مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

دولت به تعهدات خود در زمینه حمل و نقل عمومی عمل کند

  • کد خبر: ۲۹۲۵۱
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
دولت به تعهدات خود  در زمینه حمل و نقل عمومی عمل کند
مدیران شهری مشهد خواستار عمل‌کردن دولت به تعهداتش درزمینه حمل‌ونقل عمومی شدند
علیرضا ظهیری/ شهرآرانیوز - اعضای شورای شهر مشهد از آغاز شیوع ویروس کرونا علاوه بر تصویب طرح‌های مختلف مانند تعطیلی ناوگان حمل ونقل عمومی، گندزدایی و ضدعفونی کردن شهر، کمک به بخش بهداشت و درمان شهر و حمایت از اقشار آسیب دیده، اجرای برخی مصوبات بودجه‌ای نظیر افزایش قیمت حمل ونقل عمومی (قطار شهری و اتوبوس رانی) را به تأخیر انداختند تا در شرایط فعلی، فشار اقتصادی کمتری به مردم تحمیل شود.
هر چند افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ بهای استفاده از قطار شهری و ۱۰۰ تومانی بلیت اتوبوس، هزینه سرسام آور مدیریت شهری برای ناوگان حمل ونقل عمومی را جبران نمی‌کند، بنا به درخواست فرمانداری و مطالبات مردمی، نمایندگان شهر مشهد در پارلمان شهری هم به اجرای افزایش قیمت ناوگان حمل ونقل عمومی چندان تمایلی نشان ندادند و در چند مصوبه خود در سال ۹۹، طرح افزایش قیمت را تا ۱۵ خرداد به تعویق انداختند.
اما در حالی که قرار بود روز گذشته، بلیت قطار شهری و اتوبوس به نرخ جدید از مسافران گرفته شود، این اتفاق فقط درباره بهای خدمات دریافتی روی سیستم قطار شهری اعمال شد و با توجه به درخواست مردم، مدیران شهری و اعضای شورای شهر قرار است موضوع زمان اجرای افزایش قیمت بلیت اتوبوس را بیشتر بررسی کنند. البته توقع مدیران شهری هم از مدیران دولتی این است که در شرایط فعلی اقتصادی حاکم بر کشور و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به شهرداری‌ها وارد شده است، دولت حداقل به وظایف قانونی خود که همان پرداخت یک سوم یارانه حمل ونقل عمومی است، پایبند باشد و پس از چند سال، یارانه این بخش را به شهرداری پرداخت کند.
پس از اینکه موج درخواست از شهرداری برای به تعویق انداختن افزایش بهای نرخ بلیت حمل ونقل عمومی طی روز‌های تعطیل هفته گذشته افزایش یافت، محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، در توئیتی با گلایه از دولت نوشت: سال هاست چشم انتظار پرداخت یارانه حمل ونقل از سوی دولت هستیم تا ناچار به افزایش قیمت سرویس دهی ناوگان‌های عمومی نباشیم. دولت، اما همیشه ما را با مطالبه‌های عمومی عدم افزایش قیمت تنها گذاشته و ما را در برابر مردم قرار می‌دهد. این منصفانه نیست.
فرماندار مشهد هم چند ساعت قبل از انتشار پیام توئیتری رئیس شورای شهر مشهد، به یکی از رسانه‌ها گفته بود که مصوبه افزایش بهای خدمات مترو و اتوبوس مربوط به پیش از شیوع کرونا و قبل از سال بوده است و در شرایط به وجود آمده به دلیل شیوع کرونا نامه‌ای از طرف فرمانداری به شورای شهر مشهد ارسال شده تا برای اجرای مصوبه دست نگه دارند و فعلا آن را اجرا نکنند که این موضوع مورد موافقت شورای شهر نیز قرار گرفته است. محمدرضا هاشمی گفت: در روز‌های اخیر و در آستانه اجرای این طرح مجددا درخواست‌هایی از سوی مردم مطرح شده است و ما همچنان در تلاشیم این موضوع به صورت تعاملی حل شود.
وی همچنین افزود: درباره تاکسی، چون این مصوبه جدید است و باید در کمیسیون انطباق مطرح و بررسی شود، حتما شرایط جامعه را درنظر خواهیم گرفت. اولویت ما مردم هستند و در این شرایط اقتصادی باید از هرچه باعث ایجاد نارضایتی در مردم می‌شود، جلوگیری کنیم و اولویت اصلی ما رضایت مردم است.
در نهایت گویا مدیران شهری و اعضای شورای شهر مشهد در واپسین ساعات شامگاه پنجشنبه به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت بلیت مترو اجرایی شود، اما برای بررسی بیشتر اجرایی شدن افزایش ۱۰۰ تومانی بلیت اتوبوس فعلا دست نگه دارند تا طی امروز یا فردا به جمع بندی نهایی برای چگونگی اجرای این مصوبه قانونی دست یابند.

