به گزارش شهرآرانیوز، «سیستم نوبتدهی و مراجعه بیمار به پزشک» مهمترین گلایه بیماران و همراهان آنها از بیمارستان فارابی مشهد بود؛ همه حرفشان این بود که نوبتدهی در این بیمارستان از تلفنی گرفته تا اینترنتی و حضوری بهسختی قابل انجام است و حتی برخی بیماران راضی بودند که دستگاههایی برای نوبتگیری در بیمارستان قرار داده شود تا آنها به شیوه سنتی و در ابتدای صبح برای دریافت نوبت مراجعه کنند تا یک ساعت پشت خط تلفن معطل نوبت نمانند. این موارد جزو نارضایتیهایی بود که بیماران در بیمارستان فارابی مشهد با نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند و او نیز مهلت یک ماههای را به مسئولان این بیمارستان برای رفع مشکل نوبتدهی داد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از بیمارستان فارابی مشهد و در جمع خبرنگاران، درباره چرایی این بازدید، بیان کرد: مردم مطالبات و تماسهایی درخصوص این بیمارستان داشتند و برای شنیدن مشکلات آنها به اینجا آمدیم تا اقداماتی را که نیاز است، بررسی کنیم. تأمین اجتماعی بزرگترین خانواده را در حوزه خدمات بیمهای دارد، بنابراین باید زیرساختهای گستردهتری داشته باشد، اما اکنون حجم مطالبات و ارائه خدمات با هم برابری ندارد.
حجتالاسلاموالمسلمین نصرالله پژمانفر بیان کرد: بر اساس گزارشهای مردمی که به دستمان رسیده است، بیماران برای نوبتدهی این بیمارستان گاهی از هر سه مسیر تلفنی، اینترنت و مراجعه حضوری اقدام میکنند، اما باز هم نوبتدهی با تأخیر است و باید به این موضوع رسیدگی شود.
او با اشاره به اینکه در ابتدا باید به همین وضعیت و امکانات موجود سرعت بیشتری ببخشیم، اضافه کرد: کمبود بیمارستانهای تأمیناجتماعی مشکل دیگری است که با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی مطرح کردهایم و باید بتوانیم در قبال نیاز مردم زیرساخت تهیه کنیم.
پژمانفر با طرح این سؤال که آیا این بیمارستان در خدماتدهی به بیماران غیراورژانسی و غیرارجاعی اولویتی را مدنظر دارد یا خیر؟ بیان کرد: درباره بیماران اورژانسی که تکلیف روشن است و همه بیمارستانها باید این افراد را پذیرش کنند، اما درباره خدمات دیگری که ارائه میشود، بیمار میتواند به بیمارستانهای دیگر نیز مراجعه کند، بنابراین باید آمار بیماران مشخص باشد که چه تعداد از داخل و چه تعداد از خارج از استان به این مرکز درمانی مراجعه میکنند.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به نابرابری عرضه و تقاضا در این بیمارستان اشاره کرد و افزود: این موضوع را باید بپذیرید. زمانی که ظرفیت ارائه خدمت کم باشد، تعدادی از بیماران خدمات را دیرتر دریافت میکنند؛ در خصوص برخی تجهیزات بیمارستانی که بیماران به آن نیاز دارند، بحث متفاوت است، اما چرا باید مردم برای درمانگاه ارتوپدی در صف بمانند؟ این گلایه باید بررسی شود. ضمن اینکه باید خدمات درمانگاهی و سرپایی با استفاده از پزشکان بیشتر یا به هر شکل دیگری افزایش یابد.
او با اشاره به اینکه در این بیمارستان شاهد بودیم که برخی تختهای بخشهای مختلف خالی بود، گفت: ممکن است دلیلش این باشد که بهطور کامل از ظرفیت بیمارستان استفاده نمیشود و حتی برخی بیماران در مراحل اول مراجعه بیمارستان گیر کردهاند.
پژمانفر ادامه داد: اکنون دستگاه سونوگرافی دارید، اما با کمبود پزشک در این زمینه روبهرو هستید، اما چارهای نیست، باید هنرهای مدیریتی را در چنین نکاتی به کار گرفت. حتی اینکه گفتید پزشک کمتر جذب میشود، موجب پاککردن صورتمسئله نخواهد شد و باید این مشکل را حل کنید.
