آخرین آمار فروش سینمای ایران | «دایناسور» همچنان در صدر علت لغو کنسرت عرفان طهماسبی در اهواز چه بود؟ بدلکاران هم صاحب اسکار شدند برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان رضوی آغاز شد مهراب قاسم‌خانی همکاری‌اش با مهران مدیری برای ساخت سریال تلویزیونی را تکذیب کرد عطار نیشابوری از نگاه نوجوانان مشهدی | روایت منطق‌الطیر در قاب تصویر و داستان یادی از نورالدین رضوی سروستانی، خواننده و مدرس فقید آواز ایرانی | نسیمی از سوی سروستان نگاهی به نمایش «ترور» با بازی ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی | تماشاگر خودت را قاضی کن معاون سیمای شبکه خراسان رضوی: تولید محتوای هویتی روزآمد، زیرساخت‌های جدید می‌طلبد درباره پادکست ادبی و کارکردهای آن | ادبیات شنیدنی است گفت وگو با محمدکاظم کاظمی درباره پادکست «شعر پارسی» | به شنیدن پادکست عادت نداریم رونالدو وارد دنیای سینما می‌شود تتوی سر «شمشیر» در سریال پایتخت ۷ نشانه چیست؟ + توضیحات نقش آفرینی «تاکه هیرو هیرا» در فیلم کاروشی دانلود قسمت هفدهم سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین اجرای عباس خوشدل، نوازنده معروف ایرانی، در رادیو صبا
سرخط خبرها

تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است

  • کد خبر: ۲۶۸۲۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است
سلمان نظافت‌یزدی - روزنامه‌نگار
تفسیر شخصی ما از فراز‌ها و بند‌های ادعیه با برداشت و ارتباط ما با خالق وابستگی مستقیمی دارد. ما در برهه‌های مختلف زمانی با آیات و احادیث مختلفی ارتباط می‌گیریم و بیشتر درگیر معنای آن می‌شویم. در شب‌های شریف قدر که حافظ درباره‌اش نوشته است: «شب وصل است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر» ما بیشتر از همیشه روی آیه‌ها و روایت‌ها تأمل می‌کنیم. شبی که اساس آن توبه و بخشش است و از دیرباز فرصتی بوده است برای انسان طاغی تا در این شب خودش را بشکند و پا در مسیر تازه‌ای بگذارد. یکی از ادعیه‌ای که اگرچه خاص این شب نیست، اما از ادعیه‌های شاخص و عرفانی است، دعای کمیل است. دعای کمیل بخش‌های درخشانی دارد که یکی از فراز‌های آن: «وَلا یُمکِنُ الفرارُ مِن حُکومَتِک»؛ «گریز از قلمرو حکومتت ممکن نیست.» است. محمد فنایی‌اشکوری در کتاب «نیایش عارفان: شرح حکمت و معنویت شیعی در دعای کمیل» درباره این فراز می‌نویسد: حکومت او فراگیر است و راهی برای گریز از آن نیست. اقطار آسمان‌ها و اعماق زمین همه ملک اوست. به هر کجا بگریزی به او بازمی‌گردی: «یا من الیه یهرب الخائفون»؛ فرار از او به سوی اوست. چنان‌که امام سجاد (ع) در دعای ابوحمزه می‌گوید: «هارب منک الیک» در جای دیگر می‌گوید: «اللهم انک طالبی ان انا هربت و مدرکی ان انا فررت»؛ «تو جوینده و یابنده منی به هر کجا که بگریزم.»
این فراز ازجمله فراز‌های حیرت‌انگیزی است که می‌توان از منظر‌های مختلف به آن پرداخت، اما شاید یکی از بهترین تفسیر‌هایی که بتوان برای این فراز یافت و به نظر قرابت معنایی زیادی با هم دارند، همین بیت بیدل دهلوی است: «وحشی دشت معاصی را دو روزی سر دهید/ تا کجا خواهد رمید آخر شکار رحمت است»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->