انهدام باند قاچاق مواد مخدر به سرکردگی زندانی بندباز در عملیات مثلثی پلیس تهران، گلبهار و مشهد + کشف ۸۵ کیلوگرم گل آخرین وضعیت مجروحان حادثه انفجار مهمات در خرم‌آباد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) یک شهید و ۷ مصدوم در پی انفجار مهمات عمل‌نکرده رژیم صهیونسیتی در لرستان + اسامی آیا ادارات استان فارس شنبه (یکم شهریورماه) تعطیل است؟ مصدومیت تبعه هندی در حادثه محور میامی به سبزوار + جزئیات آیا استان کرمانشاه در روز‌های چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) و شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ آیا ادارات همدان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ آیا آتش‌سوزی در فرودگاه رشت صحت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) حذف ایستگاه راه‌آهن نیشابور از نقشه ریلی کشور! (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) یادی از دکتر جواد حدیدی | آینه‌دار تمدن شرق اشتباه‌های رایج زنان در زندگی مشترک | این ونوسی‌های پراشتباه اعزام ۴ هزار مددجوی کمیته امداد خراسان رضوی به اربعین | مشارکت خیرین، آرزوی زیارت کربلا را محقق ساخت امتحانات دانشگاه‌ها در تعطیلات روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) برگزار می‌شود | لزوم پایان امتحانات تا ۲۳ شهریور افزایش قطار‌های فوق‌العاده به مقصد مشهد در دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد: مشهد کمترین سرانه مصرف آب را در سطح کشور دارد + فیلم خداحافظی با پیرترین هواپیمای کشور | ایرباس ۴۱ ساله ایران‌ایر بالاخره بازنشسته شد ثبت ۵۴۳ چندقلوزایی در خراسان رضوی طی ۴ ماه نخست سال جاری کم‌خوابی چگونه سلامت قلب را تهدید می‌کند؟ چرا چای جایگزین مناسبی برای آب نیست؟ وزیر کشور: آموزش نباید به خاطر ناترازی انرژی تعطیل شود شرایط برای واگذاری سریع سهام شرکت‌های صندوق تأمین اجتماعی مهیا نیست شیرخشک رژیمی وارد داروخانه‌ها شد اهدای عضو بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) ۱۳۰۰ طلاق صوری در میان مقرری بگیران تأمین اجتماعی کشف شد وعده وزیر آموزش و پرورش برای افتتاح ۲۴۰۰ مدرسه تا مهر ۱۴۰۴ + ویدئو ۱۷۰ ایستگاه صلواتی به زائران پیاده در جاده‌های مشهد خدمت می‌کنند اعمال محدودیت‌های جاده‌ای در تعطیلات شهادت امام رضا (ع) چرا درختان ۸۰ ساله ارومیه نابود شدند؟
سرخط خبرها

«عذاب» و «حسرت»

  • کد خبر: ۳۱۷۴
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
«عذاب» و «حسرت»
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

