آتش‌سوزی سنگین انبار مبلمان در بولوار سجاد مشهد (۴ تیر ۱۴۰۳) + ویدئو آیا «تتلو» در عید غدیر آزاد خواهد شد؟ ترفند‌هایی برای خوشبو کردن لباس‌های داخل کمد و کشو‌ها رابطه افزایش عمر با نجات کره زمین ۵۰.۶ درجه سانتیگراد | اهواز رکورددار گرما در خوزستان رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر از بستری ۵۰ زائر ایرانی در عربستان خبر داد امدادرسانی هلال‌احمر خراسان‌رضوی به ۱۰۰ نفر متاثر از وقوع سیلاب در کلات آمار‌های تکان‌دهنده از اعتیاد در خراسان‌رضوی؛ ۲۷ درصد از معتادان تحصیل‌کرده هستند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۴ تیر ١۴٠٣) | افزایش دما و تداوم وزش باد بهترین خوراکی برای تناسب اندام؛ هر روز یک وعده تخم مرغ حمایت افراطی از سگ و گربه‌های ولگرد آموزش و پرورش از صدور کارنامه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم خبرداد امحای ۵ تُن موادمخدر غیردارویی در مشهد | ۸ هزار معتاد متجاهر در مشهد جمع‌آوری شدند+ فیلم توضیحات معاون وزیر آموزش و پرورش درباره متوازن‌سازی شهریه در ۱۶ هزار مدرسه کشور دانشگاه فردوسی مشهد مجری هیچ نظرسنجی انتخاباتی نخواهد بود آغاز طراحی و توسعه شبکه شتاب‌نگاری برای ۳ کلانشهر مشهد، تهران و تبریز پرداخت علی‌الحساب برای بازنشستگان در روز‌های آتی | آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تصویب شد (۴ تیر ۱۴۰۳) تاثیر مستقیم میانسالی بر تعداد افراد اهداکننده خون
سرخط خبرها

توصیه‌های طب ایرانی به مردان درباره بزرگی خوش‌خیم پروستات

  • کد خبر: ۲۳۳۹۵۸
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
توصیه‌های طب ایرانی به مردان درباره بزرگی خوش‌خیم پروستات
کارشناس برنامه طب ایرانی و مکمل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از بیماری‌هایی که اکثر مردان سالمند به آن مبتلا می‌شوند، بزرگی خوش‌خیم پروستات است که شیوع آن از چهل‌سالگی به بعد افزایش می‌یابد به‌طوری‌که در دهه ششم عمر، در ۵۰ درصد و در دهه نهم عمر، در ۸۰ درصد مردان بروز می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نیک‌اختر علائمی نظیر کاهش قطر ادرار، جریان آهسته ادرار، تأخیر در شروع ادرار، دفع قطره‌ای، سوزش و احساس درد و ناراحتی حین ادرارکردن، فوریت ادرار و نشت ادرار و احساس تخلیه ناکامل را از مهم‌ترین علائم بزرگی پروستات نام برد و افزود: اگر این علائم در فردی وجود دارد، بهتر است ابتدا با مراجعه به پزشک از تشخیص بیماری اطمینان حاصل نماید.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات و شواهد علمی، اصلاح سبک زندگی در پیشگیری و کند‌شدن روند بیماری نقش دارد، اظهار کرد: اصلاح تغذیه، افزایش فعالیت بدنی و ورزش، عدم مصرف دخانیات، کاهش مصرف گوشت قرمز و چربی‌های اشباع، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها و مصرف مکمل ویتامین D و ویتامین E در صورت نیاز، از موارد مهمی است که باید به آن توجه شود.

کارشناس برنامه طب ایرانی و مکمل معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تأکید طب ایرانی بر حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها با ارائه دستورات جامع در اصلاح سبک زندگی گفت: برای پیشگیری و بهبود بزرگی خوش‌خیم پروستات اصلاح عادات تغذیه‌ای مانند خوب‌جویدن غذا، خوردن غذا در هنگام گرسنگی و اشتهای واقعی، پرهیز از درهم‌خوری و نوشیدن مایعات بلافاصله بعد از غذا‌خوردن، عدم نوشیدن آب سرد هنگام بیدارشدن از خواب، رعایت حداقل ۱.۵ تا ۲ ساعت فاصله بین غذا‌خوردن و خوابیدن توصیه می‌شود.

نیک‌اختر تنظیم رژیم غذایی متناسب با فصل و مزاج فرد، کاهش مصرف سرخ‌کردنی‌ها، شوری‌ها و قند‌ها و پرهیز از مصرف طولانی‌مدت ادویه‌های با مزاج گرم مانند زنجبیل را از دیگر توصیه‌های طب ایرانی در بزرگی پروستات برشمرد و ادامه داد: برطرف‌کردن یبوست در افراد با مزاج گرم با استفاده از برگه آلو و زردآلو و در سرد مزاجان با مصرف توت خشک و انجیر توصیه می‌شود. همچنین گنجاندن زردک یا هویج ایرانی در برنامه غذایی و استفاده از نخودآب مفید است. (طرز تهیه نخودآب: نخود را با مقداری آب به خوبی پخته و مقداری روغن که بهتر است روغن بادام شیرین باشد و پیاز، نمک، زیره و میخک به آن اضافه شود بهتر است نخود را قبل از پخت در آب خیسانده و آب آن دور ریخته شود تا نفخ آن کم شود).

وی گفت: رعایت اعتدال در مقاربت، پرهیز از حبس ادرار و تخلیه بموقع ادرار، فعالیت بدنی مناسب، خواب کافی در وقت مناسب از اوایل شب (ساعت ۱۰) تا صبح زود (بین اذان صبح تا طلوع آفتاب) در بهبود بیماری مؤثر است.

دکتر نیک‌اختر خاطر‌نشان کرد: برای افرادی که علائم سوزش و تکرر ادرار دارند، مصرف کاهو، کدو، اسفناج و رب انار به عنوان چاشنی و پرهیز از ادویه‌های گرم توصیه شده است. به علاوه استفاده از مغز تخم کدو، دمنوش گل بنفشه و خطمی نیز می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.

وی افزود: افرادی که علائم انسداد ادرار مانند کاهش فشار ادرار، دفع قطره‌ای و کم‌رنگی ادرار دارند، از نشستن در مکان‌های سرد خودداری کنند و از غذا‌های با مزاج گرم مانند نخودآب و زیره، سیر و سبزیجاتی مانند نعنا و تره، انجیر، مویز، پسته و بادام استفاده کنند. همچنین شربت تخم گزنه نیز کمک کننده است و برای تهیه آن ۲ تا ۳ گرم تخم گزنه و ۵ گرم قدومه شیرازی با یک لیوان آب و یک لیوان گلاب و کمی شکر مخلوط شود و در طی روز جرعه‌جرعه میل شود. کارشناس برنامه طب ایرانی و مکمل معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: بیماران باید توجه کنند توصیه‌های ذکرشده جایگزین درمان‌های طب کلاسیک نبوده، اما می‌تواند در کنار درمان معمول به بهبود سریع‌تر آنان کمک کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->