واریز حقوق فروردین بازنشستگان کشوری بر مبنای حکم حقوق سال ۱۴۰۳ پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴)| منتظر ریزش باشیم؟ ۲۲۰۰ فرصت شغلی جدید، دستاورد وام‌های خوداشتغالی به فرزندان ایثارگران در خراسان رضوی تخفیف ۵۰ درصدی عوارض شهرداری برای ساختمان‌های سبز در تهران ابلاغ برنامه اقدام ایران در مبارزه با پولشویی ابلاغ حقوق ورودی واردات گوشی تلفن همراه در سال ۱۴۰۴ بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | ریزش ۹۰ میلیونی قیمت تی‌راک رشد قیمت خودرو‌های داخلی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | پژو ۲۰۷ پانوراما ۹۴۰ میلیون تومان قیمت جدید سیب‌زمینی اعلام شد | بار جدید سیب‌زمینی از راه رسید (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) ماجرای پیامک واریز ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی برای مسکن نهضت ملی گلبهار چه بود؟ | شرکت عمران گلبهار پاسخ می‌دهد داستان موفقیت ایران را با قلم تولید بنویسیم دومین سیگنال مثبت مذاکرات برای بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) افزایش ۶۵ درصدی وصول مالیات در خراسان رضوی طی سال ۱۴۰۳ مستأجران چگونه می‌توانند وام ودیعه مسکن را دریافت کنند؟ + شرایط قیمت طلا و سکه بازار طلای مشهد در روز مذاکرات اعلام شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) آیا مشکل تعطیلی پنجشنبه‌ها حل می‌شود؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۵ هزار تومان در روز مذاکرات گلایه های مردمی از دهک بندی یارانه ها و آنچه مردم از تغییر دهک باید بدانند تغییر در نحوه واریز سهمیه سوخت | قیمت و میزان سهمیه بنزین هم تغییر می‌کند؟ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی: بیش از ۲۷۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای خراسان رضوی جلب شد شاخص کل بورس شگفتی آفرید | فتح قله ۳ میلیونی (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) زمان واریز یارانه نقدی فروردین ماه ۱۴۰۴ دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) | توت‌فرنگی، کیوی و نارنگی، گران‌ترین میوه‌ها سقوط دوباره تتر در آستانه دومین جلسه مذاکرات (۳۰ فروردین ۱۴۰۴) متقاضیان تسهیلات مشاغل خانگی به بانک‌ها مراجعه نکنند طرح جدید مسکنی دولت برای مردم | دولت صاحبخانه مردم می‌شود! جزئیات حذف یارانه نقدی در سال ۱۴۰۴ اعلام شد افزایش خودسرانه قیمت خودرو‌های وارداتی توسط واردکنندگان
سرخط خبرها

چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟

  • کد خبر: ۳۱۹۹۴۸
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
چرا قطعات خودروهای چینی گران و کمیاب است؟
داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو‌های مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودرو‌های موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است.

گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودرو‌های چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به ۴۰‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.

نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسر‌های خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بار‌ها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودرو‌های چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودرو‌های داخلی، خودرو‌های موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند. نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودرو‌های چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودرو‌ها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.

به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودرو‌های چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.

این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودرو‌های چینی از بازار سالانه خودرو به بالای ۲۰‌درصد رسیده –چیزی حدود ۲۵۰‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد. در واقع مصرف‌کنندگان خودرو‌های چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودرو‌ها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->