دعوت شهردار مشهد از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری تمام واحد‌های اقامتی مشهد هیچگونه افزایش قیمتی در تابستان نخواهند داشت فوت پاکبان مشهدی براثر بی‌احتیاطی یک موتورسوار (۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۷۹۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود
سرخط خبرها

شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم

  • کد خبر: ۲۳۵۳۸۴
  • ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم
شهردار مشهد گفت: یکی از عبرت‌های مهم حادثه سیل در خیابان سپاه ۶۹ این بود که زمان سیل اول، دیواری که در محل قرار داشت یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی بود، اما پس از تخریب آن، حتی بارش شدید دوم نیز نتوانست معابر این منطقه را دچار آب‌گرفتگی کند. به همین دلیل، زمان وقوع بارش، دیوار‌های موجود به تشخیص شهرداران و در صورت ایجاد خطر، تخریب خواهد شد.

سیدحسین دوستدار | شهرآرانیوز؛  روز پنجشنبه بود که اهالی برخی محلات مشهد با نخستین بارش سیل‌آسای تابستانه غافلگیر شدند. شدت بارندگی به حدی بود که آب‌گرفتگی جزئی در بعضی معابر سطح شهر همچون دانشجو نیز ایجاد شد و مشهدی‌ها یک‌بار دیگر خود را برای آغاز موج جدید بارش‌ها آماده کردند. با اعلام هشدار نارنجی از سوی سازمان هواشناسی و تکرار بارندگی گسترده در محله سیدی، نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران شهرداری مشهد با حضور محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد، برگزار شد تا همه ظرفیت‌های موجود برای پیشگیری از بروز مخاطرات احتمالی بسیج شود.

همه امکانات در حالت آماده باش

شهردار مشهد در این نشست با تأکید بر اینکه پایبندی به آیین‌نامه‌های مصوب ستاد مدیریت بحران برای همه دستگاه‌ها ضروری است، افزود: عمده تمرکز باید بر بسیج امکانات دستگاه‌های مسئول و به خصوص شهرداری‌های مناطق باشد. بارندگی‌های اردیبهشت ماه وضعیت ویژه‌ای را در مناطق مختلف شهر ایجاد کرد و باید از همان تجربیات برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی استفاده کرد.

به گفته قلندرشریف، مهم‌ترین دستورکار شهرداران مناطق باید تخریب دیوار‌هایی باشد که به وقت بارندگی همچون دیواره آب‌بند عمل می‌کنند و بر شدت آب‌گرفتگی‌ها می‌افزایند.

وی تصریح کرد: یکی از عبرت‌های مهم حادثه سیل در خیابان سپاه ۶۹ این بود که زمان سیل اول، دیواری که در محل قرار داشت یکی از دلایل اصلی آب گرفتگی بود، اما پس از تخریب آن، حتی بارش شدید دوم نیز نتوانست معابر این منطقه را دچار آب‌گرفتگی کند. به همین دلیل، زمان وقوع بارش، دیوار‌های موجود به تشخیص شهرداران و در صورت ایجاد خطر، تخریب خواهد شد.

توافق برای تخریب چند دیوار آستان قدس

«در راستای توافقاتی که با آستان قدس رضوی انجام شده، تا به امروز چند دیوار در مناطق ۵ و ۶ شهری تخریب شده تا از آسیب‌های احتمالی وقوع سیلاب جلوگیری شود». شهردار مشهد با بیان این مطلب افزود: طبق مطالعات کارشناسی، مناطق مستعد وقوع آب‌گرفتگی در سطح شهر شناسایی شده‌اند و تأکید می‌کنم که همه ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز از جمله پمپ‌ها و تانکر‌ها باید در موقعیت‌های تعیین شده به حالت آماده باش مستقر باشند. مناطقی همچون میدان انقلاب، بولوار نماز و بزرگراه شهید ناصری از جمله این موقعیت‌ها هستند و شهرداری منطقه ۹ به کمک نیرو‌های پشتیبان، از آب‌گرفتی در این اماکن جلوگیری خواهد کرد.

قلندر شریف این را هم گفت که در راستای هماهنگی با پلیس راهور، این آمادگی وجود دارد که تردد خودرو‌ها در زیرگذرها، پل‌ها و اماکن مستعد آب‌گرفتگی برای حفظ جان مردم ممنوع شود. وی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی برای بارش شدید باران، باید همه ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شوند تا کارتن‌خواب‌ها، متکدیان و افرادی که ممکن است در زیرگذر‌ها و پل‌ها مستقر باشند، جمع‌آوری و به گرم‌خانه‌های شهرداری انتقال پیدا کنند.

به گفته شهردار مشهد، اگرچه حوزه عملکرد تخصصی و مسئولیت هر دستگاه ذیل بدنه شهرداری از نظر حقوقی و سازمانی تعریف شده، اما همه ظرفیت‌ها پای کار است تا پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از بروز سیلاب محقق شوند. ستاد مدیریت بحران، معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری و شهرداران مناطق در این عرصه در خط مقدم قرار دارند و آماده‌باش برای آنها یک تکلیف است.

بازدید میدانی شهرداران از مسیل‌ها

«پاک‌سازی مسیل‌ها، مأموریت مهم شهرداران مناطق است که باید از طریق بازدید میدانی و تا پیش از ظهر روز یکشنبه انجام شود». این جملات، محور سخنان مهدی یعقوبی، معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، بود. وی ادامه داد: تأکید ما این است که شهرداران از مسیل‌ها و کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در محدوده منطقه خود بازدید کنند. 

معاونت خدمات شهری همه امکانات موردنیاز اعم از نیروی انسانی، ماشین‌آلات سنگین، تجهیزات و حتی ظرفیت‌های سازمان پسماند را در نقاط مشخص شده مستقر خواهد کرد و مناطق هدف عملیات، موقعیت‌هایی همچون میدان انقلاب و بزرگراه شهید ناصری هستند که احتمال وقوع سیلاب در آنها بیش از دیگر مناطق شهری است.

ضرورت ثبت مجاهدت خادمان شهر

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: متأسفانه با وجود عملکرد درخشان شهرداری در دو بارندگی شدید امسال، اقدامات محدودی در حوزه ثبت این تلاش‌ها و مستندسازی از برنامه‌ها انجام شد و بسیاری از زحمات و جان‌فشانی‌های خادمان شهر در جریان رسیدگی به مشکلات ناشی از سیل و پیامد‌های آن نادیده گرفته شد.

سیدابراهیم علیزاده بیان کرد: اگرچه قدرشناسی، ویژگی بارز مردم مشهد است و مجاوران امام هشتم (ع)، خادمان صدیق خود را فراموش نخواهند کرد، اما مستندسازی، تکلیفی است که بر دوش شهرداری قرار دارد و باید به موازات خدمت‌رسانی شایسته، این حوزه نیز موردتوجه قرار بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->