ویدئو| تصاویری از محل وقوع حادثه تروریستی در بندرلنگه (۸ دی ۱۴۰۳) محکومیت با پابند مهدی یراحی پایان یافت (۸ دی ۱۴۰۳) مرگ ۷ نفر بر اثر گازگرفتگی در تهران عوارض روحی سقط جنین در مادران چیست؟ خودروهای شوتی ۲۶۹ نفر را به کام مرگ کشاندند در چه صورتی سقط جنین باعث مرگ مادر می‌شود؟ همه آنچه باید درباره تجربه دندان درآوردن کودکتان بدانید | چالش‌های یک اتفاق دندانی تصادفات جاده‌ای در خراسان‌رضوی ۱۷ مصدوم بر جای گذاشت (۸ دی ۱۴۰۳) روغن‌کاری چرخ زنگاری توسعه از طریق نخبگان تسهیلات اشتغال تبصره ۱۸ به تأسیسات گردشگری استان خراسان رضوی پرداخت می‌شود ضرب و شتم شدید بازرس غذا و دارو در کرج میز کار مخصوص کمردرد ابداع شد افزایش قابل‌توجه آمار ابتلا به آنفلوانزا در کشور (۸ دی ۱۴۰۳) پراید، آلاینده‌ترین خودروی مشهد است معوقات حقوق بازنشستگان در ۳ ماه باقی‌مانده از سال ۱۴۰۳ با اعمال متناسب‌سازی واریز خواهد شد هشدار پلیس فتا درباره دو شگرد معروف کلاهبرداران تلفنی و پیامکی سقط جنین و خطر جدی باقی‌ماندن بقایای جفت در بدن مادر آنفلوانزا در رأس فهرست ویروس‌های درگردش کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه، ۸ دی ۱۴۰۳) | بارش باران و برف در روز‌های پایانی هفته بازسازی صحنه نزاع منجر به قتل | دوئل مرگ‌بار دهه‌هشتادی ها آیا حق عائله‌مندی برای زنان بازنشسته تأمین اجتماعی برقرار می‌شود؟ پارابن، عامل مهم سرطان پستان ده ماده غذایی برای رشد خوب مو‌ها خطرات جدی سوخت مازوت برای سلامت مردم اعتراف «بوقلمون‌های شمشیرکش» به ۶۰ فقره زورگیری | این زورگیران را شناسایی کنید + عکس کدام استا‌ن‌های کشور در هفته جاری بارانی می‌شود؟ (۸ دی ۱۴۰۳) + فیلم قتل پدر پولدار توسط پسر و عروس به خاطر تجدید فراش آلودگی هوا به مغز جنین آسیب می‌رساند «تناسب اندام» باعث سلامت مغز در سالمندان می‌شود دارو‌هایی که خطر لخته‌شدن خون را افزایش می‌دهند زنگ خطر سوختگی در زمستان
سرخط خبرها

یا پرواز را حفظ کن یا عطر بخر! /طلب ۴۰۰میلیاردتومانی مردم از شرکت‌های هواپیمایی

  • کد خبر: ۲۵۳۳۴
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
یا پرواز را حفظ کن یا عطر بخر! /طلب ۴۰۰میلیاردتومانی مردم از شرکت‌های هواپیمایی
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: «۴۰۰میلیارد تومان پول بلیت مردم دست شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌هاست که با آن کاسبی می‌کنند.» از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی به جای بازگرداندن پول مسافران به آن‌ها پیشنهادهای ویژه می‌دهند؛ اینکه به‌جای پول بلیت، عطر و ادکلن بخرند.
به گزارش شهرآرانیوز، همشهری در گزارشی نوشت:‌ این پیشنهاد شرکت‌های هواپیمایی خارجی درحالی است که سازمان هواپیمایی کشوری در بخش‌نامه اسفندماه98 تمام شرکت‌های هواپیمایی را موظف به بازپرداخت پول بلیت مسافران کرد و البته شرکت‌های هواپیمایی داخلی حدود 1000میلیارد تومان از مطالبات مسافران را بازگرداندند.
اما برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند لوفت‌هانزا از مسافران طلبکار خود خواسته‌اند تاریخ بلیت را تغییر دهند و از بلیت فروخته شده استفاده کنند. هواپیمایی ایرعربیا هم گفته است به مسافران خود اعتبار پرواز مجدد می‌دهد. اما خطوط هوایی قطر در اقدامی عجیب به مسافران پروازهای لغوشده که بلیت‌های خریداری شده روی دستشان مانده است، اعلام کرد: «یا تاریخ پرواز را تغییر دهید یا از فری‌شاپ این پرواز به میزان قیمت بلیت فروخته شده عطر و ادکلن بخرید».

