ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر زمان بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام خمینی(ره) به بولوار نماز اعلام شد ذخایر خونی در مشهد رو‌به‌کاهش است هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۱۷ تیر ۱۴۰۳) تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم
سرخط خبرها

بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند

  • کد خبر: ۲۳۷۱۹۶
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند
«بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در یک نشست خبری اعلام کرد که مجموع آمار ورودی زائران از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز ۱۸ فروردین یعنی در ۳۳ روز ۱۱میلیون‌و۱۲۷هزارو۷۳۵نفر بوده است. براساس آمار‌های موجود، سالانه ۲۷ میلیون زائر وارد مشهد مقدس می‌شوند که بخشی از آنها زائران خارجی هستند. براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲، تنها ۵۲ هزار زائر خارجی با هواپیما به مشهد آمده‌اند.

حالا تصور کنید که یک زائر ایرانی یا خارجی بخواهد علاوه بر اینکه از مترو و اتوبوس که اجزای اصلی حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد هستند، از «بایدو» یا همان دوچرخه شهری برای گشت‌و‌گذار در شهر استفاده کند، آیا می‌تواند؟

دهم خرداد ماه ۱۴۰۳، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرده است که از ۲۷ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۴ هزار نفر دانشجویان بین‌الملل هستند. یعنی ۴ هزار دانشجوی خارجی حداقل ۴ سال در مشهد زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس استفاده کنند، اما آیا می‌توانند از بایدو نیز استفاده کنند؟

شهر «اوترخت» هلند در صدر فهرست شهر‌های دوستدار دوچرخه جهان قرار دارد. حدود ۵۱ درصد از مردم هلند در شهر اوترخت زندگی می‌کنند که دارای مسیر‌های دوچرخه‌سواری مناسب و روز‌های آفتابی زیادی است. این شهر از نظر تعداد دوچرخه، کیفیت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دوچرخه، تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و تصادفات کم رانندگی، امتیاز‌های بالایی را از آن خود کرده است. حدود ۹۴ درصد از مردم اوترخت، حداقل یک دوچرخه در منزل خود دارند و همین دوچرخه به یک ظرفیت گردشگری در اوترخت تبدیل شده است.

مشهد «شهر دوستدار دوچرخه و هوادار هوای پاک» است و در بسیاری از خیابان‌های اصلی این شهر ما مسیر دوچرخه داریم. «بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

مشهد دومین شهر ایران از نظر تعداد مهاجران افغانستانی است که بیش از ۴ دهه است که در این شهر زندگی می‌کنند. آنها هم می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس و دیگر‌خدمات شهرداری استفاده کنند، اما امکان استفاده از بایدو برای آنان فراهم نیست.

شهرداری مشهد می‌تواند در هماهنگی با نهاد‌های متولی و تعریف یک مسیر ساده برای استفاده از بایدو و فراگیری استفاده از دوچرخه شهری، برای همه آنهایی که در مشهد زندگی می‌کنند و همه آنهایی که به این شهر می‌آیند، فارغ از اینکه چه ملیتی دارند، یک ظرفیت جدید را به مشهد، اضافه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->