«دیگو بورلا، » دستیار کارگردان «امیلی در پاریس» درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۲ شهریور ۱۴۰۴) روایت لیلا حاتمی از نقشش در «پیرپسر» واکنش صداوسیما به بیانیه جبهه اصلاحات درخواست سینماگران از جشنواره ونیز: «صدای فلسطین را در جشنواره بشنوید» «زن و بچه»، روایت زندگی در سایه خاطرات تاریخی آغاز نهمین جشنواره تلویزیونی مستند سریال «فرمانده» با محوریت زندگی شهید فکوری کلید خورد نگاهی به نقش شبنم مقدمی در سریال «شغال» حامد زمانی پس از ۸ سال دوری با آهنگی برای امام رضا(ع) به عرصه خوانندگی برگشت + دانلود سریال زیر آسمان شهر به آنتن شبکه آی‌فیلم رسید + زمان پخش پایان زودهنگام «دکستر: گناه اصلی» | چرا «دکستر» متوقف شد؟ قسمت جدید جنگ ستارگان با چهره‌هایی متفاوت در راه است رضا صادقی ناجی جوان مینابی شد وعده وزارت ارشاد در پی ایمنی حریق سالن‌ کنسرت‌ها و شفافیت بلیت‌ها بازگشت علی شادمان به تئاتر پس از شش سال وقفه پژمان بازغی سکاندار جدید انجمن صنفی بازیگران شد چندخطی درباره کتاب «بازشناختن غریبه» اثر ایزابلا حماد | نارنجکی زیرِ تانکِ تاریکی اقدامات ویژه صداوسیما خراسان رضوی برای انعکاس برنامه‌های ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد پایان پخش سریال «مهمان‌کُشی» با ۲ قسمت پشت صحنه
سرخط خبرها

رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان

  • کد خبر: ۲۵۹۸۰
  • ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
رقابت مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان
روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید، اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

 

 سرانجام حکایت جنجالی قمار‌بازی کردن یک لات در خیال خود با امام حسین(ع) به تعطیلی مناجات‌خوانی محمود کریمی، مداح معروف پایتخت، در مشهد ختم شد.

سؤالی که بعد از شنیدن این داستان ذهن آدم را درگیر می‌کند این است که چرا با وجود آیات قرآن و احادیث محکمی که وجود دارد، مداحان از روایت‌هایی استفاده می‌کنند که سند معتبری ندارند و حتی در کتابی نوشته نشده‌اند؟

پاسخ این سؤال را باید در دل هیئت‌های مذهبی جست‌وجو کرد. هیئت‌هایی که در گرفتن اشک از مردم با هم رقابت می‌کنند. مداحان برای گرفتن اشک بیشتر از مستمعان خود از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بیان چنین حکایت‌هایی یکی از این روش‌هاست.

روضه‌هایی در هیئت‌ها خوانده می‌شود که شما سند آن را در هیچ مقتلی پیدا نمی‌کنید اما مداحان به راحتی آن را می‌خوانند و کسی هم از آن‌ها سؤال نمی‌کند این روضه‌ای که خوانده شد از کجا آمده است و راوی آن کیست؟

کافی است در ایام محرم به هیئت‌ها سری بزنید تا ببینید که عاشورا و قیام امام حسین(ع) تنها به روضه‌های جانسوز خلاصه شده و هیچ اشاره‌ای به چرایی این حرکت جاودان تاریخ نمی‌شود.

به طور مثال مداحان به مخاطبان خود نمی‌گویند چرا نوجوانی مثل قاسم بن الحسن جان خود را فدای آرمان و اعتقاد خود می‌کند؟ چرا می‌گوید که مرگ نزد و شیرین‌تر از عسل است؟ آن‌ها فقط به انتهای ماجرا که شهادت اوست می‌پردازند. برای برخی از این مداحان ماجرای خیالی ازدواج قاسم مهم‌تر از هر مسئله دیگری است. ماجرایی که بنا بر کتاب‌های مقتل، جعلی است و شهید مطهری هم به آن اشاره دارد.

عاشورا هم نکته عاطفی دارد، هم حماسی، هم فلسفی و هم عقلانی اما هیئت‌ها و مداحان تنها به جنبه عاطفی آن می‌پردازند و کاری به مسائل دیگر ندارند. بیان درد و رنچ اهل بیت رسول خدا در روز عاشورا و گرفتن اشک بیشتر از مردم تنها هدف مداحان است و این در حالی است که زینب کبری گفته است در این روز هیچ چیزی به غیر از زیبایی ندیده است.

آیا واقعا در هیئت‌های مذهبی جوانان نشسته پای منبر از میان اشعار، روضه‌ها و حکایت‌های مداحان پی به معنا و مفهوم جمله حضرت زینب می‌برند؟ متأسفانه در بعضی جلسات مذهبی زینب(س) به زنی محزون و رنج دیده و قابل ترحم تبدیل شده است. این درحالی است که وظیفه خواهر امام حسین(ع) ابلاغ پیام عاشورا بعد از شهادت امام سوم شیعیان است.

کار به جایی رسیده است که محرم هر سال شاهد ظهور روضه‌های جدید و داستان‌های تازه‌ای از کربلا در هیئت‌های مذهبی هستیم. گویی آن‌ها هر سال به مقتل‌های جدید دست پیدا می‌کنند. روضه‌هایی که گاها با عقل سلیم هم جور در نمی‌آید و بیشتر به قصه و افسانه می‌ماند.

درس بزرگ عاشورا ایستادن در برابر ظلم و تبدیل شدن آحاد مختلف جامعه به انسان‌های مسئول است و آیا مداحان معلمان خوبی برای ابلاغ این درس و رسالت به دیگران هستند؟

در پایان باید گفت اگر در هدف هیئت‌های مذهبی تغییری ایجاد نشود و رقابت برای گرفتن اشک و رسیدن به مستمع بیشتر به پایان نرسد، داستان این حکایت‌ها و روایت روضه‌های جعلی ادامه‌دار خواهد بود و هر روز پررنگ‌تر از هر سال خواهد شد.

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->