ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ در این نمایشگاه، نوزده اثر نقاشی با تکنیک پاستل روغنی وجود دارد که شامل طبیعت، انسان ها، حیوانات و اشیاء است. لایه بندی رنگها در کار با پاستل روغنی به پیچیدگی آنها منجر شده که باعث میشود رنگها طبیعیتر به نظر برسند.
رنگهای زنده و شفاف پاستل روغنی، حس زندگی و حرکت را به بیننده منتقل میکنند. از مناظر طبیعی تا پرترههایی که عمق احساسات انسانی را به تصویر میکشند، هر اثر در این نمایشگاه دنیای خاص خود را دارد. نورپردازی ملایم فضای نمایشگاه بر زیبایی آثار افزوده است و باعث میشود جزئیات دقیق و بافت نرم پاستلها بهتر نمایان شود.
مهناز مدیرخازنی در سال ۱۳۸۰ زیر نظر ابوالفضل غنایی آموزش طراحی و رنگ روغن را شروع کرد و در سال ۱۳۸۲ از کلاسهای درس مبانی و اصول رنگ شناسی اصغر کفشچیان بهرهمند شد. در سال ۱۳۹۴ با شرکت در کلاسهای شهاب آسیایی و آشنایی با تکنیک پاستل روغنی به این شیوه علاقهمند شد و اکنون مدت ۹ سال است که به این سبک مشغول است. در این مدت، در نمایشگاههای گروهی زیادی در تهران، مشهد و ترکیه شرکت داشته است.
مهناز مدیرخازنی، «رنگین کمان» را اولین نمایشگاه انفرادی پاستل روغنی خود بیان کرد و گفت: نمایشگاه پاستل گچی زیاد برگزار میشود، اما کمتر نمایشگاه با تکنیک پاستل روغنی برپا شده است. اجرای نقاشی با پاستل روغنی به نسبت رنگ روغن سنگینتر است و زمان بیشتری میبرد.
این نقاش با اشاره به اینکه آموزش انتها ندارد، یادآور شد: آثار موجود در این نمایشگاه حاصل فعالیت من از سال ۱۳۹۴ تا کنون است. در این نمایشگاه یک تابلوی نیمه کاره هم قرار دادهام، تا روند کار برای مخاطبان مشخص شود. پاستل مانند رنگ روغن نیست که رنگهای مایع را با یکدیگر مخلوط کنید، تا رنگی که میخواهید به دست آورید، به همین دلیل کار با آن سختتر است. شاید خلق هر تابلو با صرف دو ساعت زمان در طول روز، یک ماه به طول بینجامد.
وی افزود: آرامشی که در زمان خلق هر اثر به هنرمند داده میشود، قابل وصف نیست. کسی که فکرش مشغول باشد نمیتواند به کار هنری بپردازد و هرچه از سنین پایینتر شروع شود پیشرفت در آن بیشتر است. به همین دلیل نباید شروع فرایند آموزش را به تعویق انداخت. من همه تکنیکها را امتحان کردم و پاستل روغنی را بیشتر از همه دوست داشتم. من سبک هایپر رئال کار میکنم، زیرا هرچه بیشتر بر روی یک اثر هنری وقت صرف کنید و به واقعیت نزدیکتر باشد، ارزش آن بیشتر است.
مدیرخازنی سطح کیفی آثار در بعضی از نمایشگاهها را پایین توصیف کرد و افزود: دلیل برگزاری این نمایشگاهها انگیزه گرفتن هنرجو بوده یا جنبه مالی دارد. هنرمندان نمیتوانند زیاد روی درآمد این کار حساب کنند. هرچند وضعیت این هنر نسبت به گذشته بهتر شده، اما به طور کلی ضعیف است. خانوادهها کم کم در حال شناخت هنر و گرایش به سوی آن هستند، اما جا دارد که بهتر شود. اگر خانوادهها در اوقات فراغت، وقت خود را به بازدید از نمایشگاههای هنری اختصاص دهند، بچهها با هنر بیشتر آشنا میشوند و وضعیت آن نیز بهتر خواهد شد.