او در پاسخ به گلایهای درباره امکاننداشتن خرید کالاهای خارجی برای بیماران و کیفیت پایین تولیدات داخلی، اظهار کرد: در قانون آمده است که اگر کالای ایرانی مانند پروتز برای ستون فقرات و... کیفیت لازم را ندارد، حتما مجوز واردات را میدهیم.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به عنوان دستگاه نظارتی، هیچوقت قسمت پر لیوان را نمیبینیم و کارمان این است که قسمتهای خالی لیوان را ببینیم و چیزی که اکنون در کشور مشاهده میکنیم، تناسبنداشتن بین عرضه و تقاضاست که باید آن را حل کرد و نمیشود گفت که چند درصد از مردم محروم از خدمات باشند، زیرا ظرفیت ارائه خدماتمان سقف دارد.
او با بیان اینکه در جلسه با مدیرعامل تأمین اجتماعی به مسائل زیرساختی و کادری اشاره شده است، افزود: آنطور که معلوم است پس از این جلسه به ظاهر خیلی اقدام درخور توجهی انجام نشده است و هنوز گلایه داریم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درخصوص پروژه بیمارستان رضا (ع) بیان کرد: در خصوص روند این بیمارستان راضی نیستیم و باید زودتر در مدار قرار بگیرد و خدماترسانی کند. زیرا با وجود فعالشدن این بیمارستانها باز هم بین عرضه و تقاضا فاصله وجود دارد.
او با بیان اینکه باید انتظار مردم به نوعی حل شود، بیان کرد: به طور قطع باید مشکل نوبتدهی برطرف شود از همین رو تا یک ماه دیگر بازدید سرزدهای برای این موضوع از بیمارستان فارابی خواهم داشت.
مدیر درمان اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی اظهار کرد: بیمارستان تأمین اجتماعی سه بیمارستان در خراسان رضوی دارد که دو مورد از آنها (فارابی و ۱۷ شهریور) در مشهد قرار دارند. هجده مرکز درمان سرپایی نیز در استان داریم که شش مورد از آنها در مشهد قرار دارد.
دکتر علی رضازاده با اشاره به اینکه مجوزی برای ساخت درمانگاه در شهرستان طرقبه و شاندیز دریافت کردهایم، گفت: این درمانگاه میتواند حجم مراجعات به بیمارستان فارابی را نیز کاهش دهد.
او بیان کرد: پزشکان در چند سال اول شروع به کارشان باید دوره طرح را بگذرانند و در آن مدت در اختیار وزارت بهداشت هستند، اما تأمین اجتماعی نمیتواند از این دوره پزشکان استفادهای داشته باشد در صورتی که اگر این امکان را داشتیم، بخشی از مشکل کمبود پزشک برطرف میشد.
مدیر بیمارستان فارابی مشهد در نشستی که پس از بازدید از این بیمارستان انجام شد، با اشاره به اینکه بیمارستان فارابی در پنج طبقه و با ۲۰۲ تخت فعال است، اظهار کرد: معمولا در ماه ۱۲۰۰ بیمار از طریق اورژانس ۱۱۵ به ما ارجاع داده میشوند و به طور کلی ۹۰ هزار بیمار در ماه داریم.
دکتر کیومرث افسری با بیان اینکه بیشترین نارضایتی بیماران در این بیمارستان در حوزه نوبتدهی و پذیرش سخت در درمانگاه است، گفت: برخی اوقات بیماران سن بالاتری دارند و امکان نوبتدهی اینترنتی ندارند، در صورتی که با اینترنت کار راحتتر میشود. نکته دیگر این است که در برخی رشتههای پزشکی متقاضی نیست که جذب کنیم.
او امکاننداشتن خرید کالاهای خارجی، نارضایتی پزشکان از مالیات پلکانی، تناسبنداشتن عرضه و تقاضا و کمبود متخصص رادیولوژی را جزو چالشهای این بیمارستان دانست.