مسعود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دراین‌باره می‌گوید: «درآمد شرکت‌های هواپیمایی خارجی نسبت به بدهی آن‌ها به مسافران خیلی بیشتر است، با این حال برای پرداخت پول مسافران تخلف می‌کنند».
کرونا که آمد پروازها لغو شد، ولی برخی مسافران چندین‌ماه پیش از پرواز، پول بلیت‌ها را پرداخت کرده‌اند و این پول باید به مسافران بازگردد. اما یا دفاتر صدور بلیت تعطیل هستند یا شماره‌های پاسخ‌گو، شبیه روبات‌ها، جواب‌های رسمی و سربالا می‌دهند؟ اگر پیگیری بیشتری انجام دهید، می‌گویند: «تا 2‌ماه بعد از انجام نخستین پرواز خارجی صبر کنید تا پس از آن پول بلیت‌ها را پس دهیم».

مسافرانی که پروازهایشان به‌دلیل کرونا لغو شد نیز باید امیدوار باشند که نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران بتوانند در نخستین فرصت ممکن، تحریم‌ها را دور بزنند و پول بلیت‌ها را نقدی از شرکت‌ هواپیمایی خارجی بگیرند و به مسافران پرداخت کنند. اما چرا هنوز بسیاری از مسافران بهای بلیت‌های پروازهای لغو شده خود را دریافت نکرده‌اند؟

برو شارجه پولت رو پس بگیر!
یکی از پروازهای لغوشده اسفند پارسال، پرواز تهران-شارجه-بنگلور خط هوایی ایرعربیا است. ایرعربیا در اطلاعیه ششم اسفندماه98 اعلام کرده بود: «تمام پروازهای هواپیمایی ایرعربیا تا اطلاع ثانوی لغو است و درصورت درخواست، مبلغ کامل بلیت لغوشده به آژانس صادر‌کننده بازگردانده می‌شود.» در تماس با نماینده یک شرکت خدمات گردشگری اما در پاسخ به مراجعان گفته است: «ایرعربیا هیچ وجهی بابت بلیت لغوشده پرداخت نمی‌کند و معادل هزینه بلیت در حساب آژانس می‌ماند و مسافر می‌تواند تا یک‌سال از این اعتبار استفاده کند.» جز این راهی وجود ندارد و کارشناس آژانس صادرکننده در نهایت با عصبانیت می‌گوید: «اگر اعتراضی داری برو دفتر شارجه»!

کارشناس مدنظر در قرنطینه است
ایرعربیا دست‌کم 5 دفتر در ایران دارد. در فاصله هفته‌ آخر اسفندماه تا هفته اول اردیبهشت، تلفن گویا پاسخ‌گوی شماست و مدام اعلام می‌کند: «دفتر تا اطلاع ثانوی تعطیل است.» در این فاصله تنها شماره پاسخ‌گو، شماره همراهی است که کارشناس آن در جریان هیچ‌چیز نیست؛ نه زمان بازگشایی دفتر، نه نحوه استرداد بلیت و نه صحبت‌های همکارش دربار‌ه کارت اعتباری! کارشناس شما را به مقام بالاتر وصل نمی‌کند و از شما می‌خواهد با آژانس‌ صادرکننده بلیت تماس بگیرید.

