زیبایی کلمات و هنر نگارش در نمایشگاه «اسرار ازل» در مشهد «رواق حافظ»؛ نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی در نگارخانه فردوسی مشهد + تصاویر مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد + فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳) ویدئو | رپ معرکه از شبزده پژمان جمشیدی با سریال «محکوم» در شبکه نمایش خانگی پای هوش مصنوعی به جشنواره فیلم کوتاه تهران باز شد آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۲۱ مهر ۱۴۰۳) محمدرضا گلزار با «پانتولیگ» جدید در راه تلویزیون جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم لمپا در دستان «بود و باش» صوت | دانلود آهنگ جدید علیرضا قربانی با نام «هم قفس» + متن آهنگ فروش ۴۰ هزار بلیت «خجالت نکش ۲» در اکران آنلاین ۱۱ فیلم مستند با موضوع غزه در شبکه مستند + زمان پخش درگذشت «فرشاد فرهی»، معمار پیشکسوت احمد محمود راوی رنجی است که زیسته بود معرفی قهرمانان ایران وظیفه ماست | گفتگو با مقام اول چهارمین جشنواره «داستان حماسی» در بخش «رمان» «لوریس چکناواریان» آخرین آهنگساز از نسل رُمانتیک‌های ایران
سرخط خبرها

مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد + فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۹۴۰۴۴
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد + فیلم (۲۱ مهر ۱۴۰۳)
مراسم بزرگداشت داوود کیانیان به همت موسسه فرهنگی خراسان و با حضور پیشکسوتان حوزه هنرهای نمایشی، در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، تئاتر کودک به عنوان یک هنر نمایشی، نقش بسزایی در شکل‌گیری شخصیت و دنیای تخیلی کودکان دارد. این نوع تئاتر با هدف سرگرمی، آموزش و انتقال ارزش‌های اجتماعی به کودکان طراحی شده است. در این راستا، پیشکسوتان تئاتر کودک با تلاش‌های خود، پایه‌گذاران و الگوهای این هنر در ایران و دیگر نقاط جهان بوده‌اند.

این هنرمندان با استفاده از داستان‌های جذاب، شخصیت‌های رنگارنگ و تکنیک‌های نوآورانه، توانسته‌اند دنیای جدیدی برای کودکان خلق کنند. آن‌ها نه تنها به پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی کودکان کمک کرده‌اند، بلکه به آن‌ها آموخته‌اند که چگونه احساسات خود را بیان کنند و با دیگران ارتباط برقرار کنند.

از جمله پیشکسوتان برجسته تئاتر کودک در خراسان رضوی می‌توان به داوود کیانیان اشاره کرد که با آثار و فعالیت‌های خود تأثیر عمیقی بر این حوزه گذاشته‌ است. این هنرمند با استفاده از قصه‌ها و افسانه‌های ملی و جهانی، تئاتر کودک را به یک ابزار قدرتمند برای آموزش و سرگرمی تبدیل کرده‌اند.

در مجموع، پیشکسوتان تئاتر کودک نه تنها به غنای فرهنگی جامعه کمک کرده‌اند، بلکه با ایجاد فضایی شاداب و آموزنده، نسل‌های آینده را به تفکر خلاق و آگاهی اجتماعی دعوت کرده‌اند.

اکنون در ۲۱ مهر ۱۴۰۳، به همت روزنامه خراسان مراسم بزرگداشتی برای این هنرمند سرشناس تئاتر کودک و نوجوان با حضور پیشکسوتان و اهالی هنرهای نمایشی در تالار فردوسی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد. 

درباره داوود کیانیان

داوود کیانیان نمایشنامه نویس، کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر است. زندگی و کارنامه هنری او به دو بخش تقسیم می‌شود. به بخش اول زندگی و کارنامه هنری او که شامل نویسندگی و کارگردانی آثارش (از سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۷۰) است، در این نوشتار پرداخته شده است. اما او از سال ۱۳۷۰ تاکنون بیشتر به نمایشنامه نویسی و پژوهش در عرصه تئاتر کودک و نوجوان پرداخت. کیانیان در سال ۷۰ به عنوان مدیر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران منصوب شد.

مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳)

او از این سال تاکنون نمایشنامه‌های بسیاری نوشته است که از آن‌ها می‌توان به نگارش و چاپ نمایشنامه‌های «پرنده و فیل»، «شطرنج باز»، «خروسک پریشان»، «مادرجان سلام»، «صدای پای موعود»، «سلام بر حسین»، «کودک غریب»، «تمنای باران»، «گمراه»، «زنده باد نمایش»، «کودک غریب»، «گنجشکک اشی مشی»، «ابراهیم برگزیده» و «نمایش بازی»، «آوای پریان» و «بزغاله دروغگو» اشاره کرد. این هنرمند در سه دهه اخیر بیشتر وقت خود را به پژوهش و تدریس در زمینه‌های مختلف تئاتر کو دک و نوجوان پرداخته است‌.

سیداحمدمیرزاده، شاعر و نویسنده خراسانی ‌با اشاره به حضور داوود کیانیان در مشهد و این مراسم بیان کرد: زمانی که قرار شد از داوود کیانیان در مراسمی تجلیل کنیم، بنده سراسر ذوق شدم. از ایام قدیم با ایشان خاطرات زیادی دارم و همیشه در عالم نوجوانی دوست داشتم از نزدیک استاد کیانیان را ببینم.

