دکترسیده معصومه شمسایی در گفتوگو با شهرآرانیوز، در خصوص ابعاد رفتاری حضرت زهرا (س) به عنوان زن نمونه اظهار کرد: از مهمترین شیوههای تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسانها، بر این اصل مهم تأکید کرده است زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطهی کانونی در محور رشد و هدایتهای اخلاقی تربیتی قرار میگیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای میگذارد.
وی افزود: قرآن کریم، رسول گرامی اسلام (ص) را الگوی شایسته و اسوهی حسنهی مؤمنان معرفی کرده است، در این الگو فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خوی و مسئولیتهای خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیرهی اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پیامبر (ص) خود در سخنانش، فاطمه (س) را از وجود خود میداند و بارها در جمع مؤمنین میفرمایند، «فاطمه (س) پارهی تن من است» تصریح میکند: وجود فاطمه (س) از وجود رسول خدا (ص) جدا نیست و سیرهی او جلوهی دیگری از سیرهی پیامبر است، پس فاطمه (س)، ادامه راه و سیرهی رسول خدا (ص) در همهی زمینه هاست از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و...، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر متبلور شده است سیرهی حضرت در عرصهی خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.
دکتر شمسایی در پایان بیان کرد: در زندگی فاطمه (س)، خدامحوری بیش از هرچیز دیگر به چشم میخورد و در تمام جلوههای رفتار و گفتار ایشان حضور دارد، تا آن جا که در زندگی خانوادگی، تمام تقاضاها و گفتار و رفتارش را با رضایت خدا میسنجید و همواره رضایت خدا را بر رضایت و راحتی خود مقدم میکرد؛ بنابراین اولین درس از زندگی فاطمه (س)، نگرش توحیدی به کانون خانواده است که آن را به استوارترین نهاد اجتماعی مبدل میکند.