پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)+تصویر یک صهیونیست در عملیات زیرگیری با خودرو در الخلیل زخمی شد (۵ دی ۱۴۰۳) شلیک یک پهپاد از یمن به سمت جنوب فلسطین اشغالی (۵ دی ۱۴۰۳) پزشکیان: نمی‌توانم حرف‌هایی بزنم که بعدا عمل نکنم دیدار پزشکیان با سه خانواده شهید در بجنورد صدور احکام پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه+ جزئیات (۵ دی ۱۴۰۳) ۵ غیرنظامی سوری بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست زخمی شدند (۵ دی ۱۴۰۳) جزئیات خنثی‌سازی فعالیت‌های جاسوسی «سیا» و «موساد» در یمن خنثی سازی طرح ترور یکی از مدیران ارشد صنایع دفاعی روسیه (۵ دی ۱۴۰۳) سخنگوی دولت: بازگشایی سفارت ایران، بستگی به عملکرد حاکمان سوریه دارد محسنی اژه‌ای: دادگاه‌های مفاسد اقتصادی با قاطعیت در حال برگزاری است | ورود به حریم خصوصی افراد غلط است پزشکیان: نمی‌توان با امر و نهی با نسل جوان رفتار کرد پژمان‌فر تأکید کرد: لزوم توجه دولت به کاهش هدررفت گاز و انجام یک انقلاب در بهینه‌سازی مصرف آیت‌الله علم‌الهدی: هیچ مخالفتی با اثرگذاری زنان در جامعه ندارم | به‌کارگیری استعداد و نبوغ بانوان در مدیریت جامعه امری ضروری است پزشکیان وارد استان خراسان شمالی شد (۵ دی ۱۴۰۳) پیام تسلیت پزشکیان به رئیس‌جمهور آذربایجان در پی سقوط هواپیمای مسافربری در جلسه هیئت دولت مطرح شد: تسریع در شناسایی دقیق مبادی خروج بنزین و گازوئیل از مسیر قانونی توزیع برنامه‌های یوم‌الله ۹ دی در سراسر کشور اعلام شد سردار رادان: کویرهای ایران تحت پوشش مانورهای فراجا قرار می‌گیرد سردار رشید: رزمایش دفاعی -تهاجمی نیروهای مسلح در روزهای آینده برگزار خواهد شد سفیر قطر با معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دیدار کرد (۵ دی ۱۴۰۳) بازدید معاون توسعه روستایی رئیس‌جمهور از مناطق مرزی خراسان شمالی (۵ دی ۱۴۰۳) نشان ارتش جمهوری اسلامی ایران به وزیر امور خارجه اهدا شد پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به سی‌ویکمین اجلاس سراسری نماز + فیلم ویدئو| اولین تصاویر از حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان حمله هوایی پاکستان به مناطق مرزی افغانستان| پنج نفر کشته شدند نامه ایران به شورای امنیت در خصوص پذیرش مسئولیت ترور اسماعیل هنیه از سوی رژیم اشغالگر برج ایفل آتش گرفت| ۱۲۰۰ گردشگر تخلیه شدند + فیلم (۴ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پزشکیان: محور طرح اجرای عدالت در نظام آموزشی، مدارس دولتی است

  • کد خبر: ۳۰۲۳۵۸
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
پزشکیان: محور طرح اجرای عدالت در نظام آموزشی، مدارس دولتی است
رئیس جمهور گفت: محور طرح اجرای عدالت در نظام آموزشی، مدارس دولتی و هدف، ارتقای توانمندی‌های دانش‌آموزان است.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود پزشکیان صبح امروز سه‌شنبه در ادامه جلسات و پیگیری‌های اجرای عدالت و رفع کمبود‌ها در فضا‌های آموزشی و تحول در شیوه‌های نظام آموزشی کشور، نشستی با مسئولان اجرای این طرح‌ها داشت و ضمن استماع گزارش عملکرد و راهکار‌های پیشنهادی آنان برای تسریع در اجرای این طرح‌ها، نظرات و انتظارات خود را در این زمینه نیز تشریح کرد.

در ابتدای جلسه گزارش رئیس سازمان نوسازی مدارس ایران درباره اقدامات انجام شده برای اجرای پایلوت طرح بازسازی مدارس ناایمن و فرسوده در روستای طاهرآباد شهرستان کلات استان خراسان رضوی و نیز تکمیل این مدل برای الگو قرار دادن آن در اجرای طرح رفع کمبود‌ها در عرصه فضا‌های آموزشی ارائه شد و رئیس جمهور پس از آن اظهار داشت: آنچه در این روستا انجام شده خوب است، اما انتظار این است که هر چه سریع‌تر جزئیات اجرای این طرح در سراسر کشور مشخص شود.

