۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

دعای روز نهم ماه مبارک رمضان + صوت و فیلم

  • کد خبر: ۳۲۱۰۸۷
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
دعای روز نهم ماه مبارک رمضان + صوت و فیلم
در دعای روز نهم ماه رمضان می‌خوانیم: «خدایا در این ماه بهره‌ای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن‌ و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت ای آرزوی مشتاقان»

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله مکارم شیرازی در شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان آورده است:

تشریح مقام رحمانیت الهی، باز خوانی آثار توبه در جلب رحمت خداوند، نسبت هدایت با رحمت و جایگاه دعا در گشایش رحمت الهی و پیوند جلب رحمت الهی با سبک زندگی اسلامی از جمله مهم‌ترین نکات دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به شمار می‌آید.

در این دعا می‌خوانیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ، وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السَّاطِعَةِ، وَخُذْ بِناصِیَتی الی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ، بِمَحَبَّتِکَ یا امَلَ الْمُشْتاقینَ»

«خدایا در این ماه بهره‌ای از رحمت وسیعت برایم قرار ده و با دلایل روشنت هدایتم کن و به سوی خشنودی فراگیر خود ببر به محبّتت‌ای آرزوی مشتاقان»

گسترۀ «رحمانیت»

لطف و رحمت خداوند به قدری وسیع و گسترده است که حتی کسانی که در دشمنی و مخالفت با خداوند، چیزی فروگذار نکرده‌اند از رحمت عامه خدا بی‌نصیب نمی‌مانند؛ لذا خداوند کتاب را پی درپی برهمگان نازل می‌کند، تا دل‌هایی که اندک آمادگی دارند، تکان بخورند و به راه آیند و این است مقام رحمت عامه و رحمانیت پروردگار که دوست و دشمن را در بر می‌گیرد.

توبه؛ دریچه‌ای به سوی رحمت الهی

یأس از رحمت خدا بالاترین گناهان است؛ زیرا کسی که از رحمت حق مأیوس شود از هیچ گناهی إبایی ندارد، چون می‌گوید: آب از سر من گذشته و من غرق شده‌ام چه یک قامت چه صد قامت.

حال آن‌که خداوند در‌های توبه و استغفار را به روی بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود امیدوار ساخته و در امیدبخش‌ترین آیۀ قرآن می‌فرماید: «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلی أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ؛‌ای بندگانی که راه اسراف به خود را درپیش گرفته‌اید و مرتکب گناهان شده‌اید از رحمت خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».

هدایت و رحمت

«هدایت» مقدمه‌ای است برای «رحمت پروردگار»، چرا که انسان نخست در پرتو نور قرآن حقیقت را پیدا می‌کند و به آن معتقد می‌شود و در عمل خود آن را به کار می‌بندد و به دنبال آن مشمول رحمت واسعه و نعمت‌های بی پایان پروردگار می‌گردد.

دعا در نزد خداوند جایگاهی بس عظیم دارد. حضرت علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «الدُّعا مِفْتاحُ الرَّحْمَةِ وَ مِصْباحُ الظُّلْمَةِ»؛ دعا کلید رحمت خداوند و چراغ روشنی برای تاریکی‌های دنیا و آخرت است.

رحمت واسعه الهی چگونه با عقاب اخروی گنه‌کاران سازگار است؟

بی شک «رحمت خداوند»، «حکمت» او را از بین نمی‌برد، زیرا رحمت او هم، چون حس ترحم ما از احساسات و رقت قلب سرچشمه نمی‌گیرد، بلکه رحمت او همیشه آمیخته با حکمت است و حکمت ایجاب می‌کند که گنه‌کاران (جز در موارد خاصی) به مجازات برسند.

حقیقت هدایت به دلایل روشن الهی

منظور از هدایت دلائل روشن و براهین آشکاری است که در آئین اسلام وجود دارد و منظور از دین حق آئینی است که اصولش حق و فروعش نیز حق و بالآخره تاریخ، مدارک، اسناد، نتیجه و برداشت آن نیز حق است؛ لذا هدایت یک انسان، تنها تعلیمات صحیح و آیات تکان دهنده و اعجاز آمیز و دلائل روشن کافی نیست، بلکه آمادگی، استعداد پذیرش و شایستگی برای قبول حق نیز لازم است، همان‌گونه که برای پرورش سبزه و گل تنها بذر آماده کافی نیست، زمین مستعد نیز لازم است.

سبک زندگی اسلامی به مثابۀ جلب رضایت الهی

بی‌تردید باوری که مبدأ حرکت و تلاش برای کسب رضایت الهی باشد باوری است که در زندگی بازتاب داشته باشد که می‌توان به آن حیات طیبه اطلاق نمود.

از این رو باید به طور مداوم نفس خود را مورد عتاب قرار دهیم آیا زندگی تکراری را ادامه می‌دهیم یا برنامه و راه تازه‌ای به سوی خدا گشوده‌ایم؟ آیا گرهی از مشکل مردم باز کرده‌ام؟ آیا کاری که باعث جلب رضایت الهی باشد از ما سرزده است؟

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->