابی شرایط کودک، بازدید از منزل، انجام جلسات مشاوره‌ای، ارزیابی شرایط جسمانی و روانی کودک و... انجام شده و مشخص می‌شود که کودک شرایط ترخیص و بازپیوند با خانواده را دارد یا اینکه همچنان باید از خدمات و حمایت‌های مراکز شبانه‌روزی برخوردار شود.

وی افزود: درصورتی که شرایط ترخیص کودک و بازپیوند او با خانواده مهیا باشد، با اخذ تعهدات از خانواده، کودک تحویل آن‌ها می‌گردد. حمایت از کودکان کار و خیابان بعد از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی و تحویل به خانواده‌ها پایان نمی‌‎یابد. در این حالت پرونده کودک به مراکز روزانه منتقل گردیده و در عین حال که در بستر خانواده حضور دارد در راستای توانمندسازی کودک و خانواده او از طریق پیگیری وضعیت تحصیلی، ارائه خدمات مددکاری، انجام جلسات روان‌شناختی، پرداخت کمک‌های موردی به خانواده، پیگیری وضعیت اشتغال خانواده، پیگیری وضعیت درمانی و بهره‌مندی از خدمات پزشکی رایگان، حرفه‌آموزی، برخورداری از کمک‌هزینه‌های معیشتی، مسکن، و... انجام می‌گیرد. درحال حاضر ۲ مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده در استان خراسان‌رضوی فعال هستند و بعد از ترخیص کودکان از مراکز شبانه‌روزی، ارائه خدمت می‌کنند.

فیروزی خاطرنشان کرد: پرونده کودکان در مراکز روزانه مختومه نمی‌شود و با توجه به شرایط کودک ممکن است چندین سال از حمایت‌های مرکز بهره‌مند شوند؛ زیرا توانمندسازی در بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست. علاوه بر این، اگر خانواده کودک واجد شرایط دریافت خدمات از دفتر شبه‌خانواده باشد، از کمک‌هزینه امداد به‌صورت ماهیانه برخوردار می‌شود. اگر والد کودک زن سرپرست‌خانوار باشد، جهت دریافت حمایت و مستمری ماهیانه به دفتر زنان و خانواده بهزیستی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که خانواده یا کودک به‌واسطه معلولیت، ازکارافتادگی و... طبق دستورالعمل واجد دریافت خدمات باشند، به حوزه توان‌بخشی ارجاع داده می‌شوند. 

وی با بیان اینکه هم‌زمان با ترخیص کودک، یک ناظر برای او تعیین می‌شود، گفت: ناظرین، داوطلبین واجد شرایط و رابط بهزیستی و دادگستری با کودک و خانواده او هستند. ناظرین افراد داوطلبی هستند که بعد از ترخیص کودک از مراکز شبانه‌روزی، وضعیت کودک را در بستر و محیط خانواده به‌صورت مستمر ارزیابی می‌کنند و به‌عنوان مددکار به دنبال توانمندسازی خانواده و ارائه حمایت به او هستند تا به چرخه کار بازنگردد. در حال حاضر برای تمامی کودکان ترخیص‌شده در سال گذشته ناظر تعیین شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->