چگونه خودروسازان خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند؟ دریافت دسته چک مشروط شد | الزام ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خراسان رضوی رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت برنج + علت (۳۰ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳۰ دی ۱۴۰۳) | جک J۴ کمتر از یک میلیارد تومان در بازار آزاد علت واکنش مثبت ارز‌های دیجیتال به ریاست جمهوری ترامپ چیست؟ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۳۰ دی ۱۴۰۳) | دنا پلاس توربو یک میلیارد و ۷۱ میلیون تومان یارانه نقدی دی‌ماه امشب واریز می‌شود (۳۰ دی ۱۴۰۳) ترس از اصلاح بیشتر در بورس، کفه عرضه‌ها را سنگین کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۰ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد گرمی ۷۰ هزار تومان گران‌تر شد (۳۰ دی ۱۴۰۳) صعود قیمت دلار به کانال ۸۱ هزار تومان | اوج‌گیری‌ دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه (۳۰ دی ۱۴۰۳) مهلت وکالتی‌کردن حساب متقاضیان طرح ایران‌خودرو امروز به پایان می‌رسد (۳۰ دی ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین بهمن‌ماه امشب واریز می‌شود (۳۰ دی ۱۴۰۳) آیا ایران از مسیر سوریه، راه تجارت به اروپا را به دست می‌آورد؟ در حراج سکه، کدام سکه پرطرفدارتر است؟ | فردا (یکم بهمن ۱۴۰۳)، سکه ۸۶ حراج می‌شود هشدار اتاق اصناف درخصوص خرید طلا‌ی بدون‌اجرت و دست‌دوم چالش‌های خرید آنلاین طلا چیست؟ افزایش ۲۵۰ میلیون تومانی محصول وارداتی سایپا | فروشندگان در لاک دفاعی فرورفتند واریز سود به حساب ۳۳۳ هزار سهامدار در هفته چهارم دی ماه ۱۴۰۳ آیا به کارگران اخراجی هم عیدی تعلق می‌گیرد؟ اعمال شرط جدید برای صدور دسته چک از امروز (یکشنبه، ۳۰ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۳۰ دی ۱۴۰۳) | سیب کیلویی چند؟ ماجرای حذف کارت سوخت و اختصاص یارانه بنزین به کارت بانکی اشخاص چیست؟ عرضه بنزین سوپر در این جایگاه‌های سوخت در تهران و اسلام‌شهر (۳۰ دی ۱۴۰۳) + آدرس فروش نقد و اقساط خودرو جک جی ۴ از امروز (۳۰ دی ۱۴۰۳) + جزئیات پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳)| دورخیز برای صعود؟ درگاه پرداخت صرافی‌های داخلی رمز ارز بازگشایی می‌شود | بانک مرکزی شرایط جدید اعلام کرد (۲۹ دی ۱۴۰۳) همتی: بزرگترین عرضه اولیه بورس رقم خورد | شروع خروج بانک‌ها از بنگاه‌ها
سرخط خبرها

چگونه خودروسازان خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند؟

  • کد خبر: ۳۱۱۵۸۹
  • ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
چگونه خودروسازان خواسته‌هایشان را تحمیل می‌کنند؟
با وجود انتقاد‌های گسترده نسبت به محدودیت‌های واردات خودرو، همچنان این موضوع به سرانجام نرسیده است.

در روز‌های اخیر، تصویری از مصطفی میرسلیم، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی، در خودروی لندکروز در فضای مجازی توجه زیادی را جلب کرد. این چهره که از حامیان سرسخت خودروسازان داخلی و مخالف واردات خودرو به‌شمار می‌رود، پیش‌تر در اظهارنظری گفته بود که «فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد.» انتشار این تصویر، بار دیگر پرسش‌های قدیمی درباره محدودیت‌های واردات خودرو و مقاومت در‌برابر اصلاحات این حوزه را مطرح کرد. با‌وجود انتقاد‌های گسترده نسبت به محدودیت‌های واردات خودرو، همچنان این موضوع به سرانجام نرسیده است.

واردات خودرو اگرچه بعد از سال‌ها آزاد شده، اما با حجم بسیار محدود و قیمت‌های بالا در حال انجام است. این وضعیت در عمل فقط به نفع گروه محدودی از ذی‌نفعان تمام می‌شود. در کتاب «فراز‌و‌فرود ملت‌ها»، منسر اولسون به نقش ائتلاف‌ها در عملکرد اقتصادی کشور‌ها اشاره کرده و آنها را به دو نوع اصلی تقسیم می‌کند: ائتلاف‌های توزیعی و ائتلاف‌های تولیدی. ائتلاف‌های توزیعی به‌دنبال تقسیم منابع موجود به نفع گروه‌های خاص هستند، حتی اگر این امر به کاهش رشد اقتصادی و آسیب به منافع عمومی منجر شود. 

