زلزله ۴ ریشتری حوالی گیان در مرز استان‌های همدان و لرستان را لرزاند (۲۵ مهر ۱۴۰۳) با نام خالق هستی و آب توسعه طب ایرانی به صورت علمی نیاز جامعه است+ فیلم تلاش برای افزایش ظرفیت اعزام زائران عمره به عربستان برخورد آموزش و پرورش با موسسه‌های غیرمجاز رئیس سازمان بازرسی کل کشور: مسدودسازی سپرده های بانکی خلاف قانون است چندوچون برخورداری از تغذیه سالم در سبد غذایی روزانه خانوار | نسخه رژیم روزانه تان را بپیچید راننده نوزده‌ساله و بدون گواهینامه، عامل تصادف کرج علت آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد تهران مشخص شد تمامی دانشجویان دارای احکام انضباطی به کلاس‌های درس بازگشتند افتتاح مدرسه‌ای دیگر در حاشیه شهر مشهد، در طرح «سه‌شنبه‌های افتتاح» طبابت عمومی و طبابت سنتی-ایرانی فقط برعهده پزشکان است استعفای مدیر مدرسه‌ای که مادری به ازای شهریه فرزندش، آن مدرسه را نظافت کرد بازی با جان مردم، کاسبی مدعیان طب سنتی | افزایش جریمه پزشک‌نما‌ها به بیش از یک میلیارد تومان اطلاعات نادرست و وضعیت اقتصادی سبب شده تغذیه مشهدی‌ها ناسالم‌تر شود دستگیری سارق خارجی توسط پلیس مشهد برای چندمین بار تصمیم‌گیری برای وضعیت دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست یک سوم بانوان در سنین بالای ۵۰ سال در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند کشف داروی خارج از شبکه توزیع در مشهد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) زلزله شدید در ترکیه (۲۵ مهر ۱۴۰۳) + ویدئو وزیر بهداشت: میزان تقاضا تعیین‌کننده تأمین واکسن آنفلوانزا در کشور است توضیحات وزارت کشور در خصوص صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۳) | افزایش ۱۱ درجه‌ای هوا تا روز شنبه 
سرخط خبرها

طبابت عمومی و طبابت سنتی-ایرانی فقط برعهده پزشکان است

  • کد خبر: ۲۹۴۸۵۰
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
طبابت عمومی و طبابت سنتی-ایرانی فقط برعهده پزشکان است
رئیس انجمن علمی طب سنتی خراسان رضوی گفت: صرفاً پزشکان می‌توانند در عرصه طب رايج و سنتی فعالیت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر مسعود مختاری در نشست خبری «طب سنتی باید‌ها و نبایدها» که امروز (چهارشنبه، ۲۵ مهر ماه) در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: در حال حاضر، صرفاً دو گروه پزشکان اجازه طبابت در حوزه‌های تخصصی طب سنتی دارند؛ متخصصان طب ایرانی که دارای مدرک دکترای تخصصی طب ایرانی هستند یا پزشکان عمومی که دوره کوتاه‌مدت طب سنتی را در مرکز ملی مهارت‌های وزارت بهداشت گذرانده‌اند که البته محدوده فعالیت آن‌ها تفاوت دارد.

وی افزود: ما مشکلی با فعالیت‌های قانونی در حوزه‌های مرتبط مثل عطاری‌ها را نداریم. اما طبق قانون، عطاری‌ها صرفاً مجاز به عرضه‌ گیاهان دارویی هستند و اجازه فروش دارو‌های گیاهی و مداخلات تشخیصی-درمانی را ندارند؛ چراکه می‌تواند تهدیدکننده سلامت بیماران باشد. 

وی با اشاره به اینکه فعالیت و دریافت مجوز عطاری‌ها در حوزه وظایف دانشگاه علوم پزشکی نیست، اما در صورت انجام فعالیت‌های تهدیدکننده سلامت از طریق مجاری قانونی برخورد می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت موضوع و تقاضای روزافزون جامعه، باید تدابیری برای نظارت بهتر و بیشتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه اندیشیده شود. در عین حال فعالیت و سامان‌دهی عطاری‌های چهارچوب‌مدار به‌عنوان بخشی حائز اهمیت در زنجیره ارائه خدمات طب سنتی، ضروری و غیرقابل‌انکار است؛ لذا تغییر ریل سیاست‌گذاری در این حوزه مورد انتظار است که امیدوارم وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تعامل و هماهنگی با سایر نهاد‌های مرتبط، اقدامی مؤثر و عاجل در این خصوص داشته باشند.

دکتر مختاری در پاسخ به سؤالی در حوزه تشخیص پزشکان متخصص طب سنتی گفت: پزشکان مجاز به انجام فعالیتِ خصوصی دارای پروانه فعالیت اخذشده از نظام پزشکی بوده و ملزم به نصب مجوز در محل فعالیت هستند. از طرفی گواهی‌های معتبر دوره‌های تکمیلی نیز بایستی نصب باشد. علاوه‌براین پزشکان طب سنتی دارو‌های طب رایج و سنتی را در نسخ الکترونیک یا کاغذی دارای مهر و شماره نظام پزشکی به بیمار ارائه می‌دهند. در نهایت دو سامانه در اختیار هم‌وطنانمان قرار دارد؛ یکی، سامانه اینترنتی ITMA.IR که پزشکان متخصص طب ایرانی عضو انجمن علمی طب سنتی در آن لیست شده‌اند و دومی، سامانه‌ اینترنتی membersearch.irimc.org که مشخصات کلیه پزشکان دارای پروانه فعالیت شامل تصاویر و آدرس‌های محل طبابت آن‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 

وی در پایان با اشاره به فضای مشوش طب سنتی به خصوص در بستر شبکه‌های مجازی گفت: باید در خصوص حدود و ثغور قوانین و فعالیت در عرصه‌ طب سنتیِ علمی برای مردم اطلاع‌رسانی شفاف صورت پذیرد تا آگاهانه از مراجعه به مدعیان دروغین طب سنتی پرهیز کنند. سوء‌استفاده‌کنندگان از اقبال مردم به درمان‌های سنتی و مکمل با ارائه درمان‌های غیراصولی و علمی ضمن تهدید جدی سلامت آحاد جامعه باعث سلب اعتماد طب مدرن نسبت به طب اصیل سنتی شده که نتیجه آن محرومیت از مزایای فراوان درمان‌ها و توصیه‌های پیشگیرانه طب اصیل سنتی است. آنچه مسلم است درمان‌های مکمل و سنتی به هیچ وجه جایگزین طب مدرن نبوده بلکه با رعایت همه‌ جوانب، در کنار این طب تحت نظر متخصص مربوطه قابل استفاده است؛ لذا از رسانه‌ها و سیاست‌گذاران نظام سلامت انتظار می‌رود که با توجه به اهمیت حوزه سلامت و تقاضا‌های زیاد جامعه برای دریافت خدمات سلامت در حوزه تخصصی طب سنتی، به آگاه‌سازی جامعه بیش از پیش همت گمارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->