پرواز مشهد - نجف ناچار به فرود اضطراری شد| ماجرا چه بود؟ وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی مشترک ایران و آسیای میانه سفیر تاجیکستان در ایران: رودکی، حلقه پیوند فارسی‌زبانان است وضعیت قرمز عمومی
سرخط خبرها

بدنه خودروهای ایرانی هیچ شاخص استانداردی ندارند

  • کد خبر: ۲۹۷۳۴۲
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
بدنه خودروهای ایرانی هیچ شاخص استانداردی ندارند
بررسی های تسنیم حاکی است، هر چند در هر بخش از بدنه خودرو باید ورق و آلیاژ مخصوصی به کار گرفته شود، اما تا به امروز استاندارد مشخصی برای اجزای بکار رفته در بدنه خودرو در سازمان ملی استاندارد ایران تعریف نشده، بنابراین نظارتی هم در این بخش نمی شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پیشتر در گزارشی در خصوص کیفیت بدنه خودروی ایرانی ۱۴ سوال چالشی از دستگاه‌های مرتبط شامل فولاد مبارکه، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد پرسیده شد تا در این خصوص شفاف سازی کنند و مشخص شود که آیا ادعای پلیس درباره اینکه بی‌کیفیت و غیراستاندارد بودن بدنه خودروی ایرانی مهمترین عامل آمار بالای مرگ در تصادفات است، ادعای درستی است یا نه؟

یکی از دستگاه‌های مهم در این مورد سازمان ملی استاندارد است که باید به این سوالات پاسخ می‌داد که؛ اولاً، آیا نظارت دقیقی بر رعایت همه استاندارد‌های اجباری در تولید خودرو دارند یا خیر؟ و ثانیاً، آیا استاندارد‌های ایمنی تولید خودرو در ایران به استاندارد‌های جهانی نزدیک است یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است، چرا؟

بررسی‌های خبرنگار در این زمینه حاکی است، طبق ارزیابی‌های انجام شده، هر چند در هر بخش از بدنه خودرو باید ورق و آلیاژ مخصوصی به کار گرفته شود، اما تا به امروز استاندارد مشخصی برای بدنه خودرو در سازمان ملی استاندارد ایران تعریف نشده است. با این حساب خودروسازان ایرانی براساس کدام شاخص استاندارد بدنه خودرو را تولید می‌کند؟

به اعتقاد کارشناسان خودرو تولید بدنه خودرو براساس استاندارد‌های کارخانه‌ای تولید کننده و منطبق بر طراحی خودرو انجام می‌شود و در طراحی خودرو استفاده از ورق‌های فولادی و جانمایی آنها تعریف شده است.

در این بخش وظیفه سازمان ملی استاندارد چیست؟ در نبود یک استاندارد مشخص برای بدنه خودرو نظارت سازمان استاندارد در تولید خودرو چگونه انجام می‌شود؟

پیگیری‌ها حاکی است، به صورت کلی در تولید ورق و انواع فولاد استاندارد‌های اجباری تعریف شده است، اما اینکه خودروساز باید از کدام ورق در خودرو استفاده کند الزامی از سوی سازمان استاندارد تعریف نشده و خودروساز براساس طراحی خود از ورق‌ها در تولید محصولات استفاده می‌کند.

در واقع خودروساز براساس شاخص‌های خود ورق‌های فولادی را در محصولات استفاده می‌کند و بعد از ۱۰۳ سال از سابقه تشکیل سازمان ملی استاندارد در کشور ما هنوز برای مواد اولیه بکار رفته در بدنه خودرو استاندارد مشخصی نداریم.

لازم به ذکر است، استاندارد ۸۵ گانه ربطی به بدنه خودرو ندارد و دو موضوع مجزا هستند. در عین حال تولید بدنه خودرو رها هم نیست به این صورت که سازمان ملی استاندارد از همان مرحله نخست طراحی خودرو تا اجزا تشکیل دهنده محصولات نظارت لازم را دارد. به این صورت که خودروساز جزئیات طراحی خودرو و تأمین کنندگان قطعات خودرو را به سازمان ملی استاندارد معرفی می‌کند و اگر طرح و تأمین کننده قطعات مورد تایید سازمان استاندارد بود روند تولید خودرو انجام می‌شود.

حال اگر خودروساز در روند تولید محصول تغییراتی را در تأمین کنندگان قطعه انجام دهد باید با اطلاع و تایید سازمان ملی استاندارد باشد در غیر این صورت با خودروساز برخورد خواهد شد.

همچنین در مورد تامین کنندگان و استاندارد‌هایی که باید رعایت کنند نکات مهمی را باید مورد توجه قرار داد. در این بخش ممکن است برخی از قطعات مشمول استاندارد اجباری و برخی مشمول استاندارد‌های تشویقی باشند. در قطعاتی که باید استاندارد اجباری داشته باشند سازمان استاندارد نظارت می‌کند که آیا قطعه تولیدشده استاندارد لازم را دارد یا خیر! اگر نداشت خودروساز مجاز به استفاده از آن در تولید خودرو نیست.

اما قطعاتی که استاندارد تشویقی دارند ممنوعیتی در استفاده از آنها نیست و سازمان ملی استاندارد هم حساسیتی در مورد این قطعات و کیفیت آنها ندارد.

در این میان برخی از قطعات مانند تعدادی از ورق‌های فولادی به صورت سفارشی تولید می‌شوند که در این بخش سازمان ملی استاندارد ممانعتی ندارد و تأمین کننده و خودروساز با هم تعامل دارند.

برای فهم بهتر موضوع چراغ خودرو را مثال می‌زنیم. این قطعه مشمول استاندارد اجباری است و حتی نصب آن نیز باید با رعایت استاندارد‌های اجباری باشد و اگر در هر مرحله از تولید، خودروساز استاندارد‌های چراغ را رعایت نکند مورد تایید سازمان استاندارد قرار نمی‌گیرد.

در ورق‌های فولادی و نبشی‌های مورد استفاده در خودرو هم استاندارد‌هایی تعریف شده، اما ربطی به استاندارد بدنه خودرو ندارد. به عنوان نمونه اگر خودروساز بخواهد از ورق فولادی که مشمول استاندارد تشویقی است استفاده کند منعی ندارد، اما اگر ورق مشمول استاندارد اجباری باشد باید فولادمبارکه نخست تایید سازمان ملی استاندارد را دریافت و سپس ورق را به خودروساز بدهد.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که آیا خودروساز در روند تولید درگیر چارچوب‌های سازمان استاندارد برای استفاده از ورق‌های مشخص است یا خیر؟ در پاسخ باید گفت اینکه خودروساز از چه ورقی یا الیاژی برای محصولات خود استفاده کند به طراحی محصول ارتباط دارد و استاندارد به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

البته وقتی محصول نهایی تولید می‌شود یکسری آزمون‌های مشخص برای ارزیابی کیفیت محصول توسط سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود. به عنوان نمونه تست تصادف خودرو با نظارت سازمان ملی استاندارد انجام می‌شود.

در مجموع با این وضعیت، به نظر می‌رسد سازمان ملی استاندارد ایران نظارت دقیقی بر اساس معیار‌های جهانی بر کیفیت بدنه خودروی ایرانی ندارد و فرایند نظارت سازمان ملی استاندارد باید دچار تغییرات اساسی شود.

خبرگزاری تسنیم در انتها اعلام کرد که آماده انتشار پاسخ رسمی مسئولان سازمان ملی استاندارد در خصوص نواقص و کمبودها در فرایند نظارت بر کیفیت بدنه خودروهای ایرانی هست تا حقایق برای افکار عمومی مشخص شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->