حمایت از بانوان و توسعه ارتباطات دانش‌بنیان در اولویت کاری شورای ششم تأکید شورای ششم بر توسعه پروژه‌های راهبردی و زیرساختی مشهد ناصحی: سهم بودجه فرهنگی از بودجه شهرداری مشهد از ۲ به ۱۰ درصد افزایش یافت+ویدئو تامین برق و پایداری خدمت‌رسانی در تقاطع‌های سطح مشهد | ضرورت همکاری شهروندان و پلیس راهور در هنگام قطعی برق سرگذشت یکی از قدیمی‌ترین مزارع شمال مشهد | خاطرات خفته در «چاهش» اتوبوس‌های جدید راهی حاشیه شهر مشهد می‌شوند محکم پای «روز مشهد» بمانید! کاهش ۵۰ درصدی زمان صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد افزایش عملیات‌های آتش‌نشانی مشهد در پی قطع برق و ازکارافتادن آسانسور‌ها (۲۲ آبان ۱۴۰۳) سهم شهرداری مشهد از عوارض آلایندگی، تقریباً هیچ! درباره یکی از کوچه‌های فرعی بازار سرشور مشهد | سراسرِ کوچه «سراسر»، پر از داستان «دکتر شیخ» است آیا مازوت‌سوزی در مشهد متوقف می‌شود؟ آغاز صدور صورت‌وضعیت الکترونیکی مسافری در خراسان رضوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد: توسعه متوازن شهری با شهرفروشی محقق نمی‌شود تهیه طرح تفصیلی محله آبکوه مشهد با نظر مردم یدالله بشکنی سرپرست فرمانداری طرقبه شاندیز شد مشهد، رتبه نخست ایجاد زیرساخت حمل و نقل درون شهری در کشور + فیلم درباره عبدالقدیر سبزواری، مؤسس روزنامه «آزاد» در مشهد | مدیر همیشه در بند روزنامه آزاد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۲۰ آبان ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه
سرخط خبرها

افزوده‌شدن اتوبوس‌های جدید به خطوط پرجمعیت و حاشیه شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۹۹۰۵۶
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
  • ۳
افزوده‌شدن اتوبوس‌های جدید به خطوط پرجمعیت و حاشیه شهر مشهد
معاون اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد گفت: تا پیش از پایان سال ۱۴۰۳، شهروندان شاهد ورود اتوبوس‌های دوکابین خواهند بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گلایه‌مندی از نحوه سرویس‌دهی برخی خطوط اتوبوس‌رانی، انتظار‌های طولانی‌مدت، شلوغی و... از پرتکرارترین پیام‌های صدای مردم شهرآراست. یکی از دیررسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه می‌گوید، دیگری بحث شلوغی بیش‌از‌حد آن را پیش می‌کشد. تعدادی هم دودزابودن برخی اتوبوس‌ها را سم مهلک می‌دانند؛ اما این‌بار پیگیری شهروندان و خواسته‌شان متفاوت از دیگرمطالبات است.

محمدزاده، یکی از شهروندان که دانش‌آموخته حوزه حمل‌و‌نقل و از ساکنان حاشیه شهر است، در‌این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: از ابتدای امسال، نونواری ناوگان اتوبوس‌رانی و اضافه‌شدن اتوبوس‌ها با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خبری است که در رسانه‌ها مطرح شد؛ اما به نظر می‌رسد مناطق پرتردد و حاشیه شهر سهم کمتری دارند.

او ادامه می‌دهد: در این مناطق، تقاضای سفر بسیار است و معمولا هم به سبب انواع کارگاه‌های خرد‌و‌کلان صنعتی، هوای سالمی ندارند.
این شهروند پیشنهادش را این‌طور مطرح می‌کند: اگر بار دیگر سازمان اتوبوس‌رانی بخواهد تعداد دیگری از این‌نوع خودرو‌ها یا حتی نمونه‌های مشابه را به این چرخه اضافه کند، باید سهم مناطق کم‌برخوردار، بیش از قبل باشد.

