گردشگری سلامت ایران در یک سال گذشته به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کرد پدروپسر مامورنما در مشهد به دام افتادند (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کلاهبرداری با ترفند نرم افزار رایگان آموزش ارز دیجیتال (۱۲تیر ۱۴۰۳) گلابی؛ میوه‌ای مفید برای کاهش «کلسترول بد» خطر همه‌گیری بیماری تب دنگی در کشور ۵۰ درصد کودکان ایرانی بدخواب شده‌اند | ۳ فاکتور مهم شیوع ۳۶ درصدی اختلال خواب در کودکان تهرانی سرکه سیب؛ فراورده‌ای که برای کاهش وزن مفید است وزیر آموزش‌وپرورش: امسال به جذب ۱۷۶ هزار معلم نیاز داریم | واریز معوقات معلمان، در دست اقدام جزئیات اسیدپاشی در آلمان + فیلم امکان انتقال تب دنگی از طریق هر پشه به ۱۰ نفر زنانی که تابع این رژیم غذایی هستند، قلب سالم‌تری دارند توفان ۶۲۰ نفر را در سیستان‌ راهی بیمارستان کرد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودکشی ویدا، بلاگر معروف تهرانی + تصویر آخرین استوری محصولات آرایشی‌بهداشتی تقلبی از کدام کشورها قاچاق می‌شود؟ اعمال‌قانون ۲۰۴۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۲ تیر ۱۴۰۳) از برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ + جزئیات آخرین آمار فوتی‌ زائران ایرانی در حج اعلام شد سقوط مرگ‌بار مرد چهل‌ودوساله از طبقه چهارم ساختمانی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و حرم امام‌رضا(ع) و بولوار کوثر | تصادف و واژگونی موتور‌سیکلت جان دو شهروند مشهدی را گرفت (۱۲ تیر ۱۴۰۳) علت عرق کردن زیاد و راه های درمان تعریق شدید چیست؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

افزایش ۲۰ درصدی معاینات روانپزشکی در مراکز پزشکی قانونی کشور

  • کد خبر: ۲۳۶۳۳۷
  • ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
افزایش ۲۰ درصدی معاینات روانپزشکی در مراکز پزشکی قانونی کشور
مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: میزان معاینات روانپزشکی انجام شده در مراکز پزشکی‌ قانونی سراسر کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مهدی هرمزپور روز شنبه در آیین بهره‌برداری از واحد روانپزشکی قانونی خراسان رضوی در مشهد افزود: سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار معاینه روانپزشکی انجام شد و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ هزار معاینه روانپزشکی انجام شده بود.

وی با اشاره به این که شایعترین پرونده‌های تشکیل شده در واحد‌های روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور مربوط به پرونده‌های محجوریت است ادامه داد: همچنین سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پرونده محجوریت در مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور تشکیل شده است که این موضوع می‌طلبد که به لحاظ کمی و کیفی توجه ویژه‌ای در این زمینه کرد.

مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در دوره مدیریت جدید سازمان پزشکی قانونی کشور چند تغییر و تحول بنیادی در حوزه بالینی و حوزه آموزش مدنظر قرار گرفت از جمله این که در حوزه بالینی، خدمات روانپزشکی ارتقا یافت و ارائه خدمات فوق تخصصی به مردم مورد تاکید قرار گرفت.

هرمزپور افزود: در تهران برای درخواست‌های مشاوره مربوط به آزمون‌های روانشناسی و حضانت کودکان گاه برای یک سال دیگر به ما وقت مشاوره می‌دادند و گاه آزمون‌های روانشناسی به سه بیمارستان و مرکز روانپزشکی مختلف ارسال می‌شد که نتایج آزمون‌ها مختلف بود و وحدت رویه‌ای وجود نداشت که این امر سبب اطاله دادرسی و فرایند رسیدگی به پرونده‌ها می‌شد.

وی با بیان این که در راستای حل این مشکلات، تاسیس واحد‌های روانپزشکی پزشکی قانونی در دستور کار قرار گرفت ادامه داد: انجام مداخلات و اقدامات روان‌سنجی، آزمون‌های روانشناسی و مشاوره‌ها در داخل سازمان پزشکی و تبدیل این واحد‌ها به مرجعی برای دانشگاه‌ها در زمینه اظهارنظر در حوزه حضانت‌ها از جمله اهدافی است که در استان خراسان رضوی قبل از تهران این موضوع داشت صورت می‌گرفت و الان هم با جدیت دارد دنبال می‌شود.

مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور در چند حوزه از جمله حوزه اطفال نیازمند کار تخصصی است چرا که پرونده‌های حضانت در حوزه اطفال جزو حساس‌ترین پرونده هاست بنابراین موضوع فوق تخصصی کردن مداخلات نیز مد نظر سازمان قرار گرفت و تاکید شد موضوع اطفال نیز فوق تخصصی شود که در استان تهران این فرایند شروع شده است و روانپزشک فوق تخصص کودک و نوجوان با سازمان همکاری دارد و در اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی نیز این اتفاق رقم خورده است.

پزشکی قانونی خراسان رضوی استان پیشرو در حوزه روانپزشکی

مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پزشکی قانونی خراسان رضوی در کشور جزو استان‌های پیشرو در حوزه روانپزشکی است و این استان فعالترین واحد روانپزشکی در کشور را دارا است.

هرمز پور افزود: قبل از این که در استان‌های دیگر از جمله تهران، مداخلات روان‌سنجی و آزمون‌های روانشناسی در درون سازمان انجام شود در اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موضوعات، رویکرد پزشکی قانونی خراسان رضوی برای ما کمک کننده بوده و منجر به این شده است که ما بر اساس الگوی این اداره کل، دستورالعمل‌های کشوری را تدوین کنیم که این دستورالعمل‌ها بسیار به نمونه‌های جهانی نزدیک است.

تصویب رشته روانپزشکی قانونی به صورت دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ)

مدیر گروه روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: از دیگر اقدامات مهمی که این سازمان به طور ویژه پیگیر آن است موضوع راه اندازی دانشکده پزشکی قانونی است و این که برخی رشته‌های پزشکی قانونی مانند روانپزشکی، پاتولوژی یا رشته پزشکی قانونی بتوانند در حیطه فوق تخصص فعالیت کنند.

هرمزپور افزود: در این راستا هفته قبل در شورای آموزش تخصصی وزارت بهداشت، رشته روانپزشکی قانونی به صورت دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) تصویب شد.

وی ادامه داد: اقدام ارزشمند دیگری که در مشهد در حال شکل گیری است و دغدغه جدی سازمان هم هست موضوع تحقیقات روانپزشکی است که در این زمینه استان خراسان رضوی نیز در این حوزه پیشرو است و جزو معدود استان‌هایی است که به شکل سازمان یافته در زمینه تحقیقات روانپزشکی فعالیت دارد و تعامل خوبی با دانشگاه برقرار کرده است.

واحد روانپزشکی پزشکی قانونی مشهد از نظر تعداد مراجعات دارای رتبه دوم کشوری است

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی هم در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: واحد روانپزشکی پزشکی قانونی مشهد جزو پر مراجع‌ترین واحد‌های پزشکی قانونی کشور است که در این زمینه دارای رتبه دوم کشوری در بین سایر واحد‌های پزشکی قانونی است.

دکتر علی نقش افزود: روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر به واحد روانپزشکی پزشکی قانونی خراسان رضوی مراجعه می‌کنند و در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ هزار و ۸۰۰ پرونده اولیه در این واحد روانپزشکی تشکیل شد که این تشکیل پرونده‌ها معادل حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار مراجعه به واحد روانپزشکی است.

وی ادامه داد: بیشترین مراجعات و ۴۵ درصد تشکیل پرونده‌ها در واحد روانپزشکی پزشکی قانونی خراسان رضوی مربوط به پرونده‌های توانایی و صلاحیت اداره امور مالی مربوط به افراد محجور که فاقد توانایی اداره امور مالی خود هستند می‌شود.

 پزشکی قانونی خراسان رضوی دارای ۲۴ مرکز شامل چهار مرکز در مشهد و ۲۰ مرکز در سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی است.

پزشکی قانونی خراسان رضوی دارای ۲۵۵ نفر نیروی انسانی است که ۱۶۷ نفر مرد و ۸۸ نفر زن هستند و از این تعداد ۷۹ نفر پزشک هستند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->