شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در حال اجرا تا پایان دوره مدیریت شهری به پایان می‌رسد هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد پست اینستاگرامی شهردار مشهدمقدس در خصوص افتتاح گذر‌های تاریخی محلات و رونمایی از بزرگ‌ترین پرده نقاشی نقالی کشور در مشهد رئیس شورای شهر مشهد: فرآیند ثبت دهم دی‌ماه به عنوان روز ملی مشهدمقدس انجام شده است سلیمی: مدیریت شهری باید به مسائل نوجوانان در برنامه‌های خود توجه کند قدردانی استاندار خراسان رضوی از شهردار مشهدمقدس
سرخط خبرها

مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد

  • کد خبر: ۲۳۶۴۵۴
  • ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد
شهردار منطقه‌۳ مشهد گفت: دیواره‌سازی و کف‌سازی کال دروی در محدوده مسکونی تا پایان تابستان تمام می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در انتهای محله سیس‌آباد، کانال آبی قرار دارد که بخشی از آن دیواره‌سازی شده و بخش دیگری همچنان بدون دیواره باقی مانده است. این شرایط سبب شده است که ساکنان محله با نگرانی‌های جدی درباره ایمنی خود و خانواده‌هایشان روبه‌رو شوند. کانال‌های آب به طور کلی نقش حیاتی در مدیریت آب‌های سطحی و جلوگیری از سیلاب‌ها دارند، اما زمانی که به‌درستی دیواره‌سازی نشوند، می‌توانند به منبعی از خطرات جدی تبدیل شوند.

کانال سیس‌آباد یکی از این کانال‌هاست که در حوزه دیواره سازی مشکل دارد. این کانال بدون دیواره در فصل‌های بارانی و مواقع افزایش سطح آب، برای ساکنان محله، به تهدیدی بالقوه تبدیل می‌شود. مواردی از سقوط و حوادث ناگوار در این منطقه گزارش شده است که نیاز فوری به رسیدگی و اقدامات پیشگیرانه را برجسته می‌کند. علاوه بر این، نبود دیواره‌های مناسب سبب فرسایش خاک و کاهش استحکام زمین‌های اطراف کال شده که این مسئله نیز به نوبه خود می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر در حوزه زیرساخت‌های منطقه شود. 

ساکنان محله بار‌ها نگرانی‌های خود را به مسئولان شهرداری اعلام کرده‌اند و خواستار اقدامات فوری برای تکمیل دیواره‌سازی کانال شده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که پاسخ قاطعی به این درخواست‌ها داده نشده است. بی‌شک اتخاذ تدابیر لازم و تخصیص بودجه‌های مناسب برای تکمیل پروژه دیواره‌سازی کانال ضروری است تا امنیت و آرامش‌خاطر ساکنان محله سیس‌آباد تضمین شود. توجه ویژه به این مسئله نه‌تن‌ها سبب بهبود کیفیت زندگی ساکنان منطقه می‌شود، بلکه می‌تواند از وقوع حوادث تلخ و غیرمنتظره جلوگیری کند.

کانال پرخطر سیس‌آباد

اما برای بررسی میدانی بیشتر به انتهای محله سیس‌آباد می‌رویم. دیواره‌سازی کانال آب که به کال دروی مشهور است، به صورت نیمه و تا شهرک امید را پوشش داده و مابقی آن رها شده است. دو سال پیش نیز که برای تهیه گزارش میدانی به این محله آمدیم، کانال مذکور همین وضعیت را داشت. بخش دیگر این کانال نیز دیواره‌سازی نشده و مشخص است که در سیل اخیر مشهد، دیواره‌های خاکی عقب‌نشینی کرده و به‌شدت تخریب شده است. علاوه بر آن ممکن است در سیلاب بعدی خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

سقوط کودکان در کال

با دو نفر از شهروندان که در نزدیکی این کانال آب زندگی می‌کنند، گفتگو می‌کنیم. ناصری یکی از این شهروندان است. او با بیان اینکه کانال آب در انتهای محله ما تا قسمتی دیواره‌سازی شده است، این‌طور ادامه می‌دهد: با این حال، اما بخش بزرگی از کال همچنان بدون دیواره است. 

او در ادامه می‌گوید: این وضعیت واقعا خطرناک است، مخصوصا برای بچه‌ها که ممکن است بی‌احتیاطی کنند و داخل کانال بیفتند. چند ماه پیش یک کودک به داخل کانال افتاد و به‌سختی نجاتش دادند. این اتفاق همه ساکنان را نگران کرده و هنوز هیچ اقدامی برای دیواره‌سازی مابقی کانال صورت نگرفته است. او می‌افزاید: چندین بار از طریق شورای اجتماعی محله به شهرداری اطلاع داده‌ایم، اما تا حالا هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌ایم.

رضوانی یکی دیگر از ساکنان محله به ما می‌گوید: مشکل اصلی این است که کانال بدون دیواره خیلی خطرناک است، مخصوصا در فصل بارندگی که آب به‌سرعت بالا می‌آید. هر لحظه ممکن است کسی به داخل کانال بیفتد. علاوه بر این، فرسایش خاک نیز سبب شده است که زمین‌های اطراف کانال ناپایدار شوند. ما همیشه نگران بچه‌هایمان هستیم و حتی نمی‌توانیم با آرامش به کار‌های روزمره‌مان برسیم. هر روز باید چشممان به کانال باشد تا مطمئن باشیم کسی نزدیکش نمی‌شود. 

از طرفی، خانه‌های اطراف کانال هم در معرض خطر فرسایش قرار دارند که این مسئله به جان و امنیت خانواده‌ها ضربه می‌زند. او ادامه می‌دهد: ما از مسئولان می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر این کانال را به طور کامل دیواره‌سازی کنند تا هم امنیت ساکنان تأمین و هم از فرسایش بیشتر زمین جلوگیری شود. این حداقل کاری است که می‌توانند برای آرامش خاطر ما انجام دهند.

پایان دیواره‌سازی محدوده مسکونی؛ انتهای تابستان

در ادامه موضوع را با شهردار منطقه‌۳ در میان می‌گذاریم. سیدعلی حسینی ملک‌آباد در مورد وضعیت دیواره‌سازی بیان می‌کند: کانال آب دروی تا محدوده مسکونی و به عبارتی از پل رسالت‌۸۵ تا رسالت‌۹۱ دیواره‌سازی شده است. او می‌افزاید: در سیل اخیر نیز به تجهیزات پیمانکار سازنده دیواره نیز خسارت وارد شده و تا محدوده‌ای که مسکونی است، دیواره‌سازی انجام می‌شود. 

بعد از پل رسالت‌۹۱ نیز، چون محدوده مسکونی نیست، نیازی به دیواره‌سازی نیست و بودجه آن صرف موارد ضروری خواهد شد. او با اشاره به اختصاص اعتبار شانزده میلیارد تومانی این فاز از دیواره‌سازی و کف‌سازی کال دروی، توضیح می‌دهد: اجرای عملیات عمرانی به همراه اجرای دبی حداقلی نیز در دستور کار است.
شهردار منطقه ۳ در ادامه می‌افزاید: اجرای این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد. با توجه به برنامه انجام شده، این فاز تابستان به پایان می‌رسد.

ادامه دیواره‌سازی سال بعد

حسینی یادآوری می‌کند: ادامه مسیر تا پل رسالت طبرسی حدود چهارصد‌متر طول دارد که در دو طرف دیواره‌سازی و کف‌سازی نیاز دارد. این موضوع نیز در اولویت منطقه قرار دارد که با اختصاص اعتبار لازم از سوی مرکز در سال‌های آینده انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->