در مقابل، ائتلاف‌های تولیدی هدفشان افزایش تولید و رشد اقتصادی از طریق نوآوری و سرمایه‌گذاری است و منافع عمومی جامعه را در اولویت قرار می‌دهند. اولسون استدلال می‌کند که در بسیاری از کشورها، ائتلاف‌های توزیعی با نفوذ بیشتری شکل می‌گیرند؛ چراکه این گروه‌ها فرصت بیشتری برای تأثیرگذاری بر سیاست‌ها پیدا می‌کنند. نگاهی به روند کلی خودروسازی در ایران نشان می‌دهد که این صنعت طی دهه‌های اخیر به یک ائتلاف توزیعی تبدیل شده است. 

خودروسازان از طریق محدود‌کردن دسترسی شهروندان به بازار آزاد خودرو و بهره‌گیری از حمایت‌های دولتی، تسلط خود را بر بازار حفظ کرده‌اند. انحصاری‌بودن بازار و نتایج حاصل از آن، انگیزه‌ای برای این شرکت‌ها ایجاد کرده که به‌جای رقابت و نوآوری، سود خود را از طریق حفظ انحصار افزایش دهند؛ اما از‌آن‌طرف در بازار با مصرف‌کنندگانی روبه‌رو هستیم که در‌مورد بالا‌بودن قیمت خودرو‌ها به‌علت اعمال انحصار یا تعرفه‌های قابل‌اعتراض، اتفاق نظر دارند. 

حال بیایید بپرسیم برای خریدار منفردی که دوست دارد شاهد واردات خودرو باشد، هزینه و فایده پیگیری مطالبه‌اش چقدر است؟ با توجه به قواعد سختی که برای واردات خود نوشته شده و در اجرا دست متقاضیان برای نوع واردات و تعیین قیمت‌ها محدود شده، این فرد در بهترین حالت اگر هم موفق شود، می‌بیند که روند کلی بازار تأثیر چندانی بر او ندارد؛ چرا‌که حتی بر فرض واردات خودرو این مسئله آن‌قدر بر بازار تأثیر محسوسی نگذاشته و سبب بهبود دسترسی او به خودرو‌های با‌کیفیت نمی‌شود.

این کمینه‌بودن سود مصرف‌کنندگان در‌برابر بیشینه‌بودن سود خودروسازان سبب می‌شود اعتراضات به انحصاری‌بودن بازار بی‌نتیجه باقی بماند. تناسب‌نداشتن سود کلان خودروسازان و منفعت ناچیز مصرف‌کنندگان از واردات، باعث می‌شود اعتراضات مصرف‌کنندگان تأثیر درخورتوجهی نداشته باشد. در چنین‌شرایطی، قواعد سخت‌گیرانه واردات و آیین‌نامه‌های محدودکننده باید بازنگری شوند تا منافع طیف گسترده‌تری از مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود. 

از‌سوی‌دیگر، تنظیم‌گران بازار باید برای شکستن ائتلاف توزیعی خودروسازان تدابیری بیندیشند. یکی از راهکارها، ورود سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به صنعت خودروسازی است تا فضای رقابتی ایجاد شود. در‌نهایت، تداوم وضعیت کنونی تنها باعث می‌شود که واردات خودرو در حد یک رؤیا باقی بماند و عموم مردم به خودرو‌های باکیفیت دسترسی نداشته باشند. تغییرات ساختاری و بازنگری در سیاست‌های انحصاری، گام‌های ضروری برای بهبود این شرایط هستند. از نمونه‌های موفق در‌این‌باره می‌توان به کشور هند اشاره کرد. 

تا دهه۱۹۹۰، شرکت دولتی ماروتی سوزوکی بر صنعت خودروی هند تسلط داشت. این انحصار باعث کاهش رقابت، افت کیفیت و محدود‌شدن گزینه‌های مصرف‌کنندگان شده بود. دولت هند با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفه‌ها، به شرکت‌های خارجی مانند هوندا، تویوتا و فولکس‌واگن اجازه ورود به بازار داد. قوانینی برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت خودرو وضع شد. در نتیجه هند به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خودرو در جهان تبدیل شد و مصرف‌کنندگان هندی به گزینه‌های متنوعی دست یافتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->