متوقف شدن نشست خبری ترامپ هنگام تکرار ادعاهای تهدیدآمیز علیه ایران+فیلم مقدمه‌چینی ترامپ برای اخراج رئیس بانک مرکزی آمریکا واکنش سخنگوی کاخ کرملین به پیام رهبر معظم انقلاب به پوتین جزئیات گفت‌وگو ۳ساعته عراقچی و لاوروف در مسکو دستور اخراج جدید آمریکا به پناهجویان افغان ویتکاف: هدف ما حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران است آیت‌الله علم‌الهدی: کشور را به مذاکره شرطی نکنیم | ارتش انقلابی محور اقتدار نظام است امیر سرتیپ امان‌اللهی: تجهیزات مورد نیاز یگان‌های مسلح با تکیه بر توانمندی داخلی تأمین می‌شود لاوروف: با ایران در موضوع برجام موضع یکسانی داریم فرمانده لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه(ع): نیروهای مسلح آمادگی لازم برای مقابله با هر تهدید را دارند وزیر اطلاعات: در جریان مذاکره باید از خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌های افراطی پرهیز کنیم دیدار اسرائیلی‌ها در پاریس با ویتکاف استاندار خراسان رضوی: ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتشی مستقل، مقتدر، مردمی و متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی است زائر ایرانی بازداشت شده در عربستان آزاد شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم به هلاکت رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) بمباران بندر نفتی رأس عیسی در یمن ۳۸ شهید و ده‌ها زخمی برجای گذاشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی: شنبه باجدیت در مذاکرات حاضر می‌شویم پزشکیان در مراسم رژه روز ارتش: باوجود ارتش، باقدرت مواضع خود را بیان می‌کنیم برگزاری مراسم رژه روز ارتش با حضور رئیس جمهور + فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) مراسم رژه روز ارتش در مشهد برگزار شد+ فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۴) + ویدئو در دیدار شاهزاده سعودی با رهبر معظم انقلاب چه گذشت؟ | روایت عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گزارش وزیر دفاع عربستان از دیدار با مقامات ایران و سفر به تهران ترامپ: ایران خواستار مذاکره است | من نمی‌خواهم به ایران آسیب بزنم گزارش عراقچی از سفر به روسیه و دیدار با پوتین (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) بیانیه وزارت خارجه عمان درباره تغییر محل مذاکرات ایران و آمریکا عراقچی پیام رهبر معظم انقلاب را به پوتین رساند+ویدئو
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->