پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتور سیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه سه‌‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تامین مسکن ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم ۷۴ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان آبیاری پرمصرف دارند | اصلاح الگوی کشت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال بالاتر ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد افزایشی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) دست دلالان از بازار مرغ خراسان رضوی کوتاه شد زمان برگزاری سیزدهمین آزمون استخدامی تغییر کرد قطع برق برخی از صنایع غذایی با وجود مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی همچنان ادامه دارد بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | ثبات قیمت سیب‌زمینی و رشد قیمت پیاز
سرخط خبرها

واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت

  • کد خبر: ۳۰۵۷۰۱
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
واردات خودرو در انحصار ۲۰ شرکت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه، هم اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، جعفر قادری، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ گفت: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی به ارائه شود. این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل ۱۰۰ درصد باشد، چه ۸۰ درصد، ۶۰ درصد، یا حتی صفر. دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند. به عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند. اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به نفع آنان تمام می‌شود. اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکار‌هایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوز‌های واردات به صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در حال حاضر، تعداد محدودی از افراد (۱۰ تا ۲۰ نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند. این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کرده و به تمرکز مجوز‌ها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تاکید کرد، بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود، در عوض، قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی افزایش یافته و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است:

افزایش واردات خودرو:

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودرو‌های خارجی می‌تواند یکی از راهکار‌های کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودرو‌های کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:

عرضه خودرو‌های وارداتی.

عرضه خودرو‌های مونتاژی با قطعات وارداتی.

تولید داخلی خودرو.

افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.

محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها:

افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودرو‌های بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:

تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.

وضع مالیات برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودرو‌های گران‌قیمت را احتکار می‌کنند.

به عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً ۷ میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوز‌ها بر بازار خودرو

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند. دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوز‌های وارداتی است. حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوز‌ها به صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت. در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->