از نماینده رسمی بپرسید!
تماس دوم با آژانس صادرکننده به دعوا منتهی شده است. راهکار بهتر مکاتبه با دفتر اصلی آژانس در امارات است. پاسخ‌ ایمیل‌ها کوتاه و محترمانه است اما واضح نیست. 2 هفته در حال بررسی هستند و بعد اعلام می‌کنند که «هزینه بازگردانده می‌شود. اما تنها از طریق آژانس‌ صادرکننده و نماینده رسمی شرکت‌ هواپیمایی در ایران. تأکیدات ضروری انجام و پرونده نیز به‌صورت ویژه بررسی شده و آژانس صادرکننده بلیت باید بهای بلیت را بپردازد.» سؤال این است که این پرداخت نقدی انجام می‌شود یا به‌صورت اعتبار خرید بلیت مجدد است؟
اما آژانس‌های صادرکننده بلیت و حتی نماینده ایرعربیا به‌عنوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی که بخشی از 400میلیارد تومان مردم در اختیارش است، می‌گوید: «این شرکت‌ هواپیمایی در اطلاعیه جدید اعلام کرده است بهای بلیت را فقط در قالب «کرِدیت کارت» پرداخت می‌کند و هیچ پرداخت نقدی وجود ندارد.»

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، می‌گوید: این راهکار به نفع آژانس‌ها و شرکت‌های هواپیمایی است.
وی ادامه می‌دهد: «400میلیارد تومان از پول مردم چندماه است در حساب‌ شرکت‌های هواپیمایی مانده است؛ رقم‌های سنگینی که شرکت‌های هواپیمایی و نماینده آن‌ها، با آن کاسبی می‌کنند. مردم سرگردان هم نمی‌توانند پولشان را پس بگیرند.»

2ماه بعد از نخستین پرواز
تا هفته دوم اردیبهشت‌ماه، شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر آن‌ها تعطیل هستند و کارشناسان این دفاتر نیز پاسخ مشخصی به مطالبات پرداخت وجه مسافران نمی‌دهند؛ حتی حاضر نیستند مسافر را به مدیر بالاتر وصل کنند. با این حال مدیر داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری که نماینده شرکت‌ هواپیمایی خارجی است، می‌گوید: «بهای بلیت حتما پرداخت می‌شود. اما 2‌ماه بعد از نخستین پرواز خارجی.» این پاسخ در حالی به مسافران طلبکار داده می‌شود که آژانس‌ صادرکننده بلیت در تمام تماس‌ها تأکید کرده است که «هیچ پولی پرداخت نمی‌شود و اعتبار خرید بلیت مجددا به مسافران داده می‌شود. اگر هم مسافر نخواهد سال‌جاری به سفر خارجی برود، مشکل خودش است و پولش سوخت می‌شود.»

امید اکبرپور، مدیر داخلی یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری، نیز می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی خارجی بهای بلیت لغو شده را به‌صورت اعتبار صدور مجدد بلیت به آژانس‌های هوایی بازگردانده‌اند و حالا باید منتظر بمانیم پروازها از سر گرفته شود، بلیت‌های جدید به‌فروش برسد و بعد بهای بلیت مسافرانی که پروازهایشان لغو شده پرداخت شود. راهکار دیگر مراجعه حضوری به مثلا دفتر شارجه و گرفتن پول نقد است که چون پرواز هم انجام نمی‌شود، امکان رفتن به دوبی وجود ندارد. از طرفی به‌دلیل تحریم‌ها امکان انتقال پول به داخل ایران وجود ندارد.»

تماس با چند آژانس هواپیمایی دیگر مشخص می‌کند برخی از آن‌ها هزینه لغو بلیت را از تنخواه خود پرداخت می‌کنند اما چرا برخی دیگر از آژانس‌ها چنین رفتاری ندارند و پول مسافرانی را که پروازهایشان از دست رفته است، نمی‌دهند؟ نماینده ایرانی یکی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران، می‌گوید: «برخی هزینه را از جیب خودشان می‌دهند. ما نمی‌دهیم. منتظریم تا مشکل را از راه دیگری حل کنیم».

