دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تقویت فرهنگ عمومی راهی برای افزایش هم‌بستگی اجتماعی است فرهنگ عمومی، زیربنای سلامت جامعه است درگذشت «کوئینسی جونز» تهیه‌کننده آثار مایکل جکسون در ۹۱ سالگی تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت فرهنگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ اکران سیار «آسمان غرب» میلیاردی شد «سعیداسلام‌زاده» مدیر روابط عمومی معاونت هنری شد دلیل تعطیلی برنامه «شیوه» شبکه چهار چه بود؟ نگاهی به مجموعه‌داستان «نیمۀ تاریک ماه» هوشنگ گلشیری نگاهی به ذات سیال «فرهنگ عمومی» و آیین‌نامه‌های بدون ضمانت اجرایی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ «دزدان دریایی کارائیب» جدید بدون حضور جانی دپ پیام رئیس انجمن بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد انتشار نسخه مجازی آلبوم عاشقانه «نوازشگر» چرا «سفره ایرانی» کیانوش عیاری پس از ۲۰ سال هنوز اکران نشده است؟ حکایت آبی که صدراعظم نخورد درباره عکاسی تئاتر که پس از ۷ سال به جشنواره رضوان اضافه شد معرفی چند کتاب برای علاقه ­مندان به یادگیری وزن شعر | آراستن طبع موزون
سرخط خبرها

ساخت چند بازی رومیزی و کارتی با اقتباس از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی

  • کد خبر: ۳۰۳۰۲
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
ساخت چند بازی رومیزی و کارتی با اقتباس از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی
ده بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این بازی‌ها که مناسب کودکان و نوجوانان هفت سال به بالاست، از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی همچون مثنوی‌ معنوی مولانا، منطق‌الطیر عطار نیشابوری، کلیله و دمنه و تاریخ بیهقی و همچنین ادبیات معاصر شامل آثار نیما یوشیج و حبیب یغمایی اقتباس شده است.

 

طراحی این بازی‌ها با الهام و اقتباس از داستان‌های ادبیات فارسی به سفارش مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ آغاز شد. در همین ارتباط نشست‌های هم‌اندیشی با حضور طراحان ایرانی بازی و اسباب‌بازی و متخصصان حوزه ادبیات فارسی تشکیل و دستاورد این پروژه تاکنون ۱۰ بازی رومیزی و کارتی شده است.

 

بازی‌های کارتی این مجموعه:

«سیمرغ» با اقتباس از منطق‌الطیر و بر اساس داستان سیمرغ عطار نیشابوری با طراحی آیدین مهدیزاده‌تهرانی،

«گنجیشکک اشی مشی» با اقتباس از ادبیات فولکور استان فارس و بر اساس داستان گنجشکک اشی‌مشی 

«مار و مارگیر» با اقتباس از منطق‌الطیر و بر اساس داستان مار و مارگیر هر دو با طراحی علی شیرکرمی،

«شغال هفت‌رنگ» با اقتباس از مثنوی‌معنوی و بر اساس داستان شغال هفت‌رنگ با طراحی احسان عبدی،

«طوطی و بقال» با اقتباس از مثنوی‌معنوی و بر اساس داستان طوطی و بقال با طراحی عماد ارغند و

پازل کارتی «آهو و پرنده‌ها» با اقتباس از آثار نیما یوشیج و بر اساس داستان آهو و پرنده‌ها با طراحی شادی عظیمی

 

بازی‌های مهره و صفحه:

«گوهر شب‌چراغ» با اقتباس از مثنوی‌ معنوی و بر اساس داستان گوهر شب‌چراغ با طراحی مهنام منفرد،

«روباه و زاغ» با اقتباس از دیوار اشعار حبیب یغمایی و بر اساس داستان روباه و زاغ با طراحی شهاب محسنین،

«زاهد و دزدان» با اقتباس از کلیله و دمنه و بر اساس داستان زاهد و گوسفند با طراحی فرحناز ورنان 

«ایاز و یاران» با اقتباس از تاریخ بیهقی و بر اساس داستان سلطان محمود و ایاز با طراحی عماد ارغند

 

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری درباره ضرورت بهره‌گیری از متون و ادبیات کهن در طراحی اسباب‌بازی و سرگرمی گفت: هدف از انجام این پروژه، آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات، هنر و پاس‌داشت میراث کهن ایران زمین، زنده نگه داشتن ادبیات ملی و بومی و بسترسازی برای فعالیت‌های تحقیقی و پژوهشی است.

 

محسن حموله ضمن دعوت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برای فعالیت در این حوزه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های گذشته برای معرفی طراحان و ایده‌پردازان در حوزه اسباب‌بازی فعالیت‌هایی را با برگزاری نشست‌های تخصصی و رویداد ملی ایده‌آزاد آغاز کرده است که پیش‌بینی می‌شود قابلیت‌ها و استعدادهای نسل جوان نوپرداز بیش از گذشته شناسایی و معرفی شود.

 

بر اساس این خبر، این محصولات با هدف رونق تولید کالای ایرانی و حضور در بازارهای بازی و اسباب‌بازی با مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای علاقه‌مند در سال جهش تولید رونمایی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->