تعداد مصدومان انفجار شهرک صنعتی گرمسار به ۲۲ نفر رسید تصادف اتوبوس با پژو در مشکین‌شهر، ۲۱ مصدوم بر جای گذاشت (۲ مهر ۱۴۰۳) وقوع ۳۹ پس‌لرزه در بجنورد و مصدومیت ۴۸ شهروند ماجرای تلخ جوان مفقود در ارتفاعات بویراحمد که پس از سه روز پیدا شد خراسان‌رضوی سایت دفن پسماندهای صنعتی ندارد سقوط مرد جوان مشهدی در محل گودبرداری پروژه ساختمانی + تصاویر(۲ مهر ۱۴۰۳) هشدار مرگ روزانه ۱۳۷ ایرانی بر اثر مصرف دخانیات جایگاه زن و خانواده از دیدگاه حقوق بشر بررسی شد پاتک غافلگیرانه پلیس آگاهی به سردسته مالخران تلفن همراه در مشهد (دوشنبه ۲مهر ماه ۱۴۰۳) برخورد با ۲۹۰۰ واحد اقامتی غیرمجاز در خراسان رضوی طی دو سال اخیر توزیع ۵۵ هزار بسته تحصیلی بین دانش‌آموزان نیازمند خراسان رضوی (۲ مهر ۱۴۰۳) ویدئو| معاون دادستان کل کشور: عدم رعایت ایمنی در معدن طبس مشهود بوده است حریق منزل مسکونی در خیابان مطهری شمالی مشهد ۲ مصدوم برجای گذاشت آتش‌سوزی در کارخانه گرمسار مهار شد (۲ مهر ۱۴۰۳) کشف دو پیکر جدید از جانباختگان حادثه معدن طبس(۲ مهر ۱۴۰۳) تحصیل غیرمجاز ۱۶هزار دانشجوی ایرانی در یکی از کشورهای منطقه فعالیت‌های ذهنی و آرامش‌بخش را جایگزین استفاده بیش از حد از تلفن همراه کنید یکی از ۱۴ معدن‌چی مفقود طبس نجات پیدا کرد| تکذیب شد تأکید رئیس سازمان محیط زیست بر لزوم استفاده از ظرفیت فناوری‌های نو برای پایش آلودگی‌های زیستگاه‌های دریایی اختلال تمرکز و افسردگی در کمین شیفت‌کاران راه‌اندازی ۶۹ پروژه جدید گردشگری در خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

خراسان‌رضوی سایت دفن پسماندهای صنعتی ندارد

  • کد خبر: ۲۹۰۲۲۲
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴
خراسان‌رضوی سایت دفن پسماندهای صنعتی ندارد
مدیر عامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی با بیان اینکه این استان اکنون فاقد سایت مخصوص دفن پسماندهای صنعتی (لندفیل صنعتی) است، این موضوع را یکی از چالشهای جدی برای مدیریت اصول پسماندهایی صنعتی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا فلفلانی روز دوشنبه در نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی افزود: یکی از ابر چالش‌های بین بخشی و بین دستگاهی که از طرف بخش دولتی و بخش خصوصی به این خانه اعلام شده است، نبود سایت مخصوص برای دفن پسماند‌های تولیدی صنایع است.

وی بیان کرد: براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت پسماند‌های صنعتی، معدنی و خطرناک به عهده تولیدکننده است، لذا نبود لندفیل صنعتی مناسب در هر استان، صنایع تولیدکننده پسماند را وادار کرده است تا پسماند‌های غیرقابل بازیافت خود را تحت نظارت سازمان محیط زیست بسته بندی کرده و از طریق کامیون به استان‌هایی که دارای لندفیل هستند، ارسال نمایند.

مدیر عامل خانه هم‌افزایی انرژی و آب خراسان رضوی ادامه داد: این وضعیت چالش‌ها و مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه‌های انتقال پسماند بین استانی، افزایش ترافیک جاده‌ای و فشار بر زیرساخت‌های راه‌ها، افزایش مصرف سوخت و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد کرده است.

دبیر کمیته آب و محیط زیست خانه هم‌افزایی آب و انرژی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: به رغم آن که در شرق کشور شهرک‌های صنعتی زیادی وجود دارد، اما در این منطقه یک لندفیل وجود ندارد، سرنوشت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد پسماند‌های تولیدی صنایع استان نامعلوم است.

