حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

گلایه مردمی از تردد خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه حمل و نقلی

  • کد خبر: ۲۴۸۵۸۱
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
گلایه مردمی از تردد خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه حمل و نقلی
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک مشهد: استفاده خودرو‌هایی به غیر از حمل و نقل عمومی از مسیر ویژه حمل و نقل ممنوع است و ثبت تخلف می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از معضلاتی که شهروندان بار‌ها به آن انتقاد داشته‌اند درباره استفاده خودرو‌های شهرداری از مسیر‌های ویژه است. مسیری که برای حمل‌ونقل عمومی و خودرو‌های اضطراری اختصاص داده شده است. این مسئله به‌ویژه در شهر مشهد و در مسیر‌های پرترددی مانند بولوار ملک‌آباد به‌وضوح دیده می‌شود. سؤالی که شهروندان مطرح می‌کنند این است که چرا به خودرو‌های شهرداری که این قوانین را نقض می‌کنند، تذکری داده نمی‌شود؟ آیا دوربین‌های ثبت تخلف عملکرد درستی ندارند؟

مسیر‌های ویژه: ضرورت یا مزاحمت؟

مسیر‌های ویژه در شهر‌های پرجمعیت مانند مشهد، به منظور کاهش ترافیک و افزایش سرعت حرکت خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی ایجاد شده‌اند. این مسیر‌ها اغلب به وسیله تابلو‌ها و خط‌کشی‌های خاص مشخص شده و برای جلوگیری از تداخل سایر وسایل نقلیه با این خطوط، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شده است. اما آیا این مسیر‌ها فقط برای اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها محفوظ است؟ شهروندان مشهدی با ارسال پیام‌هایی بیان کرده‌اند که خودرو‌های شهرداری و دیگر دستگاه‌های دولتی نیز از این مسیر‌ها عبور می‌کنند، بدون اینکه هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود داشته باشد.

عبور خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه

یکی از شهروندان مشهدی در‌این‌باره گفت: من هر روز در مسیر بولوار ملک‌آباد رفت‌وآمد می‌کنم و می‌بینم که خودرو‌های شهرداری و دولتی به‌راحتی از مسیر‌های ویژه استفاده می‌کنند، انگار این مسیر‌ها فقط برای آنها ساخته شده است. اگر ما به عنوان شهروندان عادی بخواهیم از این مسیر‌ها استفاده کنیم، احتمالا با جریمه‌های سنگین روبه‌رو خواهیم شد، اما به نظر می‌رسد که خودرو‌های شهرداری و دولتی از این قانون مستثنا هستند.

او در ادامه بیان کرد: دوبار متوجه عبور خودرو پلیس ساختمان از مسیر ویژه شدم. چرا خودرو پلیس ساختمان از این مسیر تردد دارد؟ آیا برای آنها مجوز جداگانه‌ای صادر شده است؟
این شهروند تنها نیست، بسیاری از دیگر ساکنان مشهد نیز از این مسئله گلایه دارند و معتقدند که اگر قرار باشد خودرو‌های شهرداری و دولتی از این مسیر‌ها استفاده کنند، چرا تذکری به آنها داده نمی‌شود؟ یا چرا این مسئله به صورت شفاف برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟

دوربین‌های ثبت تخلف و عملکرد آنها

در پی این گزارش‌ها، یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته، عملکرد دوربین‌های ثبت تخلف در این مسیرهاست. اخیرا مشاهده شده که دوربین ثبت تخلف در بولوار ملک‌آباد شهر مشهد (روبه‌روی بزرگمهر) فعال شده است. این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات رانندگی سرعت غیرمجاز نصب شده‌اند، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این دوربین‌ها تخلفات تردد در مسیر‌های ویژه را نیز ثبت می‌کنند؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که آیا این دوربین‌ها در تمامی مسیر‌های ویژه فعال هستند؟ به نظر می‌رسد که مشکل اصلی در اینجاست که بسیاری از مسیر‌های ویژه در مشهد، بدون دوربین‌های ثبت تخلف هستند یا دوربین‌ها به دلایل فنی قادر به ثبت همه تخلفات نیستند. این مسئله سبب شده تا برخی از رانندگان، با خیال راحت از این مسیر‌ها استفاده کنند.

یکی دیگر از شهروندان مشهدی در‌این‌باره اظهار کرد: مسیر‌های ویژه در بخش‌هایی از شهر مثل خیابان احمدآباد یا بولوار وکیل‌آباد، اصلا دوربین ثبت تخلف ندارند یا اگر هم دارند، به‌درستی کار نمی‌کنند. این سبب شده تا برخی از رانندگان با بی‌توجهی به قوانین، از این مسیر‌ها عبور کنند.

نظارت نداشتن بر خودرو‌های دولتی

شهروندان از نظارت کافی نداشتن بر عملکرد خودرو‌های شهرداری و دولتی گلایه دارند. این خودرو‌ها به عنوان نماد‌های مسئولیت‌پذیری در سطح شهر باید خود الگوی رعایت قوانین باشند، اما به نظر می‌رسد که در برخی موارد خود نیز قوانین را نقض می‌کنند. یکی از شهروندان در‌این‌باره گفت: اگر قرار باشد خودرو‌های شهرداری هم مثل ما از قوانین پیروی نکنند، چه انتظاری می‌توان از دیگر رانندگان داشت؟

لزوم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی

یکی از مشکلاتی که در‌این‌باره وجود دارد، عدم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان است. بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که آیا خودرو‌های شهرداری مجاز به استفاده از مسیر‌های ویژه هستند یا خیر. این مسئله سبب شده است تا شایعات و سؤالات بسیاری در این زمینه مطرح شود.

در همین باره مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل با بیان اینکه مسیر ویژه برای اولویت‌دهی به سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی است، گفت: مسیر ویژه برای اولویت دادن به وسایلی انبوه‌بر است؛ بنابراین این مسیر برای استفاده اتوبوس و تاکسی و خودرو‌های امدادی منظور شده است. از سوی دیگر استفاده دیگر خودرو‌ها از این مسیر ممنوع است. خودرو‌های شهرداری و دولتی اگر از این مسیر تردد کنند، چون متعلق به پیمانکار هستند از طریق دوربین‌ها رصد و اعمال قانون می‌شوند.

علی سمیعی با اشاره به اینکه دوربین‌های ثبت تخلف به طور مکانیزه، پلاک خودرو‌های متخلف را ثبت می‌کنند، افزود: تخلفات خودرو‌ها در سامانه تجمیعی ثبت تخلفات بارگذاری و به سرور پلیس راهور ارسال و از سوی اپراتور پلیس چک و در سابقه جریمه خودرو ثبت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل ادامه داد: در گذشته عبور از مسیر ویژه بولوار ملک‌آباد از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب ممنوع بود که با درخواست پلیس راهور و برای کاهش ترافیک محور غرب به شرق در ساعات ابتدایی صبح، ساعت ممنوعیت تردد در مسیر ویژه از ۹ صبح تا ۲۲ تغییر کرده است.

او یادآور شد: دوربین مسیر ویژه بولوار ملک‌آباد مجددا فعال شده است. در حال حاضر فقط یک مسیر ویژه برای خیابان خسروی داریم که نصب دوربین ثبت تخلف برای این مسیر در دستور کار سازمان قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->