نصب و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن در ۹ روستای مشهد آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟ لزوم بازنگری در محدودیت‌های درآمدی شهرداری‌ها اعمال‌قانون ۱۸۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خراسان‌رضوی، رتبه اول به‌روزرسانی اسناد اجاره‌ای در کشور + فیلم مشارکت بی‌سابقه مردم مشهد در اجرای پروژه‌های شهری مشهد، قله نهضت آسفالت کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان امام‌خمینی(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد

  • کد خبر: ۲۴۰۶۱۲
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد
رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نیز به‌تازگی در حاشیه بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به خراسان‌رضوی در روستای «پاگدار جلگه‌رخ» تربت‌حیدریه اعلام کرد که عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌رضوی تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، چهارده ماه قبل و در ۲۸‌اردیبهشت سال گذشته بود که با دستور شهید رئیسی عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور آغاز شد. ۲۸‌اردیبهشت سال‌۱۴۰۲ و در جریان سفر آیت‌ا... سیدابراهیم‌رئیسی به سیستان‌و‌بلوچستان، این عملیات با نام مبارک امام‌رضا (ع) آغاز شد تا بنابر اعلام مسئولان و مجریان طرح، ۱۸۰۰‌کیلومتر از دریای عمان تا خراسان‌رضوی انجام شود و آب به مشهد هم برسد.

طبق قرار، آب در مسیر خود از چابهار، نیک‌شهر، ایران‌شهر، خاش، کورین، زاهدان، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین، گناباد، فیض‌آباد، تربت‌حیدریه و ملک‌آباد می‌گذرد تا به مشهد برسد، ضمن اینکه در این مسیر طول خط ۱۴۰۰‌کیلومتر و ظرفیت انتقال آب، هشت متر‌مکعب بر ثانیه خواهد بود.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف‌شده برای تأمین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال‌۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد‌شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان‌و‌بلوچستان برای تأمین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، این طرح با سرمایه‌گذاری بیش از چهارمیلیارد‌یورویی انجام می‌شود.

احداث کارخانه ساخت لوله برای انتقال آب

برای پشتیبانی از این طرح، مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن نیز اعلام کرد که کارخانه ساخت لوله برای تسریع در تأمین لوله موردنیاز خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌های جنوبی و رضوی احداث می‌شود.
آن‌گونه‌که محمدحسن اسدی اعلام کرده، با برنامه‌ریزی انجام‌شده در پایان سال‌۱۴۰۳ و حداکثر تا اوایل سال‌۱۴۰۴ آب دریای عمان به زاهدان خواهد رسید و در‌این‌راستا بیست پیمانکار در مسیر خط انتقال آب از چابهار تا مشهد در حال فعالیت هستند. او افزود: جبهه‌های در حال اجرای این پروژه شامل لوله‌گذاری، ساخت آب‌گیر، آب‌شیرین‌کن و پمپاژ است که هم‌اکنون در همه جنبه‌‏ها پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

۳ سال دیگر آب به مشهد می‌رسد

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نیز به‌تازگی در حاشیه بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به خراسان‌رضوی در روستای «پاگدار جلگه‌رخ» تربت‌حیدریه اعلام کرد که عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌رضوی تا سه سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گفته محسن زنگنه این طرح امکان تأمین آب معادن به‌خصوص سنگان خواف و مناطق شمالی خراسان‌رضوی، تربت‌حیدریه، نیشابور، مشهد، قوچان، فریمان و همچنین صنایع در این مسیر را فراهم می‌کند.

هم‌اکنون پروژه خط انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌رضوی در روستای پاگدار جلگه‌رخ فعال است و شرکت مجری و پیمان‌کاران مشغول حفر تونل انتقال آب به طول ۱۳۰۰ کیلومتر هستند که ششصد متر آن از دو طرف کار به اتمام رسیده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->