سخنگوی وزارت برق عراق درباره واردات گاز از ایران موضع گرفت دور سوم پیش‌فروش سکه ۱۴۰۴ از شنبه (۱۸ اسفند) آغاز می‌شود شمش‌های استاندارد زرپاد؛ پایان چالش‌ها و نگرانی‌های طلای آبشده قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان شد رشد قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟ امضای قرارداد اجرای آزمایشی انتقال سهمیه بنزین از کارت سوخت به حساب بانکی صاحبان خودرو آخرین قیمت گوشت و مرغ در مشهد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | ماهی کیلویی چند؟ آغاز هفته درختکاری با توزیع ۱۰ میلیون نهال رایگان در سراسر کشور از فردا (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) وصول بیش از ۳۳.۵ همت از درآمد‌های عمومی خراسان رضوی تا بهمن‌ماه ۱۴۰۳ توزیع مرغ منجمد تنظیم بازار در مشهد آغاز شد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) تعادل در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) خبر خوش برای سهام‌داران عدالت | منتظر واریز سود سهام عدالت تا پایان سال ۱۴۰۳ باشید آغاز صادرات گاز ترکمنستان به ترکیه از خاک ایران (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) آغاز فعالیت ۶ مرکز عرضه مستقیم کالا در مشهد سناریو‌های مختلف برای تعیین دستمزد ۱۴۰۴ کارگران | نتیجه بررسی‌های مزدی فردا (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) به دولت می‌رود قیمت طلا در مشهد چقدر شد؟ (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) جزئیات بسته حمایتی از مستأجران اعلام شد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشته‌ایم | فروش بلیت نیم‌بها در برخی روز‌ها قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | ریزش دلار به کانال ۹۱ هزار تومان قیمت فروش نفت ایران افزایش یافت (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) گازوئیل موردنیاز ۷۰ درصد ژنراتور‌های کارخانجات مشهد از منبع قاچاق تأمین می‌شود پشت پرده پوشاک ۲۰۰ هزار تومانی چیست؟ تفاوت دستمزد کارگران دولتی و خصوصی در چیست؟ قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) اعلام شد | طلای جهانی از حرکت بازماند اختلال در سامانه گمرک علت مشکل رجیستری آیفون | مشکل در دوسه روز آینده برطرف می‌شود (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) قیمت آجیل در آستانه نوروز ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد | رشد ۵۵ درصدی قیمت آجیل قول تأمین اقلام مصرفی مورد نیاز مشهد و خراسان رضوی از سوی وزیر کشاورزی دستمزد کارگران باید فصلی و هر ۴ بار در سال افزایش یابد
سرخط خبرها

چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟

  • کد خبر: ۳۱۹۹۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟
داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودرو‌های موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است.

گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودرو‌های چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسر‌های خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بار‌ها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودرو‌های چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودرو‌های داخلی، خودرو‌های موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند. نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودرو‌های چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودرو‌های چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودرو‌های چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد. در واقع مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودرو‌ها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->