وی ادامه داد: من معتقدم استاد کیانیان چهره محبوبی در هنر خراسان رضوی به حساب می‌آید. استاد کیانیان توجه ویژه‌ای به حوزه کودک و نوجوان داشتند و منظومه فکری عمیق این استاد هنرهای نمایشی نیاز به پژوهش دارد.

مراسم بزرگداشت داوود کیانیان در تالار فردوسی مشهد (۲۱ مهر ۱۴۰۳)

کمال‌الدین غراب با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی داوود کیانیان تاکید کرد: استاد داوود کیانیان، یکی از مظاهر بزرگ اخلاق در هنر ایران هستند. آنچه که مهم بوده و است اخلاق او با جامعه هنری و تئاتر است. موضوع چگونگی برخورد با اهالی هنر مهم بوده و این استاد همیشه با بزرگواری مسائل را حل و خودشان را درگیر حاشیه نمی‌کنند. من معتقدم استاد داوود کیانیان باعث افتخار جامعه هنری ما است.

وی خاطرنشان کرد: تا آنجایی که من دریافتم در اروپا استوانه ادبیات، تئاتر و نمایشنامه‌نویسی بوده که این محور در ادبیات ایران شعر است. اگر ما بخواهیم در این حوزه رشد کنیم باید سایر اقشار مانند فیلسوفان، روان‌شناسان، جامعه شناسان پای کار بیایند و در حوزه تخصصی خودشان نمایشنامه بنویسند. با این شرایط اگر قدم به عرصه نوشتن بگذارند تئاتر در حاشیه نمی‌‌ماند. نمایشنامه‌نویسی از کتاب درسی شروع می‌شود و کودک باید از همان ابتدا با ساختار آشنا شود و فکر می‌کنم اگر این اتفاق نیوفتد وضعیت تئاتر ما در حوزه نمایشنامه نویسی تغییر نمی‌کند.

حمیدرضا سهیلی، پیشکسوت تئاتر نیز در ابتدا به ویژگی‌های شخصیتی داوود کیانیان اشاره و خاطرات مشترک هنری خود با او بیان کرد.

وی ادامه داد: مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع)  که متعلق به هنر و هنرمندان شهر مشهد است، باید دوباره در اختیار هنرمندان قرار گیرد. شرایط ساخت فیلم‌ سینمایی در این شهر و استان را فراهم کرده و جشنواره هنری اختصاصی برای استان برگزار کند و آن را تداوم بخشد.

امیر نخاولی در ادامه تصریح کرد: خوشحالیم که امشب داوود کیانیان با حضور داوودی‌اش این مکان را رونق بخشید و ما را دور هم جمع کرد. از ویژگی‌های استاد کیانیان زیاد صحبت شد و هر چه بگویم تکرار مکررات است.

وی ادامه داد: چرا همه ما اینجا در کنار هم جمع می‌شویم و برای داوود کیانیان شور و هیجان داریم؟ باید علت‌های این موضوع را پیدا کنیم و امیدوارم ما هم روزی به این جایگاه که استاد کیانیان دست پیدا کرده برسیم.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: داوود ساده، صمیمی، با مطالعه و انسان است. از روزی که یادم می‌آید او در کمال صداقت، صمیمیت، رفاقت با همگان برخورد کرد. تبلور داوود در وجودش منعکش شد. او کودکان را که پایه‌های جهان هستی هستند، انتخاب کرد. همه ما می‌دانیم که آینده جهان به کودکان امروز استوار است.

داوود کیانیان در پایان این مراسم ضمن تشکر از پیشکسوتان و هنرمندان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: عرض ارادت به پیشگاه گرم تماشاگران تئاتر دارم و معتقدم ما هنرمندان هرچه داریم بابت حضور گرم آن‌ها است. اگر تشویق‌های آن‌ها نباشد، فعالیت‌های ما معنا پیدا نمی‌کند. وجود آن‌ها سبب شده تا تئاتر خراسان رضوی در میان سایر استان‌ها بهترین باشد. با اطمینان می‌گویم امروز بزرگداشت من نیست بلکه بزرگداشت تئاتر خراسان است.

وی ادامه داد: این تئاتر مشهد است که صاحب انجمن صنفی تئاتر است و همین روزهاست که کانون مستقل و عروسکی نیز تشکیل می‌شود که برای حوزه نمایشی این شهر معجزه است. کارگروهی و تشکیل نهادهای هنری کار بسیار سختی بوده اما این اتفاق برای مشهد افتاده است. بعد از تهران مشهد قطب تئاتر کشور به حساب می‌آید. درباره تئاتر خراسان بیش از پنج کتاب مستقل چاپ شده است.

این هنرمند پیشکسوت هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: هنرمندان مشهدی آب نمی‌بینند وگرنه شناگران ماهی در حوزه تخصصی خود هستند. تئاتر مشهد نشان داده اگر مورد حمایت قرار بگیرد، ظرفیت جهانی شدن دارد. مسئولین باید در این راه به کمک هنرمندان بیایند که اگر نیامدند ما باید خودمان دست به کار شویم. یکی مشکلات ما در این زمینه دور شدن از  خرد جمعی است.

کیانیان تصریح کرد: هنر تئاتر معجزه است، می‌تواند در حین اینکه آموزش می‌دهد سرگرم کننده نیز باشد. هنر تئاتر پرورش‌دهنده و تربیت‌کننده هر فردی است. ما باید تئاتر را گسترش دهیم و نباید بگذاریم مکانی مانند پردیس تئاتر مستقل در مشهد تعطیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->