پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت ارتحال پدر شهید مدافع حرم پیکر پدر شهید مدافع حرم مرتضی عطایی در مشهد تشییع شد آیت‌الله علم‌الهدی رأی خود را به صندوق انداخت (۱۵ تیر ۱۴۰۳) | امام‌جمعه مشهد: مشارکت در دور دوم انتخابات، تکمیل برکت مشارکت در دور اول است + فیلم رونمایی از بسته محتوایی شعر ماه محرم ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی آغاز فرایند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حرم امام‌رضا (ع) (۱۵ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر پدر شهید مدافع حرم «مرتضی عطایی» درگذشت +زمان و مکان تشییع  دیدار صمیمی اهالی قلم با تولیت آستان قدس رضوی| هنر نویسندگی؛ امتداد دهنده سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه مشارکت در انتخابات؛ مصداق عمل منتظرانه همه آنچه باید پیش از ورود به ماه محرم بدانیم زمان ثبت‌نام اربعین اعلام شد + لینک آیت الله سیستانی دوشنبه را اول ماه محرم ۱۴۴۶ اعلام کرد برگزاری «کرسی تفسیر موضوعی قرآن کریم» در حرم امام‌رضا(ع) عزاداری هیئت‌های مذهبی سراسر کشور در "حسینیه حرم" زیارت دلیل رفاقت بود یادی از استاد کاظم مدیرشانه چی، چهره ماندگار علوم حدیث و استاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزاری آیین سنتی «اذن عزا» حضرت سیدالشهدا‌(ع) در حرم امام‌رضا(ع) + جزئیات به کی رأی بدیم؟! آیینه‌ها، در عبادت یار | درباره هنر چهارصدساله آینه‌کاری در حرم امام‌رضا(ع) راز سجده
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

راز سجده

  • کد خبر: ۲۳۷۱۴۰
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
راز سجده
سجده اوج عبادت است و برای اهمیت آن است که محل عبادت و نماز را «مسجد» به‌معنای مکان سجده می‌گویند.

سجده اوج عبادت است و برای اهمیت آن است که محل عبادت و نماز را «مسجد» به‌معنای مکان سجده می‌گویند. فرمود مکان‌هایی که در آنها سجده می‌شود، برای اهل آسمان، چون ستارگان برای اهل زمین است. کسی که با این اوج عبادت انسی نداشته باشد، بی‌شک معنای نماز را درک نکرده است و حتی در روایات رسیدن به شفاعت اهل‌بیت (ع) منوط به اهل‌سجده‌بودن و زیادسجده‌کردن شده است. این سؤال وجود دارد که اگر ما به‌راستی سیدالساجدین، امام‌سجاد (ع)، را پیشوای خود می‌دانیم، چقدر پشت‌سر ایشان و در این مسیر نورانی عبادت و بندگی حرکت کرده‌ایم؟!

ربیعه‌بن‌کلب، پیرمردی که هفت سال به پیامبر اعظم (ص) خدمت کرده بود، بعد این مدت خدمت، از پیامبر درخواستی کرد، درخواستی عالی! او گفت می‌خواهم در بهشت با شما باشم. افراد دیگری هم از اصحاب پیامبر در جا‌های دیگری این تقاضا را از پیامبر داشتند و پیامبر پذیرفتند، اما فرمودند «اَعِنی بکثره السجود»، یعنی مرا با زیادسجده‌کردن یاری کن. 

تا بتوانم تو را شفاعت کنم و بتوانی پیش من باشی. جای دیگر هم به‌طور کلی در بیان معروف امام‌صادق (ع) وجود دارد که کسی که نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما نمی‌رسد. یک نکته مهم درباره شفاعت وجود دارد که شفاعت یک رابطه و پارتی‌بازی نیست و در یک کلام تا شباهتی با اهل‌بیت (ع) نباشد، شفاعتی در کار نیست. یعنی تا مانند ایشان اهل نماز و به‌ویژه سجده نباشیم، امر شفاعت محقق نمی‌شود.

در اینجا برای رسیدن به شفاعت، پیامبر (ص) به زیادسجده‌کردن توصیه فرمودند و در جای دیگری به طول سجود و سجده‌های طولانی توصیه کردند. مرحوم آیت‌ا... مجتهدی‌تهرانی دراین‌باره می‌گوید: دزدترین مردم، «اسرق‌الناس»، چه کسی است؟ دزدترین مردم آن کسی است که از نمازش می‌دزدد. یعنی وقتی می‌خواهد به سجده برود، «سینِ» «سُبحانَ رَبِّیَ الأَعْلی وَ بِحَمْدِه» را قبل از رفتن به سجده، «حانَ رَبِّیَ الأَعْلی» را در سجده، «وَ بِحَمْدِه» را هنگام بلندشدن از سجده می‌گوید. 

این نماز باطل است؛ زیرا به‌صورت عمدی طمأنینه در آن رعایت نشده است. ولی اگر عمدی نباشد و اشتباهی ذکر را زودتر گفته باشد، نمازش باطل نیست و می‌تواند ذکر را دوباره تکرار کند؛ زیرا طمأنینه رکن است. کسی که از نمازش می‌دزدد و نمازش بدون طمأنینه است، نه رکوع صحیح دارد، نه سجده صحیح، نه بعد از نماز دعا دارد و نه تعقیب دارد. در واقع نمازش را مچاله و به گوشه‌ای پرتاب کرده است. مَثَل او مَثَل کسی است که لباس کهنه‌اش را در آورده و آن را مچاله کرده و به گوشه‌ای پرت کرده است.

بعضی‌ها هستند که تا نمازشان تمام می‌شود و سلام می‌دهند، سریع بلند می‌شوند و می‌روند و دستشان را بلند نمی‌کنند که از خداوند حاجتی بگیرند. شما همگی‌تان بعد از نماز یک دعا دارید که مستجاب می‌شود، پس دست‌هایتان را بلند کنید و حاجت بگیرید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم» می‌گوید: اگر بخواهیم نماز در وجود ما تأثیرگذارتر باشد، غیر از رعایت احکام و آداب در کل نماز، قسمتی از نماز که باید آن را با طول‌دادن و توجه بیشتر اجرا کنیم، سجده است. سجده طولانی و باتوجه در ازبین‌بردن کبریایی ما و جاانداختن عظمت و کبریایی خدا در دل ما خیلی اثر دارد. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که همه ما را از اهل نماز و سجده قرار دهد و شفاعت اهل‌بیت (ع) را با این عبادت شامل حال ما بگرداند. ان‌شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->