حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد

  • کد خبر: ۳۰۱۳۹۶
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد
سامان‌دهی خودروها، توسعه توقفگاه‌های بار و معاینه فنی خودرو‌های سنگین، ۳ حوزه پیشرو سازمان حمل‌و‌نقل بار درون شهری شهرداری مشهد است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بر اساس ماده‌۹ قانون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و ماده‌۳۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وظیفه مدیریت و نظارت بر حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری در شهر‌ها بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شد. سال‌۱۳۹۱ اولین سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری کشور را شهرداری مشهد تأسیس و از این تاریخ کار سامان‌دهی و نظارت و مدیریت امور حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری به این سازمان سپرده شد.

امسال و بعد از گذشت حدود دوازده سال از عمر این سازمان و اجرای پروژه‌های مختلف در این حوزه و براساس ارزیابی اتحادیه سازمان‌های حمل‌و‌نقل بار شهرداری‌های کشور، سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد در دو حوزه سامان‌دهی و ایجاد زیرساخت‌ها رتبه اول کشوری را کسب کرد. به همین بهانه و در گفتگو با نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد و معاون عمران شهرداری مشهد فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در دو‌سه سال اخیر را بررسی کردیم.

پیش‌گامی در حوزه سامان‌دهی

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای‌اسلامی‌شهر مشهد با اشاره به اقداماتی که در حوزه حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری در سال‌های گذشته انجام شده است، گفت: سازمان حمل‌و‌نقل بار شهرداری مشهد جزو سازمان‌های سرآمد کشور است و این رتبه به‌دلیل پیش‌گامی سازمان در حوزه سامان‌دهی خودرو‌های بار درون‌شهری، توسعه توقفگاه‌های بار درون‌شهری و معاینه فنی سنگین رخ داده است و علاوه بر اینها در حوزه مدیریت و نظارت بر خودرو‌های بار هم اقدامات خوبی انجام شده است و سازمان به‌تازگی هم مورد تقدیر قرار گرفته است.

ایمان فرهمندی با بیان اینکه شهر مشهد در میان کلان‌شهر‌های کشور در مسئله صدور باربرگ شهری هم پیشرو است، ادامه داد: شهرداری وظیفه دارد نظم آمد‌و‌شد خودرو‌های باری درون‌شهری را مدیریت کند و این مدیریت باید از لحاظ زمانی و مکانی هم اتفاق بیفتد که هم تردد این خودرو‌ها انجام شود، هم اینکه در شهر اختلال ایجاد نشود.

این مسئله مستلزم نظارت دقیق است که خوشبختانه در شهر مشهد این کار انجام شده است، هرچند‌که با شرایط آرمانی فاصله داریم و باید به شرایط مطلوب برسیم؛ با‌این‌همه وضعیت شهر مشهد در مقایسه با دیگر شهر‌های کشور در زمینه حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری بهتر است و سازمان اول در کشور هستیم.

وی با تأکید بر هدف‌گذاری‌هایی که در سه سال گذشته برای سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری در شورای شهر مشهد انجام شده است، تصریح کرد: در دوسه سال گذشته تحرک خوبی در سازمان رخ داده است و سازمان در مسیر هدف‌گذاری‌ها قرار دارد. با شرایط ایده‌آل همچنان فاصله داریم، اما حرکت رو به رشد بوده است.

امروز سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد درحال تبدیل شدن از یک سازمان یارانه‌بگیر به یک سازمان درآمدی است و در حوزه نظارت هم موفق عمل کرده است و می‌توان این سازمان را یکی از سازمان‌های موفق حمل‌و نقلی شهرداری بدانیم.

حمل‌و‌نقل بار، راهی برای درآمد پایدار

معاون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در گفتگو با روزنامه شهرآرا با اشاره به جدید بودن موضوع سامان‌دهی و نظارت بر خودرو‌های حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری توضیح داد: موضوع سازمان‌های حمل‌و‌نقل و بار، در شهر‌های کشور مسئله کاملا جدیدی است و در پنج‌شش سال اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است و کنار سامان‌دهی حمل‌و‌نقل مسافر، جای مطالعات برروی حمل‌و‌نقل بار خالی بود و برای همین با دستور وزارت کشور، سازمان‌های حمل‌و‌نقل بار در کلان‌شهر‌ها و بعد از آن هم در مراکز استان‌ها تشکیل شد.

پوریا محمدیان یزدی با بیان اینکه با تشکیل این سازمان‌ها راه برای سامان‌دهی و نظارت بر حوزه حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری و ایجاد درآمد برای شهرداری هموار شد، تصریح کرد: با مطالعه تطبیقی که در دنیا انجام شده است، بخشی از درآمد پایداری که شهرداری‌ها دارند از محل جا‌به‌جایی بار و سرویس و خدماتی است که به خودرو‌های باری درون‌شهری می‌دهند و حتی پیش‌بینی شده است که اگر موضوع سامان‌دهی بار به‌صورت تمام‌و‌کمال انجام شود و نظارت در این حوزه شکل بگیرد، درآمد شهرداری در این حوزه بیش از پول پروانه خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون سازمان‌های حمل‌و‌نقل بار در کشور کم‌و‌بیش تشکیل شده‌اند و اکنون بارنامه شهری صادر می‌شود. دوربین‌های ترافیکی هم در شهر‌ها به کمک ما آمده‌اند تا با ثبت پلاک خودرو‌ها وضعیت ناوگان باری را رصد کنیم و برخورد قانونی با آنهایی را که سامان‌دهی نشده‌اند، انجام بدهیم.

محمدیان با تأکید بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های حوزه حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری در شهر مشهد گفت: سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد بین سازمان‌های بار دیگر‌شهر‌ها از این ظرفیت به‌وجود‌آمده به بهترین شکل استفاده و رتبه یک را در کشور کسب کرده است. 

این رتبه بابت استفاده از دوربین‌ها، سامان‌دهی خودرو‌های باری، سامان‌دهی شرکت‌ها و نظارت بر عملکرد آ‌ن‌ها به دست آمده است و امروز اوضاع سامان‌دهی و نظارت بر حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری در مشهد بهتر از دیگر شهر‌های کشور است. این موضوع بحثی نوپا در کشور است و بسیاری از شهر‌ها هنوز درحال سروشکل دادن به ساختارهایشان هستند، اما مشهد در این زمینه پیش‌گام است و توانسته است از همه ظرفیت‌ها استفاده کند و براساس ارزیابی‌های اتحادیه کشوری حمل‌و‌نقل بار، سازمان حمل‌و‌نقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد به‌عنوان سازمان برتر معرفی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->