پزشکیان افزود: شما باید نیاز هر استان، شهرستان و بخش را به دقت در پرونده‌های مجزا ثبت کنید و در مرحله بعد مشخص کنید که در هر کدام چه انتظاراتی داریم و چه باید انجام شود. همچنین باید ظرفیت‌های در دسترس هر کدام از این بخش‌ها در راستای اجرای طرح، به دقت احصا شود تا بر اساس آن تصویری از تغییرات مورد نظر در سطح استان، شهرستان و بخش ایجاد و زمان لازم برای آن، به دست آید و مسئول اجرای آن را نیز مشخص، توجیه و معرفی کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: اجرای این طرح در استان، شهرستان و بخش در دو سطحِ، وظایف اختصاصی هر دستگاه و نیز آنچه باید در ارتباطات بین بخشی دنبال شود، پیگیری خواهد شد. در قدم اول پس از تامین زمین و مکان مناسب و تهیه نقشه مورد نظر برای اجرای فضای آموزشی جدید، باید به دنبال جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیرین، نهاد‌های عمومی و انقلابی و بهره‌گیری حداکثری از منابع مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های تولیدی و صنعتی باشیم.

پزشکیان با تاکید بر اینکه نکته مهم این است که ما در اجرای این طرح به دنبال ساخت فضا‌های آموزشی سنتی و مرسوم در کشور نیستیم، گفت: ما به دنبال ساخت کلاس‌های درسی هستیم که در آن فضای تعاملی شکل بگیرد، دانش‌آموزان کارگروهی و حل مسئله را تمرین کنند و در این دو زمینه مهم توانمند شوند. اگر دانش‌آموزان در این فرایند در کنار کارگروهی، مدیریت و همکاری با یکدیگر و غلبه بر دشواری‌های حل مسئله را بیاموزند، وقتی بزرگ شدند نیز در برابر سختی‌ها میدان را خالی نمی‌کنند و شبیه آنچه امروز در حال وقوع است به دنبال مهاجرت نمی‌روند، بلکه می‌مانند و کشور خودشان را می‌سازند.

رئیس جمهور از مسئولان اجرای این طرح خواست تا جزئیات مطرح شده را هر چه سریع‌تر نهایی کنند تا در نشست‌های اعضای دولت و استانداران موضوع به بحث گذاشته شده و استانداران نیز در رابطه با اجرای طرح توجیه شوند و خاطرنشان کرد: سعی کنید چابک عمل کنید، اگر چابک باشید و بتوانیم همه ظرفیت‌ها و را بسیج کنیم، مطمئنم که در مدت نهایتا یکسال می‌توانیم کمبود‌های فضا‌های آموزشی را با رویکرد ایجاد فضا‌های آموزشی تعاملی و جدید به سرانجام برسانیم.

پزشکیان با بیان اینکه اجرای موفق این طرح می‌تواند الگویی برای عرصه‌های دیگر باشد تا با تدوین طرح‌های لازم و جذب مشارکت و ظرفیت‌های مردمی و عمومی مشکلات آن بخش‌ها را نیز رفع کنیم، اظهار کرد: در اجرای این طرح سعی کنید فضا‌های آموزشی قدیمی فعلی را نیز به همان شکل که هستند، مقاوم‌سازی و حفظ کنید و کاربری آنها را به بخش گردشگری و فرهنگی واگذار کنید، چرا که بالاخره این ساختمان‌ها و سازه‌ها بخشی از فرهنگ و تاریخ کشور هستند.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که ظرفیت‌ها و زمینه‌های متنوع و متعدد را لحاظ و طرح را انعطاف‌پذیر تدوین کنید تا در زمان اجرا در مواجهه با مشکلات مختلف اجرای آن متوقف یا کُند نشود و افزود: در اجرای طرح کاملا مصمم و ثابت‌قدم باشید و هر هفته و هر روز کار را پیگیری کنید. همچنین سامانه برخطی ایجاد کنید که همه اجزای طرح و نیز جزئیات اجرا در آن منتشر شود تا برای ما و همه افراد درگیر در طرح، از مجریان تا خیرین و مردم قابل رصد، پایش و نظارت باشد.