پنجشنبه گذشته بود که خبر افزوده شدن پنج اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد رسانه‌ای شد. اینکه سهم مناطق کم برخوردار از این اتوبوس‌ها چقدر است را از معاون اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد جویا شدیم. 

رونمایی از ۵ دستگاه اتوبوس یورو ۵

علی شهسوار، در پاسخ به درخواست شهروندان خبر خوشی دارد. او درباره اتوبوس‌های یورو ۵ می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون سی دستگاه از این خودرو‌ها به چرخه حمل‌و‌نقل عمومی اضافه شده است که پنج دستگاه، پنجشنبه رونمایی شد.
شهسوار در ادامه درباره دغدغه شهروندان برای اختصاص این خودرو‌ها برای مناطق کم‌برخوردار می‌گوید: با توجه به سیاست شورای ششم و مدیریت شهری، اولویت این اتوبوس‌ها با خطوط پرتقاضا و ترجیحا حاشیه شهر است.

معاون اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت در حاشیه شهر مشهد سکونت داشته و نیاز جدی به حوزه حمل‌و‌نقل عمومی دارند، اظهار می‌کند: بنا به همین دلایل، تاکنون هر اتوبوسی به ناوگان افزوده شده، به این محور‌ها افزوده‌ایم.
به گفته شهسوار، اتوبوس‌های جدید در بولوار رسالت، توس، حر و دیگر‌محور‌ها به‌کارگیری خواهند شد و سپس به‌تدریج خطوط دیگر و هسته شهر را نوسازی خواهیم کرد.

او درباره ویژگی‌های اتوبوس‌های یورو ۵ نیز بیان می‌کند: اتوبوس‌های یورو ۵ آخرین استاندارد آلایندگی منطبق بر سوخت کلان‌شهرهاست که به محض ورود ناوگان به دستور شهردار مشهد اتوبوس‌ها وارد خط می‌شوند و سرویس‌دهی خواهند داشت.
درواقع با توجه به اهمیت مسائل زیست‌محیطی و لزوم حفظ هوای پاک به‌ویژه در کلان‌شهر مشهد این نوع اتوبوس در اولویت استفاده قرار می‌گیرد.

میانگین عمر متوسط ناوگان اتوبوس‌رانی؛ ۱۰.۲ سال

معاون اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی درباره جایگاه سوخت‌گیری این‌نوع اتوبوس‌ها ابراز می‌کند: جایگاه این‌نوع خودرو‌ها مشابه دیگرناوگان اتوبوس‌رانی است؛ چراکه سوخت را به‌صورت یکپارچه دریافت می‌کنیم و عملا سوخت متفاوتی ندارد.

میانگین عمر ناوگان موضوع دیگری است که شهسوار به آن اشاره می‌کند: در‌حال‌حاضر میانگین عمر متوسط ناوگان اتوبوس‌رانی، ۱۰.۲ سال است که تلاش می‌کنیم با خرید ناوگان جدید، این میانگین عمر را کاهش دهیم.
تعداد ناوگان افزوده‌شده هم مسئله دیگری است که شهسوار به آن می‌پردازد: از ابتدای شورای ششم تاکنون حدود ۱۹۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه شده است.

او می‌افزاید: از پایان سال گذشته عزم مدیریت شهری بر این بود که تحولی را در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی ایجاد کند. حدود ۴۰۹ دستگاه قرارداد منعقد‌شده و در‌حال‌حاضر شرایط قراردادی خود را طی می‌کند. او از پیگیری‌هایش در‌این‌زمینه می‌گوید: در حال پیگیری هستیم که تولیدکنندگان و خودروسازان به تعهداتشان عمل کنند و به‌تدریج اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد شوند.

