حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند

  • کد خبر: ۲۳۷۱۹۶
  • ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند
«بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در یک نشست خبری اعلام کرد که مجموع آمار ورودی زائران از ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ تا روز ۱۸ فروردین یعنی در ۳۳ روز ۱۱میلیون‌و۱۲۷هزارو۷۳۵نفر بوده است. براساس آمار‌های موجود، سالانه ۲۷ میلیون زائر وارد مشهد مقدس می‌شوند که بخشی از آنها زائران خارجی هستند. براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲، تنها ۵۲ هزار زائر خارجی با هواپیما به مشهد آمده‌اند.

حالا تصور کنید که یک زائر ایرانی یا خارجی بخواهد علاوه بر اینکه از مترو و اتوبوس که اجزای اصلی حمل‌و‌نقل عمومی در مشهد هستند، از «بایدو» یا همان دوچرخه شهری برای گشت‌و‌گذار در شهر استفاده کند، آیا می‌تواند؟

دهم خرداد ماه ۱۴۰۳، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرده است که از ۲۷ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۴ هزار نفر دانشجویان بین‌الملل هستند. یعنی ۴ هزار دانشجوی خارجی حداقل ۴ سال در مشهد زندگی می‌کنند. آنها می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس استفاده کنند، اما آیا می‌توانند از بایدو نیز استفاده کنند؟

شهر «اوترخت» هلند در صدر فهرست شهر‌های دوستدار دوچرخه جهان قرار دارد. حدود ۵۱ درصد از مردم هلند در شهر اوترخت زندگی می‌کنند که دارای مسیر‌های دوچرخه‌سواری مناسب و روز‌های آفتابی زیادی است. این شهر از نظر تعداد دوچرخه، کیفیت و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دوچرخه، تعداد فروشگاه‌های دوچرخه و تصادفات کم رانندگی، امتیاز‌های بالایی را از آن خود کرده است. حدود ۹۴ درصد از مردم اوترخت، حداقل یک دوچرخه در منزل خود دارند و همین دوچرخه به یک ظرفیت گردشگری در اوترخت تبدیل شده است.

مشهد «شهر دوستدار دوچرخه و هوادار هوای پاک» است و در بسیاری از خیابان‌های اصلی این شهر ما مسیر دوچرخه داریم. «بایدو» نام دوچرخه شهری مشهد است. اما شرایط سخت ثبت‌نام و احراز هویت برای استفاده از این امکان شهری اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی و خارجی حرم مطهر رضوی که برای چند روز به مشهد می‌آیند، بتوانند با استفاده از بایدو در شهر گشت‌و‌گذار کنند.

مشهد دومین شهر ایران از نظر تعداد مهاجران افغانستانی است که بیش از ۴ دهه است که در این شهر زندگی می‌کنند. آنها هم می‌توانند به‌راحتی از مترو و اتوبوس و دیگر‌خدمات شهرداری استفاده کنند، اما امکان استفاده از بایدو برای آنان فراهم نیست.

شهرداری مشهد می‌تواند در هماهنگی با نهاد‌های متولی و تعریف یک مسیر ساده برای استفاده از بایدو و فراگیری استفاده از دوچرخه شهری، برای همه آنهایی که در مشهد زندگی می‌کنند و همه آنهایی که به این شهر می‌آیند، فارغ از اینکه چه ملیتی دارند، یک ظرفیت جدید را به مشهد، اضافه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->