پزشکیان همچنین در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه در پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن چه به شکل برج و مجتمع و چه شهرک‌سازی نسبت به تامین فضا‌های آموزشی کم‌کاری جدی وجود دارد، گفت که این مسئله حتما باید درباره پروژه‌های در حال اجرا اصلاح شده و در پروژه‌های اجرا و تکمیل شده نیز سازندگان و ذی‌نفعان باید کاستی‌ها را به هر نحو جبران کنند.

در ادامه جلسه گزارش مسئول شبکه آموزش دانش‌آموز «شاد» و تعدادی از مدیران بخش‌های مرتبط با شیوه‌های آموزشی و برنامه‌ها و اقدامات در حال طراحی و اجرا برای ایجاد تحول در نظام آموزشی و روش‌های آموزش کشور ارائه شد و دکتر پزشکیان پس از استماع این گزارش‌ها با بیان اینکه مدارس دولتی هدف اصلی اجرای این طرح‌ها هستند، تصریح کرد: از همه تلاش‌هایی که تا به حال داشته‌اید تشکر می‌کنم و از شما می‌خواهم که هر چه سریع‌تر جزئیات مدنظرتان برای تحول در روش‌های آموزشی را به شکل دقیق و به تفکیک پایه‌های تحصیلی دانش‌آموزان ارائه کنید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در طرح شما باید مشخص باشد که برای هر پایه تحصیلی چه هدفی در نظر گرفته شده و با چه ابزار و امکانات و شیوه‌هایی می‌خواهیم این اهداف را محقق کنیم، گفت: در فضا‌های آموزشی تعاملی که قرار است ساخته شوند، باید یک بسته کامل از آموزش‌های شنیداری، دیداری و گفتاری تدارک شود که با ابزار‌ها و تکنولوژی‌های نوین به شکلی موثر ارائه شوند تا کیفیت آموزش را ارتقا بخشند. در این طرح همچنین باید برای آموزش در منزل نیز تدبیر مناسبی صورت بگیرد تا ادامه موثر آموزش در کلاس درس باشد و نه صرفا انجام یکسری تکالیف درسی تکراری.

پزشکیان با تشکر از اقداماتی که برای تقویت و کیفیت‌بخشی به شبکه شاد کشیده شده است، بر استفاده از همه ابزار‌ها و امکانات موجود برای ایجاد عدالت آموزشی در سراسر کشور به خصوص برای اقشار محروم و ضعیف تاکید و خاطرنشان کرد: اگر چه امروز تعداد زیاد دانش‌آموزان در کلاس‌ها یک مشکل محسوب می‌شود، اما وقتی کلاس به شکل تعاملی برگزار شود و دانش‌آموزان با تقسیم به گروه‌های چند نفره، از طریق کار گروهی و با روش حل مسئله آموزش ببینند، آن وقت همین مسئله از یک تهدید تبدیل به یک فرصت می‌شود. در فضا و روش جدید آموزشی دانش‌آموزان به خوبی می‌توانند مهارت‌های مدیریتی، کار تیمی و حل مسئله را نیز تمرین کنند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود هدف محوری اجرای طرح‌های رفع کمبود در فضا‌ها و تحول در شیوه‌های آموزشی را ارتقای توانمندی‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان برشمرد و اظهار داشت: حتی شکل کلاس‌های فعلی دیگر کارآمد نیست و کلاس‌های تعاملی باید به شکلی باشند که همه دانش‌آموزان بتوانند در هر لحظه همدیگر را ببینند و در صورت لزوم با یکدیگر در راستای تعامل آموزشی گفت‌و‌گو کرده و ارتباط بگیرند.

پزشکیان همچنین پس از پایان جلسه دقایقی طولانی به گفت‌و‌گو با مهمانان جلسه پرداخت و در بخشی از این گفت‌و‌گو‌ها با تاکید بر اینکه آموزش‌های اعتقادی و مرتبط با باور‌های مذهبی بسیار حساس هستند و در شیوه ارائه این آموزش‌ها باید حساسیت‌های زیادی را لحاظ کرد، گفت: مهمترین نکته در این زمینه این است که بپذیریم، باور و اعتقاد را نمی‌توان به زور به کسی ارائه کرد و این بخش آموزش باید توسط کسانی ارائه شود که پیش از تعلیم خود متعلم باشند و با شخصیت و عمل‌شان دانش‌آموزان را ابتدا جذب کرده و سپس آموزش دهند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->