زمان اجرای مصوبه افزایش نرخ اتوبوس رانی پس از رسیدن به توافق نهایی
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد نیز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس مصوبه شورای شهر از روز گذشته، افزایش نرخ بهای خدمات در قطار شهری اجرایی شده است، افزود: پس از موضوعاتی که در چند روز گذشته مطرح شد، ما اجرای مصوبه شورا را برای اعمال افزایش نرخ بهای خدمات در اتوبوس رانی معلق گذاشتیم.
خلیل ا... کاظمی با تأکید بر اینکه مصوبه افزایش نرخ بهای خدمات اتوبوس رانی لغو نخواهد شد، ادامه داد: قرار است طی امروز یا فردا، اعضای شورای شهر و مدیران شهری، جلسه‌ای برگزار کنند تا برای زمان اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش نرخ بهای خدمات حمل ونقل عمومی در بخش اتوبوس رانی به جمع بندی برسیم.
وی با بیان اینکه تصمیم جدیدی که قرار است گرفته شود باید به تصویب شورای شهر هم برسد، اضافه کرد: در این جلسه هم فکری، به طور قطع از مسئولان فرمانداری و استانداری هم دعوت خواهد شد.

شهرداری، جور دولت را هم می‌کشد
کاظمی با تأکید بر اینکه طبق قانون، دولت، شهرداری و شهروندان هر یک به طور مساوی باید یک سوم از بهای خدمات حمل ونقل عمومی را بپردازند، گفت: هزینه تمام شده یک سفر در ناوگان اتوبوس رانی بیش از ۲۸۰۰ تومان است که براساس قیمت سال گذشته شهروندان مشهدی ۶۵۰ تومان و در صورت اجرایی شدن مصوبه جدید ۷۵۰ تومان آن را پرداخت می‌کنند؛ این در حالی است که یک سوم مبالغ برآورد شده بیشتر از ۹۰۰ تومان است. ازطرفی، در چند سال اخیر، دولت هیچ مبلغی به عنوان تعهدات خود از این یک سوم را به شهرداری مشهد پرداخت نکرده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه شهرداری مشهد طی این سال ها، جور دولت را هم کشیده است، ادامه داد: در برآورد ریالی مطالبات ما از دولت روی این یک سوم هزینه حمل ونقل عمومی حساب شده است؛ البته اکنون مبلغ دقیق را به خاطر ندارم، اما به طور قطع این مبلغ بیش از ۱۵ میلیارد تومان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از قطار شهری مشهد نیز در این باره به شهرآرا گفت: براساس مصوبه شورای شهر مشهد، قیمت بهای خدمات این ناوگان از دیروز از ۸۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است.
وحید مبین مقدم گفت: براساس برآورد‌ها هزینه تمام شده برای یک سفر ۳۰۰۰ تومان است که شهروندان ۱۰۰۰ تومان آن را می‌پردازند، اما شهرداری مشهد هم یارانه خود را می‌پردازد و هم یارانه مربوط به دولت را؛ دولت هم طی چند سال اخیر، این یارانه را پرداخت نکرده است.

اتوبوس سواری به قیمت سال گذشته
سعید حسینقلی زاده مقدم مــدیرعامل سـازمان اتوبوس رانی شهرداری مشهد هم با بیان اینکه براساس برآورد‌ها شهروندان یک چهارم بهای تمام شده خدمات اتوبوس رانی را پرداخت می‌کنند و این در حالی است که براساس قانون، شهروندان، دولت و شهرداری هر کدام باید یک سوم این بها را بپردازند، افزود: باتوجه به شرایط فعلی کشور، اعضای شورای شهر تصمیم گرفتند تا ۱۵ خرداد، افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت بلیت اتوبوس اعمال نشود؛ ما نیز تاکنون قیمت بهای خدمات را برمبنای سال ۹۸ دریافت کرده ایم.
حال باید دید با توجه به شرایط شکننده اقتصادی کشور، حمایت دولت از شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی به شکلی خواهد بود چراکه در صورت تداوم این شرایط، کار برای سامانه‌های حمل و نقلی در شهر‌ها دشوارتر از گذشته خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->