پول‌ها دست آژانس است
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، معتقد است: «نهادهای نظارتی باید وارد موضوع شوند. 100 تا 200هزار نفر درگیر دریافت هزینه بلیت و رزرو هتل هستند و مردم نمی‌توانند شخصا پیگیر بازگشت پول خود باشند. 100هزار نفر بروند شکایت کنند؟! آیا افراد برای مبلغی خرد حاضر به شکایت و پیگیری روند قضایی و هزینه‌های آن هستند؟ قطعا نه. مردم یکی، ‌دوهفته دیگر منتظر می‌مانند اما کم‌کم منصرف می‌شوند، ولی رقم نهایی، رقم بزرگی است.»

رفیعی می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی خارجی بخش‌نامه کرده‌اند که 2‌ماه بعد از نخستین پرواز بهای بلیت‌ها را می‌دهند اما این خلاف است. پول شرکت‌ هواپیمایی خارجی در حساب ایران است و با آن سرمایه‌گذاری می‌کند و سود می‌گیرد اما نماینده‌های آن‌ها در داخل از حقوق مردم خودشان دفاع نمی‌کنند. اگر آژانس‌های هواپیمایی ادعایی غیر از این دارند اسناد و مدارک بیاورند، اگر نیاورند، یعنی دروغ گفته‌اند.»

پرواز را حفظ کن یا عطر بخر
مسافران شرکت‌های هواپیمایی دیگر هم همین مشکل را دارند. نمونه دیگر پرواز ایران-قطر-بلژیک با هواپیمایی قطر است. 2 بلیت به مبلغ 1800دلار که به‌صورت آنلاین از سایت اصلی شرکت‌ هواپیمایی خریداری شده است. اینجا ماجرا کمی سخت‌تر است. دفتر و نماینده داخلی برای رسیدگی و شکایت وجود ندارد. بیش از یک‌ونیم‌ماه مکاتبه با هواپیمایی قطر هنوز نتیجه نداده است.

نتیجه مکاتبات هربار یکسان است. با ادبیاتی محترمانه از پیگیری شما «تشکر» می‌کنند و می‌خواهند که همچنان «صبر» کنید. بعد از یک‌ماه بالأخره اعلام می‌کنند «هیچ خبری از پرداخت پول نقد نیست» و چند راهکار وجود دارد، صدور کارت اعتباری برای رزرو بلیت از همان شرکت‌ هواپیمایی برای مسافر، امکان استفاده اعضای درجه یک خانواده از اعتبار بلیت و دست آخر کارشناس مربوطه در تماس تلفنی پیشنهاد می‌کند که معادل 1800دلار از فروشگاه آنلاین هواپیمایی قطر خرید کنید. البته دامنه خرید کمی محدود است، شما می‌توانید 1800دلار (حدود 20میلیون تومان) عطر و ادکلن و اکسسواری بخرید.

نکته‌ جالب ماجرا این است که بلیت پیگیری شده قبل از شیوع کرونا لغو شده بود و با کسر مبلغی جریمه‌، مابقی به‌حساب اعتباری خریدار عودت داده می‌شد. اما این بلیت هم مشمول شرایط ویژه کرونا شده است. آخرین ایمیل هواپیمایی قطر برای پیگیری بازپرداخت پول بلیت‌های پروازهای لغو شده، چنین است: «مجددا ایمیل بزنید تا پیگیری کنیم.» البته گزینه خرید عطر هنوز روی میز است.

شرکت‌های هواپیمایی خارجی بخش‌نامه کردند که دو ماه بعد از اولین پرواز بهای بلیت‌های لغو شده را می‌پردازند. اما این اقدام خلاف است و پول شرکت‌ هواپیمایی خارجی در حساب ایران است و با آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود می‌گیرند و نماینده‌هایشان از حقوق مردم دفاع نمی‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->