به گزارش شهرآرانیوز؛ موضوع تازه و تعجب آوری نیست که شخصی از این دنیا برود و اطرافیان برای یافتن سرای ابدی اش چشم به شماره قطعههایی بهشت رضا (ع) داشته باشند یا از چندنفری آدرس بپرسند تا بتوانند قبر عزیز ازدست رفته شان را پیدا کنند و فاتحهای نثارش کنند؛ اتفاقی که در نیمروز زمستانی و با حضور در آرامستان بهشت رضا (ع) مشهد از نزدیک مشاهده میکنیم.
روایت صدای مردم شهرآرا روایت بازدید میدانی از بهشت رضا (ع) در یک پنجشنبه سرد زمستانی است. در همان دو ساعتی که در آرامستان هستیم، بیش از ۱۰ نفر نشانی بلوکهای بهشت رضا (ع) را میپرسند. گویا تعدادی از آنها با اپلیکیشنهای مکان یاب نیز راه به جایی نبردهاند.
یکی از بلوک ۵۷ میپرسد، دیگری نشانی بلوک ۲۲ را میخواهد و آن یکی هم نیافتن آدرس غسال خانه حسابی عصبانی اش کرده است. یکی هم راه خروج از آرامستان را پیدا نمیکند.
در این بازدید سرزده، شهروندان مشکلات دیگری را هم با شهرآرا در میان میگذارند؛ کافی نبودن تعداد آبخوریها و کمبود جای پارک در محوطه آرامستان دیگردغدغههای شهروندان است؛ دغدغههایی که به گفته آنان در روزهای شلوغ بیشتر به چشم میآید و گاه دردسرساز است.
روی سنگ سرد کنار مزار پدرش نشسته است و قرآن میخواند. میگوید: هر بار با مکافات این جا را پیدا میکنیم. نمیدانم چرا شماره گذاری بلوکهای بهشت رضا (ع) هیچ نظم و ترتیبی ندارد؟ هر بلوکی که ساختهاند، یک شماره همین طوری بر آن گذاشتهاند.
مریم شریفی ادامه میدهد: هر بار که کنار مزار پدر، مراسمی برگزار میکنیم، معمولا تعدادی از اقوام شاکی هستند. چندبار گفتهاند با وجود آنکه زود از خانه راه افتادهاند، یک ساعت در آرامستان چرخیدهاند و از دیگران نشانی پرسیدهاند و تا اینجا را پیدا کردهاند، دیر شده است.
این زن جوان ادامه میدهد: مدیران چنین مجموعههایی باید بدانند هرکسی که این مکان را برای به خاک سپردن عزیزانش انتخاب میکند، به دلیل نظم و ترتیب و پاکیزگی و آرامشی که دارد انتخاب میکند. این خوب نیست که شهروندان برای یافتن قبر عزیزشان این همه اذیت شوند. باید فکری کنند و بلوکها منظم شماره گذاری شود.
هنگام صحبت با این شهروند، شاهد دیگری از غیب میرسد. پسر نوجوانی که حسابی کلافه است، میخواهد نشانی بلوک ۵۶ را به او بدهیم. میگوید: اینجا کسی نیست درست و حسابی راهنمایی کند. از نگهبانی دم در بهشت رضا (ع) که پرسیدم، گفت به تابلوهای راهنما نگاه کنیم. مگر تابلوها به ترتیب و منظم است؟
او در ادامه میگوید: چرا شماره بلوکها به ترتیب نیست؟ مثلا وقتی میگویند بلوک ۵۲، توقع داریم کمی جلوتر از بلوک ۴۸ باشد، اما درعمل میبینیم یک باره شماره بلوکها تغییر میکند.
گلایههای خانم و آقای عنبرانی که پدر و مادرشان را در سانحه تصادف از دست دادهاند، متفاوت است. میگویند: افرادی که به بهشت رضا (ع) مراجعه میکنند، عزیز از دست دادهاند و به اندازه کافی روح و روانشان به هم ریخته است. مدیریت آرامستان باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. یکی از دردسرهای مردم جای پارک است که پنجشنبه و جمعه و به ویژه در بلوکهایی که مراسم تدفین دارند، آزاردهندهتر است. چون جمعیت زیادی هم زمان سر مزار حاضر میشود و همه میخواهند در نزدیکترین مکان به محل دفن پارک کنند و این خود شروع دردسری بزرگ است.
آب آشامیدنی موضوع دیگری است که مرد سال خوردهای که در کنار قبر همسرش نشسته، به آن اشاره میکند و میگوید: پیداکردن مقداری آب خوردن در این مکان به این عریض وطویلی سخت است و باید کلی بهشت رضا (ع) به این بزرگی را دور بزنی تا یک آبخوری پیدا کنی. ما هم میدانیم کمبود آب است، اما اینجا مکانی عمومی است و باید آب آشامیدنی برای مردم تأمین باشد. اینکه برخی در شست وشوی قبور زیاده روی میکنند، نباید مانع جانمایی آبخوری باشد.
برای پیگیری درخواستهای مردمی سیدمحمدصادق احمدی نیک، مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستانهای مشهد، پاسخگوی پرسشهای شهرآراست.
احمدی نیک در پاسخ به سرگردانی برخی شهروندان هنگام مراجعه به بهشت رضا (ع) همان ابتدای امر حق را به مردم میدهد. مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستانهای مشهد درباره علت پراکندگی بلوکها و نحوه نام گذاری و شماره گذاری شان این طور توضیح میدهد: شهروندان این نکته را نباید از نظر دور داشته باشند که زمینهای این آرامستان تکه تکه و در فواصل زمانی مختلف به آن افزوده شدهاند و اراضی نیز متعلق به آستان قدس رضوی است.
احمدی نیک میافزاید: نکته دیگری که باید اشاره کنیم، این است که درخواست مردمی برای نظم دهی بلوکهای کنونی، درعمل امکان پذیر نیست؛ آن هم به این علت که شماره بلوک روی قبور درج شده است و امکان تعویض سنگ قبور نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستانهای مشهد میگوید: در آینده نیز مشخص نیست چه زمینهایی در کجا به این آرامستان افزوده میشود.
او البته به این نکته اشاره میکند که بلوکهایی با شماره ۶۰ به بالا از نظم شماره گذاری برخوردار است و پراکندگی نام گذاری در بلوکهای قبل از آن وجود دارد.
احمدی نیک در پی یافتن راه حلهایی برای این مسئله نیز بوده است. او میگوید: مذاکرهای با مدیران اپلیکیشنهای مکان یاب همچون «نشان» انجام دادیم تا اطلاعات بلوکها را به نقشه منتقل کند و همه بلوکها در این نقشهها موجود است.
او همچنین درباره کمبود جای پارک در برخی بلوکها میگوید: بیش از یازده پارکینگ در آرامستان وجود دارد و در کنار هر بلوک نیز جای خالی برای پارک خودرو پیش بینی شده است. ناوگان حمل ونقل عمومی نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه از نقاط مختلف شهر به شهروندان خدمات دهی و سرویس دهی دارد.
مسئله دیگری که مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستانهای مشهد به آن میپردازد، آبخوریها و تأمین آب آشامیدنی برای شهروندان در سطح آرامستان است.
احمدی نیک در این باره بیان میکند: در کنار همه بلوکها آبخوری و آب سردکن برای استفاده مراجعان هست. حتی شیرهای آب متعددی در سرویسهای بهداشتی عمومی تعبیه شده است که مراجعان گاه برای شست وشوی قبور از آب این شیرها استفاده میکنند.