۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

حجاب، الگوی توسعه معنوی و تعالی

  • کد خبر: ۲۳۸۸۷۶
  • ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
حجاب، الگوی توسعه معنوی و تعالی
عفت یکی از فضائلی است که در قرآن مورد توجه واقع شده است و در تفکر اسلامی عفت شامل منزه‌بودن و پاکی دست و زبان و شکم و دامن از هرگونه عیب و بدی است و زیربنای علم اخلاق است.

در پاسداشت اندیشه و گرامیداشت شهدای فاجعه مسجد گوهرشاد و سایر شهدای مسیر عفاف و پاکدامنی، سالروز حمله رژیم پهلوی به معترضان کشف حجاب در سال۱۳۱۴ به نام «روز عفاف و حجاب» نام‌گذاری شده است.

عفت در لغت، به‌معنای خودنگهداری و در اصطلاح اخلاق، به‌معنی خویشتن‌داری در‌برابر تمایلات افراط‌گونه نسبت به لذت‌های مادی و نفسانی است. عفت یکی از فضائلی است که در قرآن مورد توجه واقع شده است و در تفکر اسلامی عفت شامل منزه‌بودن و پاکی دست و زبان و شکم و دامن از هرگونه عیب و بدی است و زیربنای علم اخلاق است.

خداوند در قرآن می‌فرماید:‌ای فرزند آدم! لباسی برای شما آفریدیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست، اما جامه پرهیزکاری بهتر است، اینها همه از آیات خداست تا متذکر نعمت‌های او شوید (سوره اعراف، آیه ۲۶). 

از امام باقر (ع) نیز روایت شده است: «مراد از لباس تقوا، عفت است»؛ لذا یکی از مصادیق عفت در احکام اسلام، پوشیدن بدن و اعضا دربرابر مرد نامحرم است که به آن حجاب می‌گویند و اصالت زن مسلمان عفت اوست که حجاب مهم‌ترین رکن آن است. حجاب بیانگر وقار و افتخار زن و بوته خوش‌بوی گل عفاف است و جالب است که حتی نویسنده بزرگ فرانسوی، ویکتور هوگو نیز شرح تأمل‌برانگیزی درمورد حجاب و عفاف دارد و می‌گوید: «اصولا زن، عفیف، زیبا و دلپسند است. وجاهت توأم با وقار و عفت، به زن قدرتی می‌دهد که قوی‌ترین مردان را یارای مقاومت در برابر او نیست و مردان را به خضوع و تعظیم در مقابل زن وامی‌دارد.» 

در دنیای امروز که غرب به‌واسطه بهره‌برداری خاص از زن، شأن و منزلت زنان را در جامعه خود پایین آورده و طبق آمار رسمی پژوهشکده‌های اروپایی، هر دقیقه به یک زن در اروپا تجاوز می‌شود، زنان ایران‌زمین منشأ خیر و برکت بسیار بوده و در سال‌های رشد، پیشرفت و تعالی جامعه ایرانی، در کنار توانمندی‌های ذاتی‌شان، با قدرت حجاب، شریک پیشرفت‌های مردان این سرزمین بوده‌اند.

الگوی پیشرفت اخلاقی جامعه ایرانی نیز بعد از انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای بوده که غربی‌ها به سلامت جامعه ایرانی به‌واسطه پوشش و حجاب زنانش اعتراف کرده‌اند و از اوایل قرن اخیر میلادی نیز در تبلیغاتی غیرمستقیم تلاش می‌کنند تا پوشیدگی برای زنان را به‌نوعی اهرم سلامت آنها در مقابل تمایلات مردان هوس‌باز معرفی کنند. جامعه ایرانی جامعه‌ای الگو در حجاب و پاکدامنی است و بر مسئولان نیز واجب است تا این الگو را به بهترین نحو و متناسب با زمان محفوظ دارند و از آن محافظت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->