اصلاح خطوط موازی

معاون اجرایی سازمان اتوبوس‌رانی به این مسئله نیز اشاره می‌کند: تقریبا در همه خطوط شهری به‌دلیل اینکه در سال‌های گذشته ناوگان کمتری را به حمل‌و‌نقل عمومی اضافه کردیم، سرفاصله جدی در سطح شهر داریم؛ البته بخشی از آن هم به ترافیک‌های شهری و استفاده شهروندان از خودرو‌های تک‌سرنشین مرتبط است که این مسائل باعث شده است در عمل سرعت سفر پایین بیاید.

به گفته شهسوار، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده از بهمن‌ماه به‌تدریج ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با سرعت بیشتری به‌سمت نوسازی پیش می‌رود و شهروندان در سال ۱۴۰۴ در تمام خطوط شهری، اتوبوس‌های نو و سرویس‌دهی مطلوب را به چشم خواهند دید که تحول چشمگیری در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی است.

اصلاح خطوط، موضوع دیگر مطرح‌شده معاون اجرایی این سازمان است: در برخی خطوط و معابر به‌صورت موازی تردد‌هایی در جریان است که این رویه با برنامه‌ریزی‌های لازم و مطالعات انجام‌شده در حال اصلاح است تا شهروند در کمترین زمان و با ایمن‌ترین مسیر به مقصد برسد.

نوستالژی اتوبوس هجده‌متری برای مشهدی‌ها

شهسوار همچنین از ایجاد خط بی‌آرتی برای دو منطقه دیگر خبر می‌دهد: برای افزایش سرعت سفر در محور‌های توس و رسالت نیز با توجه به اینکه محور پرترددی است، مطالعات خط بی‌آرتی و اتوبوس ویژه در دستور کار است.

همچنین خبر ورود اتوبوس‌های دوکابین به این ناوگان و تداعی خاطرات قدیم برای مشهدی‌ها از دیگر‌اتفاقات جذاب این حوزه است که معاون اجرایی اتوبوس‌رانی درباره آن این‌طور توضیح می‌دهد: پیش‌بینی ما این است که مردم تا پیش از پایان امسال، شاهد ورود اتوبوس‌های هجده‌متری یا دوکابین خواهند بود که خاطره اتوبوس‌های پانزده‌بیست سال پیش را تداعی می‌کند. این‌نوع اتوبوس‌ها نیز انبوه‌بر و دو‌کابین است که در فاصله زمانی کوتاه، جمعیت بیشتری را جابه‌جا می‌کند.

او با اشاره به اینکه شرایط خوبی را در‌حال‌حاضر برای حمل‌و‌نقل عمومی متصور هستیم، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه نسبت به استاندارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر هنوز فاصله وجود دارد، با ورود هر‌گونه اتوبوس جدید، ناوگان فرسوده‌ای که امکان استفاده داشته باشد، از خط خارج نمی‌شود؛ تا به شرایطی برسیم که اتوبوس در حالت استاندارد خودش قرار بگیرد و سپس به‌مرور اتوبوس‌های نو جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شوند.

افزوده شدن اتوبوس‌های جدید به خطوط پرجمعیت و حاشیه شهر مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۹
0
4
به کجا رسیدیم؟اضافه شدن ۵ دستگاه اتوبوس میشه خبر خوش
رضوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۰
0
0
توروخدا برای روستاهای کلاکوب و گنبدواز هم که نزدیک خواجه ربیع هستند اتوبوس بزارین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۱
ای بابا حاشیه شهر اتوبوس میذارین از تمیز ترین اتوبوس ها عب نداره افرین.
اتوبوس‌های خراب و کهنه از غار در اومده رو میذارین وسط شهر .اتوبوس های بلوار پیروزی خیلی بدبو و خرابن حالم بهم میخوره سوار شم.
اگ میخاین رسیدگی کنین به همه مناطق رسیدگی کنین.ون گذاشتن برای ۱۰۹۳ نمیشه توش رفت از شلوغی میمیرین اتوبوس بذارین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->