حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است

  • کد خبر: ۲۹۱۷۹۱
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸
قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است
سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد گفت: قدمت تونل تقریبا ۱۰۰ سال است اما در ۸۰ سال اخیر کاربری نداشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بهزاد چوپانکاره امروز، ۱۰ مهرماه، در جریان بازدید از روند احیاء تونل تاریخی میدان ده دی مشهد اظهار کرد: سال ۵۲ زمانی که میدان ۱۰ دی را می‌سازند گزارشی در خصوص این میدان مطرح می‌شود، گزارش دوم در سال ۶۸ است.

وی افزود: سال ۹۲ طی اقدامات شهری تونل از کنار تخریب می‌شود که با سازمان میراث فرهنگی تماس می‌گیرند. در این زمان فضای محدودی حدود ۱۰ متر باز بوده و گزارش مختصری نوشته می‌شود تا سال ۹۵ که در گزارش بعدی عنوان می‌شود آب انبار هم رویت شده است.

چوپانکاره با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به همت سازمان بازآفرینی وارد جریان تونل شدیم، تصریح کرد: ابتدا با میراث فرهنگی گفتگو کردیم و میراث نیز سه دوره از تونل بازدید کرد که مطالعات آن ادامه خواهد داشت. میراث فرهنگی اجازه خاکبرداری را داد که این کار را انجام دادیم. ۷۰ متر تونل باز شده، پهنای تونل ۹.۵ و ارتفاع آن ۴.۵ متر است.

سرپرست بافت‌های تاریخی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد بیان کرد: نکته مهم در ساخت این تونل این است که از زیر کار کردند، یعنی شالوده بغل را احداث کرده، پی را بنا کردند، مخروطی بالا آمدند و بعد دیوار ۸۰ سانتی را روی آن احداث کردند. در حال حاضر سعی می‌کنیم خاکبردرای را تمام کنیم و وارد فاز مطالعه شویم. باید گمانه جدید بزنیم که در نتیجه آن بخش‌های جدید تونل باز می‌شود.

وی ادامه داد: از سنگ قبر‌هایی که در کنار گورستان کهنه این منطقه بوده، استفاده شده است. از ۱۳ سنگ در ورودی بازگشایی پایه استفاده کردند که تعداد زیادی از آنها رو به ما نیست، اما یکی از سنگ‌ها را به رو گذاشتند که این سنگ قبر مربوط به دوره صفوی است.

چوپانکاره گفت: قدمت تونل تقریبا ۱۰۰ سال است اما ۸۰ سال کاربری نداشته است. این تونل تا ۸۰ سال پیش، یعنی حدود سال ۱۳۳۰ استفاده می‌شده، اما به تدریج فراموش شده است. تمام تلاش ما در سازمان بازآفرینی این است که این تونل را بازآفرینی، مرمت و آماده‌سازی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->