تناقض سخن و عمل در عدالت چه پیامدی دارد؟ عذاب وصف عدالت در قول و اتیان جور در عمل چیست؟ پیامبر و امامان علیهم‌السلام همواره از اسوه‌های بزرگ و بی‌نظیر عدالت‌طلبی در سخن و عمل‌اند. قول و فعل آنان بر اساس عدالت بوده و منطق و سیره آنان میزان و معیار و راهنمای عدالت‌گرایی تا ابد است. اهل‌بیت (ع) تعارض قول و فعل در عدالت را به شدت نکوهش کرده‌اند. امام محمدباقر علیه‌السلام در معرفی شدیدترین افراد در عذاب الهی فرموده‌اند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ اَلنَّاسِ عَذَاباً یَومَ اَلْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً» (نزهة الناظر و تنبیه الخاطر حلوانی قرن پنجم، ص ۹۶ * أعلام الدین فی صفات المؤمنین دیلمی، صص ۱۲۷ و ۳۰۱ * بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۸۸ * عوالم العلوم و المعارف بحرانی، ج ۱۹، ص ۲۰۲)؛ شدیدترین و سخت‌ترین مردم در عذاب روز قیامت کسی است که عدالت را وصف کند و از عدل سخن بگوید و ظلم و جور و ستم کند. امام پنجم در این حدیث همه پیروان خویش را به عدالت عملی الزام نموده‌اند. «عدل» خوب و زیبا و پسندیده و واجب و ارزش بزرگ در نظام اخلاقی اسلام است و «ظلم و جور» زشت و بد و ناپسندیده و حرام است. عدل و جور ضد هم و در مقابل هم قرار دارند. عدل به معنای راستی و درستی و داد ورزیدن و استواری و مساوات و برابری و حق و خیر و رعایت حقوق انسان‌هاست. عدل به‌حکم عقل و شرع و فطرت، نیکو و صواب و دارای اجر الهی و ستایش مردمی است. همه عدل را می‌پسندند و از آن سخن می‌گویند و در سخن طرف‌داری از عدالت می‌کنند. بی‌تردید عدل و شعار عدالت اجتماعی خوب است، ولی کافی نیست. در زمانی عدالت‌طلبی قولی، ارزش الهی و ستایش انسانی را به همراه دارد که در «عمل» تحقق یابد. البته رعایت عدالت در منطق و سخنان نیز دارای ارزش است، ولی ریشه آن در ارزشمندی فعل عادلانه کلامی است. به بیان باقرالعلوم علیه‌السلام آنچه بسیار مهم و مطلوب است، رعایت عدالت در «عمل» و برقراری عدالت در «رفتار» و پایبندی عملی به عدالت است. چون «عدالت عملی» سازنده و سودمند و مؤثر است.

... خطر تعارض و تقابل شعار عدالت با عمل
شدیدترین و سخت‌ترین عذاب‌ها در روز قیامت به اهل شعار عدالت و عمل بر ضد آن اختصاص دارد؛ بنابراین بدترین افراد کسانی هستند که در زبان ادعای عدالت دارند و وعده عدالت می‌دهند، اما در عمل ستم می‌کنند و شعار عدالت‌خواهی آنان تنها برای فریب‌کاری و گمراهی مردم است.
امام باقر علیه‌السلام در نشان دادن بدترین آدمیان فرمودند: «مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً»؛ کسی که نسخه عدالت می‌نویسد و در شرح عدالت و اهمیت آن سخنرانی می‌کند و معنای عدالت را برای مردم می‌شکافد، اما خود نه‌تن‌ها به عدالت عمل نمی‌کند، بلکه ظلم و جور می‌کند و پایان شعار‌های عدالتش ستمگری و ظلم آشکار به انسان‌هاست. این خوش‌سخنان و بدعملان در حوزه عدالت، سخت‌ترین و بدترین عذاب الهی را در روز قیامت خواهند داشت. در نقل برخی نسخه‌ها در متن این حدیث به جای «عذاباً» واژه «حسرةً» وجود دارد. امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند: «إِنَّ مِنْ أَشَدِّ اَلنَّاسِ یَومَ اَلْقِیَامَةِ حسرةً مَنْ وَصَفَ عَدلاً وَ أتی جوراً»؛ (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۸۸)؛ شدیدترین و سخت‌ترین آدمیان روز قیامت در افسوس و حسرت، کسی است که عدل را وصف می‌کند و جور و ظلم می‌کند.

«حسرت» به‌معنای افسوس خوردن و دریغ خوردن و درماندگی و رنجوری است. «اشد»، صیغه تفضیل است و‌ترین و انحصار را می‌رساند. درمانده‌ترین و افسوس‌خورنده‌ترین و حسرت‌مندترین و رنجورترین انسان‌ها در روز قیامت عادلان در شعار و ظالمان در عمل‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->