«پوست شیر» رقیب سریال‌های ترکی در برزیل شد + عکس پائولو سورنتینو: سینما در برابر نسل‌کشی غزه ناتوان است جایگزین سریال هاتف از شبکه آی فیلم مشخص شد + زمان پخش و خلاصه داستان تولیت آستان قدس رضوی: نقش اهالی رسانه در امیدآفرینی و تقویت همبستگی ملی بی‌بدیل است | هر سخنی علیه وحدت ملی، خیانت به کشور است ویدئو | جدیدترین فیلم از پشت صحنه سریال هری پاتر در خیابان‌های لندن بازسازی حریم تئاتر شهر وارد مرحله جدید شد آرنولد شوارتزنگر: ترامپ مثل رشته فرنگی خیس بود! + فیلم پلاسکو در کمین کنسرت‌ها | ایمنی سالن‌ها زیر سوال است مجید قیصری به عنوان دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد منصوب شد انتقاد محمود پاک‌نیت از روند تولید سریال‌ها: کیفیت قربانی سرعت شده است برد پیت با «F۱» به پلتفرم‌های دیجیتال می‌آید حضور بانیپال شومون و کاظم سیاحی در «الیور توئیست» قطعی شد یوتیوب برای اولین بار خواهان پخش مراسم اسکار شد سعید چنگیزیان در کنار سحر دولتشاهی در نمایش «رامسس دوم» درباره کتاب «پاسیاد پسر خاک» و آشنایی با زندگی و مبارزات سیدعلی اکبر ابوترابی فرد | مرد جنگ و صلح نمایش آئینی «آسمان هشتم» در حرم مطهر امام رضا (ع) روی صحنه می‌رود مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد فرشچیان در اصفهان برگزار شد + عکس و فیلم
سرخط خبرها

نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است

  • کد خبر: ۳۱۵۳۲۲
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
نویسنده و پژوهشگر سینما: چالش اصلی جشنواره فجر فیلمنامه‌های ضعیف است
نویسنده و پژوهشگر سینمایی، ضعف فیلمنامه‌ها و رابطه‌بازی را بزرگ‌ترین چالش جشنواره فجر دانست.

علی پورحسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهرآرانیوز، به نقد وضعیت جشنواره‌های فیلم، کیفیت فیلمنامه‌ها و نحوه پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی در سینمای ایران پرداخت.

وی با اشاره به جشنواره‌های اخیر در مشهد و خراسان، مشکلات ساختاری سینمای ایران را تشریح کرد.

پورحسینی با بیان اینکه برگزاری سالانه جشنواره‌ها بدون اصلاحات اساسی، موجب تضعیف کیفیت آن‌ها شده است، گفت: هر سال جشنواره‌ها تکرار می‌شوند، اما بهبودی در کیفیتشان دیده نمی‌شود. حتی جشنواره امسال نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر بود. مشکل اصلی به فیلمنامه‌ها برمی‌گردد؛ بسیاری از فیلم‌ها با هزینه‌های کلان ساخته می‌شوند، اما داستان محکمی ندارند.

این پژوهشگر با اشاره به فیلم «تاکسیدرمی» به کارگردانی هادی کاظمی و حضور افرادی مانند معجونی، نقاط قوت و ضعف این اثر را چنین برشمرد: صحنه‌های فانتزی و جلوه‌های ویژه این فیلم قابل تحسین است، اما داستان در نیمه دوم فیلم به‌زور با شوخی‌های تکراری پیش می‌رود، قوانین ژانر کمدی-فانتزی زیر پا گذاشته شده و پایان‌بندی قانع‌کنند‌ه‌ای وجود ندارد.

پورحسینی مشکل اصلی سینمای ایران را فیلمنامه‌های بی‌کیفیت و رابطه‌بازی برای انتخاب نویسندگان دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از فیلمنامه‌نویسان بر اساس رابطه انتخاب می‌شوند، نه شایستگی. حتی گاهی کارگردانان یا تهیه‌کنندگان بخش‌هایی از فیلمنامه را بدون نظر نویسنده اصلی تغییر می‌دهند و اثر نهایی را نابود می‌کنند.

وی افزود: اگر مسابقات فیلمنامه‌نویسی با ضابطه و بی‌طرفانه برگزار شود، می‌توان به بهبود وضعیت‌ امیدوار بود.

انتقاد از پرداختن به شخصیت‌های تاریخی و مذهبی

این نویسنده با انتقاد از نحوه نمایش شخصیت‌های تاریخی و شهدا در سینما گفت: فیلم‌هایی مانند «صیاد شیرازی» یا آثار مربوط به شهید چمران، نتوانسته‌اند عمق شخصیت این افراد را نشان دهند. گاهی حتی به‌جای آبروسازی، آبروریزی می‌شود! چرا زندگی واقعی این شخصیت‌ها با تمام پیچیدگی‌هایشان روایت نمی‌شود؟

وی در پایان تأکید کرد: سینمای ایران نیازمند فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای، برگزاری جشنواره‌های هدفمند و پرداختن عمیق به سوژه‌هاست. تا زمانی که رابطه بر ضابطه می‌چربد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->