به گزارش شهرآرانیوز، فیلم سینمایی «قیف» به کارگردانی محسن امیریوسفی، نویسندگی رضا عطاران و محسن امیریوسفی و تهیهکنندگی سعید ملکان، سال ۱۴۰۱ تولید شده و رضا عطاران، عباس جمشیدیفر، منصوره سپاهمنصور، گیتی قاسمی، غلامرضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، تورج نصر، ویدا جوان و محمود نظرعلیان از جمله بازیگران اصلی آن هستند.
فیلم قیف روایت ماجراهایی عاشقانه بین چند انسان و غیرانسان است که مدام در معرض خطر قرار میگیرد. در خلال این موقعیتها، موضعی انتقادی هم به وضعیت جامعه دارد. قیف مخفف اسم شخصیت رضا عطاران است؛ کسی که از سیارهای به نام هیرکانی به زمین آمده عاشق شده و سر سفر عقد نشسته این موجود فرازمینی، اما گرفتار دشمنان قبیله خود هیرکینیها میشود و نزدیک است که به شکل گربه درآید.
«قیف» چهارمین فیلم سینمایی محسن امیریوسفی پس از «خواب تلخ»، «آتشکار» و «آشغالهای دوستداشتنی» است. با اینکه در این فیلم روی ایده و ساختاری کاملا متفاوت دست گذاشته و به سمتوسوی یک کمدی فانتزی رفته است اما میشود رگههایی از آثار قبلیاش را هم در این فیلم دید. امیریوسفی در «آشغالهای دوستداشتنی» هم تمرکز زیادی روی بحث برقراری روابط انسانی داشت و از چند قاب عکس قدیمی برای ایجاد این ارتباط استفاده کرده بود.
رضا عطاران، فریده سپاه منصور، گیتی معینی، رضا نیکخواه، صدف اسپهبدی، ویدا جوان، تورج نصر، محمود نظرعلیان، علی باباجانی، شبنم گودرزی، حسین عابدینی، حمید رضا دشتی و عباس جمشیدیفر بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم به کارگردانی محسن امیریوسفی و نویسندگی مشترک او با رضا عطاران، تهیهکنندگی سعید ملکان است.
عوامل دیگر فیلم هم عبارتند از: مشاور کارگردان: احمد بخشی، مجری طرح: کیومرث عباسینوده، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، تدوین: میثم مولایی، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، آهنگساز: مسعود سخاوتدوست، طراح چهرهپرداری: مسعود علمداری و آرزو کیقبادی، طراح صحنه: امیر ملکپور و محمد شهریاری، طراح لباس: مهتاب تبریزی و فرشته حدادپور، طراح جلوههای میدانی: آرش آقابیگ، طراحی بدلکاری: امیر بدری، مدیر تولید: پرویز کاظملو، دستیار اول کارگردان: فرشاد ارج، مدیر برنامهریزی: نغمه نظری، منشی صحنه: پوریا کاظمی فرد و عکاس: آزاده امیرخان.
شاید به جرات بتوان گفت که رضا عطاران مرد تمام نشدنی سینما و نمایش خانگی است که هر فیلم و سریالش هنوز هم میتواند یک اتفاق باشد. عطاران که بازیگری را با حضور در آیتمهای طنز جنگ ۷۲ و ساعت خوش مهران مدیری آغاز کرد از اوایل دهه ۸۰ به جرگه کارگردانها رفت و با ساخت آثار ماندگاری مانند خانه به دوش، متهم گریخت، بزنگاه و ترش و شیرین خودش را به عنوان یکی از نابغههای عرصه کمدی مطرح ساخت. بعد از بیمهریهای مدیران تلویزیون نسبت به عطاران حضور او در سینما با اقبال خوب مخاطبان همراه شد تا ثابت شود او تنها در قاب تلویزیون محبوب نیست و به یکی از پایههای ثابت آثار پرفروش سینمای ایران تبدیل شد که هر فیلمش یک اتفاق را رقم میزند. آخرین حضور عطاران جلوی دوربین به سریال دفتر یادداشت باز میگردد که با محاسن سفید نقش یک کارآگاه پیر و فراموشکار را بازی میکند که با آن بامزگیهای همیشگیاش درگیر یک پرونده قتل میشود. حالا بازی او در فیلمی از محسن امیریوسفی باید تبدیل به یک اتفاق متفاوت شود.