نجمه رضازاده افزود: اگر در استان سایت مخصوص برای دفع پسماند‌های صنعتی ایجاد کنیم، تحقق آن منجر به کاهش هزینه‌های امحای آن برای صنایع خواهد شد و صنایع نیز به سمت دفع مجاز پسماندهایشان حرکت خواهند کرد و پسماند‌های خود را به سازمان محیط زیست تحویل خواهند داد تا به شکل بهداشتی دفع شود.

تعیین سرمایه‌گذار لندفیل بر اساس شاخص‌های شورای عالی محیط زیست

کارشناس مسوول نظارت بر مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر ضوابطی تحت عنوان مدیریت پسماند‌های صنعتی وجود دارد که توسط شورای عالی محیط زیست ابلاغ می‌شود، بر اساس آن اداره کل صنعت معدن و تجارت استان باید بستر احداث لندفیل را با اولویت بخش خصوصی فراهم کند.

مهدی نوروززاده افزود: چند سال قبل فراخوانی با همکاری اداره صمت در این رابطه منتشر شد که در نهایت سه سرمایه‌گذار انتخاب شدند؛ اما این سرمایه‌گذاران از تخصص و منابع مالی لازم برخوردار نبودند. در نتیجه کارگروه پسماند این فرآیند را متوقف کرد؛ لذا با توجه به ضوابط موجود باید فراخوان مجددی در این حوزه برگزار شود.

منیره سبحانی، نماینده اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در این زمینه گفت: از نظر این اداره کل احداث لندفیل در استان ضرورت دارد و ظرف یک هفته، فراخوان آن منتشر خواهد شد.

رییس اداره سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: در مشهد نزدیک به ۲ هزار تن پسماند شهری داریم، در مورد پسماند‌های بیمارستانی و عفونی نیز چنین آماری به همین دقت وجود دارد که آمار آن روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ تن است که پس از بی خطرسازی و تبدیل آن به پسماند‌های عادی، شهرداری آن را در منطقه میامی دفع می‌کند.

جواد عابدینی افزود: نوع پسماند‌های تولیدی با یکدیگر متفاوت است و لذا دفع هر یک از این پسماند‌ها شیوه و فرآیند‌های خاص خود را می‌طلبد. هر نهاد و سرمایه‌گذاری که به حوزه احداث لندفیل ورود پیدا می‌کند باید حجم و نوع پسماند‌ها را ارزیابی کند و نمی‌توان بدون مطالعات اولیه به این حوزه ورود پیدا کرد.

در بخش دیگری از نشست سودابه سعیدی، مشاور سازمان موقوفات ملک خراسان رضوی گفت: ما آمادگی داریم نقشه راه برای احداث لندفیل صنعتی در استان تهیه نموده و از آستان قدس برای سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک بگیریم و اگر آستان قدس به دلیل حجم بالای سرمایه‌گذاری به‌این حوزه ورود پیدا کند، حتی می‌توانیم پسماند سایر استان‌ها را نیز مدیریت کنیم.

رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در جمع بندی این نشست گفت: در فراخوان‌های مناقصه‌ای و مزایده‌ای به طور معمول شاخص‌هایی را به منظور ارزیابی توانمندی شرکت‌ها لحاظ می‌کنند؛ از این رو کارگروه مربوطه، شرکتی که بیشترین امتیازات را در شاخص‌های مدنظر کسب می‌کند، به عنوان برنده انتخاب می‌کند.

علی اکبر لبافی افزود: ضرورت احداث لندفیل (سایت دفن پسماند‌های صنعتی) در کوتاه‌ترین زمان ممکن در خراسان رضوی اهمیت بسزایی دارد که این مساله قابل حل است؛ لذا بر لزوم برگزاری مناقصه بر اساس شاخص‌های شورای عالی محیط زیست جهت احداث لندفیل صنعتی در بازه زمانی مشخص تاکید می‌شود و مقرر می‌شود ظرف حداکثر مدت یک هفته فراخوان توسط اداره کل صمت با همکاری محیط زیست استان برگزار شود تا مجری مشخص گردد.

وی اظهار کرد: بدیهی است سرمایه گذار بخش خصوصی در شرایط مساوی برنده فراخوان خواهد بود و چنانچه بخش خصوصی آمادگی اجرا نداشت، مجموعه آستان قدس رضوی و سازمان موقوفات ملک در قالب مسئولیت‌های اجتماعی مجری خواهند بود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->