به گزارش شهرآرانیوز، هادی عرفانیان، پژوهشگر سینما، در گفتوگو با ما درباره فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار صحبت کرده است. او به نقاط قوت فیلم، نحوه روایت داستان، پرداخت به شخصیتهای تاریخی و جایگاه سینمای جنگ در ایران پرداخته است. در ادامه، مشروح این گفتوگو را میخوانید.
روایت جنگ در کنار زندگی
هادی عرفانیان با اشاره به قاببندیها، روایت و خط داستانی فیلم میگوید: فیلم صیاد بسیار قابل قبول بود، چراکه در کنار نمایش جنگ، خط زندگی را نیز پررنگ کرده است. ما همیشه در آثار دفاع مقدس از نبود صحنههای زندگی روزمره رزمندگان گلایه داشتیم و این فیلم توانسته است این وجه مهم را بهخوبی به تصویر بکشد.
او یکی از نقاط عطف فیلم را ارتباط عاطفی علی سرابی (صیاد شیرازی) با همسرش، مارال بنیآدم، دانسته و اضافه میکند: این سکانسها ارزشمند بودند، چراکه نشان دادند شخصیتهای دفاع مقدس، علاوه بر حضور در میدان جنگ، زندگی و دغدغههای خانوادگی هم داشتهاند.
بلوغ سینمای جنگ ایران و نمایش دقیق شخصیتها
این پژوهشگر سینما توضیح میدهد: سینمای دفاع مقدس در ایران به بلوغ قابل توجهی رسیده است و کارگردانان این حوزه، اغلب تجربه حضور در جنگ را داشتهاند. امثال سلحشور، پوراحمد، کاسهساز و دیگر فیلمسازان این حوزه، افرادی بودند که فضای جنگ را درک کرده بودند و میدانستند که باید چه نیازهایی را در فیلمهایشان نمایش دهند.
عرفانیان همچنین با اشاره به پرداخت مناسب به شخصیت صیاد شیرازی در فیلم اضافه میکند: برخی انتقاد داشتند که چرا شخصیتهایی مانند فلاحی یا بروجردی کمتر دیده شدهاند، اما فیلم روایت خود را بر اساس مرور خاطرات صیاد شیرازی بنا کرده است. در نتیجه، شخصیتهای دیگر نیز در این بستر دیده میشوند.
تصویری متفاوت از ارتش در سینمای ایران
او یکی از مهمترین نقاط قوت فیلم را ارزشگذاری ویژه بر نقش ارتش دانسته و بیان میکند: در اغلب فیلمهای دفاع مقدس، تمرکز اصلی روی بسیج و سپاه بوده است، اما در این فیلم، نقش تأثیرگذار ارتش، بهویژه در فتح خرمشهر و حصر آبادان، بهدرستی به تصویر کشیده شده است.
قاببندی دقیق و استانداردهای حرفهای سینما
این پژوهشگر سینما درباره جنبههای فنی فیلم توضیح میدهد: استفاده از لانگشات، مدیومشات و کلوزآپها در جای درست، جلوههای ویژه کنترلشده و تدوین منسجم، این فیلم را به اثری با استانداردهای بالا در سینمای جنگ تبدیل کرده است.
تکرار داستانهای دفاع مقدس، فرصت یا چالش؟
عرفانیان در پاسخ به این پرسش که آیا تکرار ساخت فیلم درباره شخصیتهای دفاع مقدس اشکالی دارد، توضیح میدهد: در تاریخ سینما، فیلمهایی مانند جنایت و مکافات بارها با روایتهای مختلف ساخته شدهاند. بنابراین، اگر زاویه دید فیلمساز متفاوت باشد، تکرار موضوع نهتنها اشکالی ندارد، بلکه میتواند زوایای جدیدی را به مخاطب ارائه دهد.
لزوم تقویت زیرساختهای سینمایی در ایران
او در پایان با اشاره به وضعیت سینمای ایران، به نبود کمپانیهای سینمایی قدرتمند تصریح میکند: ما هنوز در سطح شرکتهای فیلمسازی هستیم و به استانداردهای کمپانیهای بزرگی مثل مترو گلدوین مایر یا کلمبیا پیکچرز نرسیدهایم.