وزیر بهداشت: سهم اقتصاد سلامت از تولید ناخالص داخلی به ۶ درصد می‌رسد توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست | ضرورت رسیدگی به وضعیت روحی‌روانی کادر درمان پرونده نفقه‌های ۴ میلیاردی پس از ۱۰ سال مختومه شد درباره اختلال روانی چشم‌چرانی و مشکلاتش | یک بیماری حاد چشمی! گزارش یک بیماری مسری در ایران | سرخک دوباره برگشت نگهداری حیوانات خانگی زمینه آلرژی و آسم را فراهم می‌کند  نحوه محاسبه نمره سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۱۴۰۴ مشخص شد حقوق فروردین ۱۴۰۴ بازنشستگان لشکری چه زمانی واریز می‌شود؟ | افزایش همسان‌سازی اعمال می‌شود این دو راهکار، رشد کودک را تضمین می‌کند برگزاری آزمون استخدامی بزرگ وزارت آموزش و پرورش در خرداد ۱۴۰۴ پیگیری متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی توسط دیوان محاسبات کشور مجموع ارزی که صرف دارو و تجهیزات می‌شود، تنها ۳.۵ میلیارد دلار است | آیا گره کور دارو با انکار باز می‌شود؟ بازنگری در تعداد دانشجویان علوم پزشکی، متناسب با نیازهای کشور چرا برخی از زنان نمی‌توانند وزن کم کنند؟ ابتلای ۱۴ نفر به وبا در سال ۱۴۰۳ شورای عالی فضای مجازی: حجم حملات سایبری به کشور ۸ برابر شده است | افشای اطلاعات بانک سپه هک نبود، سرقت بود ۱۹۹ زندانی افغان به کشورشان منتقل شدند رئیس سازمان ثبت احوال کشور: تغییرات در کارت ملی هوشمند نیازمند مجوز قانونی است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای سرد تا فردا اجرای طرح جدید برای تحویل کودکان بی‌سرپرست به خانواده‌ها عبور امواج بارشی از کشور طی سه‌شنبه (۲ اردیبهشت ۱۴۰۴) این جریمه‌ها شوخی است! | ضرورت افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی برای کاهش تصادفات مرگ‌بار جاده‌ای آلرژی فصلی در کدام مزاج بیشتر بروز می‌کند؟ دام پلیس مشهد برای مجرم سابقه‌دار | سارق ۳ ثانیه‌ای ۳ سوته دستگیر شد آیا کبد چرب قابل درمان است؟ این محصولات خوراکی غیرمجاز را نخرید (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) لزوم تسریع در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی حقوق فروردین‌ماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی واریز شد جزئیات طرح «امنیت غذایی کودکان» در سال ۱۴۰۴ تمرینات ورزشی آخر شب موجب بدخوابی می‌شود توضیحاتی در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن

  • کد خبر: ۳۱۶۷۳۹
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کاهش زمان سفر تهران - مشهد به ۶ ساعت با برقی‌سازی راه‌آهن
نماینده سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی گفت: پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با حضور سرمایه‌گذاران داخلی به مرحله اجرا نزدیک می‌شود و سرعت سیر این مسیر به ۶ ساعت خواهد رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد اظهار کرد: این پروژه سال‌ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است. متأسفانه هربار به دلایلی، عمدتاً بدقولی سرمایه‌گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از سوی ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند.

وی افزود: اخیراً مذاکرات جدیدی از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام است. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ‌تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می‌شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه‌گذاری دولت چین بهره گرفته شود.

میرشفیع با اشاره به ورود سرمایه‌گذاران داخلی به این پروژه تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، گروهی از سرمایه‌گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازبینی کرده و برآورد‌های جدیدی انجام داده‌اند. خوشبختانه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های داخلی در این حوزه به شدت توسعه یافته، به‌گونه‌ای که اکنون تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی‌سازی راه‌آهن را می‌توان از منابع داخلی تأمین کرد.

وی ادامه داد: نمونه موفقی از این فناوری در مسیر کرج - هشتگرد اجرایی شده که حدود پنج سال در دست بهره‌برداری است. در قرارداد اولیه با چینی‌ها، هزینه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما بر اساس محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافته که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می‌شود. بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکره با شرکت راه‌آهن در این پروژه گفت: در حال حاضر، شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش‌های مسیر، سرمایه‌گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه ارتقای سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.

میرشفیع تأکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی اعلام کردند که قادر به تأمین نیاز‌ها به‌صورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی‌سازی این خط نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های بهره‌برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیو‌های دیزلی و هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز برطرف می‌شود.

وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز این مسیر گفت: سرمایه‌گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه‌آهن برقی تهران - مشهد را تأمین کنند. این موضوع در قالب بسته‌های مشارکتی به شرکت راه‌آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.

کارشناس ریلی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: در پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه تعدادی از سرمایه‌گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقی‌مانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->