نشست «بیارای روی زمین را به مهر» به یاد استادان محمدجان شکوری و خدایی شریف در مشهد برگزار شد جدیدترین تصویر از پشت صحنه سریال پایتخت ۷ + عکس ماجرای لغو ساخت «شب‌های برره ۲» به‌خاطر یک عکس! زمان پخش پایتخت ۷ اعلام شد + جزئیات فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳) عیادت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محمود حکیمی در بیمارستان جدیدترین اپرای «پرواز همای» روی صحنه + جزئیات روز سینما تبریک ندارد! سینماگران چقدر امنیت شغلی دارند؟ فراخوان سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر خراسان‌رضوی منتشر شد اکران «شه‌سوار» در سینما آغاز شد تجلیل از ستارگان مطرح در جشن تورنتو ۲۰۲۴ برگزاری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز وضعیت سینمای ایران از نگاه بابک‌ خواجه‌پاشا، کارگردان «در آغوش درخت» پیشنهاد‌هایی برای قرار گرفتن بلیت سینما در بسته تفریحی خانواده‌ها یک چهارچوب شکنی هنرمندانه در گالری «هنگام» «بشوی اوراق اگر هم درس مایی» | یادی از برخی استادان فرهنگ و ادبیات که در شاعری نیز دستی داشتند
سرخط خبرها

مجموعه شعر «تو و من و شب» را بخوانید

  • کد خبر: ۲۴۰۶۱۵
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳
مجموعه شعر «تو و من و شب» را بخوانید
آخرین مجموعه شعر سعاد الصباح شاعر و متفکر عرب به فارسی منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یدالله گودرزی مترجم شعر و ادبیات عرب، کتاب «تو و من و شب» را از این شاعر پیشرو و اجتماعی، توسط نشر گویا منتشر کرده است. این مجموعه دربرگیرنده مجموعه‌ای از آثار دیگر این شاعر نیز هست.

گودرزی می‌گوید: سعاد الصباح یکی از شاعران و روشنفکرانِ مطرح و فمینیست در جهان عرب است، جهانی که به قول او امروز بیش از بیش دچارِ فقرِ اندیشه و راهبرد شده است. سعاد صباح از (خانواده) «آل صباح» است. خانواده‌ای که به کویت حُکم می‌راند و زمام قدرت در این کشورِ کوچک را در دست دارد. اما سعاد کوشیده راهی متفاوت از حاکمان برود، یعنی از گرفتن پست و مقام در ساحتِ سیاسی بپرهیزد و به وادی قلم و اندیشه گام بگذارد. او جسورانه کنش‌پذیری و بی‌عملی کشور‌های عربی را به‌ویژه درباره فلسطین نقد می‌کند و روزمرگی و بی‌تفاوتی آنها را به تازیانه انتقاد می‌گیرد.

او می‌افزاید: کتاب «تو و من و شب» دو بخش دارد. قسمت نخست آخرین سروده‌های او را در برمی‌گیرد و بخش دوم گزیده‌ای از جملات شاعرانه و اندیشمندانه این شاعر است که در کتاب خود آورده است از کتاب «خوانش از روی دست وطن» که برای اولین‌بار ترجمه شده است. این مجموعه به‌گونه‌ای بازتابی کامل از اندیشه‌ها و سروده‌های سعاد صباح به مخاطبان به دست می‌دهد.

از جمله‌های این کتاب:

خانه و خانواده، هستهٔ هستی هستند!

***

من با آزادی ناکرانمند موافق هستم، امّا
با آزادیِ مسئولیت‌پذیر نه آزادیِ ویرانگر.

***

شعر همان قالیِ سلیمان است که با آن

شادمانه به سمتِ ناشناخته‌ها پرواز کرده‌ام!

****

پیوند‌های خانوادگی درحالِ فروپاشی است.

هیچ‌کس نمی‌خواهد با دیگری زندگی کند.

دیگری را غذا بدهد و یا در آغوشش بگیرد.

هرکدام از افرادِ خانواده مانندِ جزیره‌ای

دورافتاده شده‌اند بدونِ ارتباط با جزایرِ دیگر!

هرکدام نیز قانون‌ها، سنت‌ها و شیوه‌های زندگیِ خویش را دارند!

***

«تو و من و شب» به‌عنوان کوششی دیگر از یدالله گودرزی برای معرفی شعر و ادبیات امروز عرب و حلقه‌ای از زنجیره شعر عرب به فارسی، در ۱۳۶ صفحه توسط نشر گویا منتشر شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->