یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟ ناگفته‌هایی از تشکیل نخستین اردوگاه اسرای ایرانی
سرخط خبرها

کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» روانه بازار شد

  • کد خبر: ۳۱۹۶۳۲
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» روانه بازار شد
کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» نوشته حجت‌الاسلام یوسف آقازاده توسط انتشارات بین‌المللی میراث شرق به چاپ رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، اثر علمی «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» به قلم حجت‌الاسلام یوسف آقازاده در ۳۱۰ صفحه توسط انتشارات بین‌المللی میراث شرق در سه فصل مبانی علم دینی، بررسی دیدگاه‌های معاصر علم دینی و بررسی نظر علم دینی آیت‌الله جوادی آملی، در زمستان ۱۴۰۳ به انتشار رسید.

در این کتاب، حجت‌الاسلام یوسف آقازاده در توضیح خلاصه کتاب اینگونه آورده است: مسأله ارتباط علم و دین، یکی از مهم‌ترین چالش‌های مجامع علمی و دینی در عصر حاضر است تا آنجا که شاهد ظهور دیدگاه‌های متعدد و گاه متقابل در آن هستیم این دیدگاه‌ها عمدتا، تحت عناوین چهارگانه تعامل، تمایز، تعارض و وحدت دسته‌بندی می‌شوند.

در این میان برخی از متفکران معاصر اسلامی و مسیحی، با طراحی نظریاتی تحت عنوان «علم دینی»، سعی در ارائه نگرشی نو، به سنجه ارتباط دین و علم کرده‌اند آنان با نقش‌دادن به دین در ساختار علم، متافیزیکِ علم و سوگیریِ آن، ادعای علمی متفاوت می‌کنند.

در همین رابطه، یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها، نظریه علم دینیِ آیت‌الله جوادی آملی است، در این نظریه که ریشه در مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و دین‌شناختی وی دارد چنین آمده: عقل در کنار نقل، از منابع معرفت دینی به حساب می‌آید از همین رو معرفت عقلانی و محصولات آن، مانند علوم تجربی یکسره دینی شده و طبعا دیگر مقابل با دین نخواهند بود.

طبق این دیدگاه، دین معنای عامی دارد که گستره آن شامل قول خدا که منظور از آن وحی است و فعل خدا که منظور از آن خلقت و تکوین است، می‌شود با این تفاوت که برای معرفت به اولی، اعتبار با نقل است و در بخش فعل خدا، آنچه سندیت دارد، عقل و دانش علمی است.

نظریه آیت‌الله جوادی آملی در عین نظام‌مندی با انتقاداتی مواجه شده که در کتاب حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

منبع: شبستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->