سازمان ملل: شرایط در غزه از حد فاجعه فراتر رفته است آیا ادارات اهواز و خوزستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ فرماندار مشهد: ۱۳۷ نانوایی در اطراف حرم امام‌رضا(ع) تجهیز و هزاران تُن اقلام ضروری برای دهه آخر صفر آماده شده است روسیه: استقرار نیرو در اوکراین با مشارکت ناتو را قویا رد می‌کنیم زلنسکی: اوکراین آماده ایجاد یک معماری امنیتی جدید است پژمانفر: ستاد اربعین باید تبدیل به «ستاد اربعین و راهپیمایی دهه آخر ماه صفر» شود آیا ادارات بوشهر در روز سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل است؟ (۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: آمادگی کامل برای پذیرایی ‌ از حدود ۷ میلیون زائر در مشهد وجود دارد | نگرانی‌های ما در مشهد در حوزه آب جدی است جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه منتشر شد ادارات و بانک‌های خراسان شمالی شنبه تعطیل شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا کرمان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ وزیر کشور: امسال حجم حضور زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افزایش قابل‌توجهی دارد | پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشت زائران + فیلم استان تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد حماس با طرح میانجیگران موافقت کرد | درخواست پادشاه اردن برای آتش‌بس حمله راکتی از غزه به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا ادارات قم روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ برنامه جهانی غذا زنگ خطر را درباره اوضاع غزه به صدا درآورد پیام ترامپ قبل از نشست با اروپایی‌ها در کاخ سفید ادعای تکراری ترامپ: تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کردم! مصر از استقرار نیرو‌های بین‌المللی در نوار غزه حمایت کرد معاون اول رئیس جمهور: هر جنگی علیه ما آغاز شود، پایانش با ما خواهد بود تغییر در روند رسیدگی به لایحه بودجه سالانه در مجلس آغاز شد پزشکیان وارد ایروان شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) مقامات طالبان برگزاری هرگونه جلسه با سپاه پاسداران را تکذیب کردند رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی منصوب شد طالبان از هلاکت یکی از فرماندهان داعش خراسان در شرق افغانستان خبردادند
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->