به گزارش شهرآرانیوز؛ جشنوارهای که در بخشهای یادمانهای شهری، آثار نوری، آذین بندی، دیوارنگاری، نمایش، سرود، رسانههای اجتماعی، گذرهای هنری، عکس، گرافیک و ادبیات برگزار میشود و با توجه به طیف گسترده زمینههای آن، میتواند مشارکت جمع قابل توجهی از شهروندان را فراهم کند و روحیه نشاط و شادابی را میان شهروندان افزایش دهد.
یکی از این بخشهای جشنواره، حوزه نمایشی آن است که در شکلی نو، در دومین سال پیاپی برگزار میشود و در کنار جشنواره نمایش، به موضوع آموزش نیز توجه خوبی شده است. به منظور آگاهی از کم و کیف برگزاری این جشنواره و بررسی تفاوتهای این دوره از جشنواره با دوره قبلی، با کریم جشنی، مسئول برگزاری بخش تئاتر جشنواره هنرهای شهری استقبال از بهار مشهد و نیز محمد ملتجی و احمد هاشم آبادی از داوران این جشنواره به گفتوگو نشستیم.
کریم جشنی، درباره برگزاری جشنواره نمایشی امسال میگوید: سال گذشته به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، طرحی جدید را در حوزه نمایش طراحی کرده و به معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ارائه کردیم که مورد تأیید قرار گرفت و به اجرا در آمد. این طرح شامل چند بخش بود.
نخست تئاتر مساجد، مدارس و محلات بود که با عنوان تئاتر محله مطرح شد. بخش دوم، بخش تئاتر مونودرام است که در دو بخش حرفهای و استعدادهای نوظهور پیگیری میشود. بخش بعدی نیز تئاتر خانواده است و مشتمل بر نمایشهایی است که در محیط خانه و با مشارکت اعضای خانواده تولید میشود و حتی آکسسوار و ابزار مورد نیاز نمایش نیز با استفاده از امکانات موجود در خانه محقق میشود.
وی میافزاید: امسال نیز جشنواره در همین چهار بخش و البته با تفاوتهایی اجرا خواهد شد. سال گذشته، فراخوان آثار را در بهمن ماه منتشر کردیم و برای اینکه اثر به جشنواره برسد، برای آثار تکراری که در سایر جشنوارهها ارائه شده بودند، محدودیتی در نظر نگرفتیم.
اما امسال تأکید کردهایم که اثر، در جشنواره دیگری اجرا نشده باشد و اگر در هر مقطع مشخص شود آثار قبلا در جشنواره دیگری شرکت کرده بودند، حذف خواهند شد. از سوی دیگر، سال گذشته به دلیل کم بودن زمان از انتشار فراخوان تا زمان اجرای طرح ها، طرحهایی که در مرحله بازخوانی طرح پذیرفته شد، به چندین نویسنده ارائه شد و آنها نیز متنها را بر اساس طرح نوشته و در اختیار گروهها قرار دادند.
اما امسال گروهی که طرح او پذیرفته شود، موظف است بر مبنای طرح، خودش متن را هم بنویسد. جشنی میگوید: البته امسال نیز تعدادی استاد راهنما در کنار گروههایی که طرح اولیه آنها پذیرفته میشود، قرار میگیرند. با این تفاوت که امسال، این اساتید از تولید متن تا انتخاب بازیگر و ... در کنار گروه هستند.
البته اجراهای امسال نیز در مقایسه با سال گذشته تفاوت دارد. امسال اجراها به صورت لیگ برگزار میشود و هر گروه میبایست بر اساس زمان بندی دبیرخانه در محلهای مختلف چهار اجرا داشته باشد. وی میافزاید: اکنون داوری اولیه طرحها انجام شده و بر اساس اعلام اولیه، در بخش تئاتر محله، سی گروه، در بخش تئاتر مونودرام حرفهای بیست گروه، در بخش تئاتر مونودرام استعدادهای نوظهور پانزده گروه و در بخش تئاتر خانواده نیز بیست گروه معرفی میشوند و از این پس، استادان راهنما در کنار گروهها قرار خواهند گرفت.
محمد ملتجی، از پیشکسوتان تئاتر مشهد و یکی از داوران این دوره جشنواره میگوید: برخی از سوژههایی که در قالب طرح به جشنواره ارائه شده بود، سوژههای بکر و نویی بود و نگاههای جدیدی شکل گرفته بود. سوژههایی که ارتباط خوبی با فضای شهر و شهروندی و میراث معنوی ایران و خراسان برقرار کردهاند. ضمن اینکه نگاههای تازهای نیز به موضوع دفاع مقدس و فرهنگ شهید و شهادت شکل گرفته که با نگاههای بعضا تکراری و تک بعدی گذشته تفاوت دارد.
وی میافزاید: نوجوانان و جوانانی که در این جشنواره حضور پیدا کردهاند، با پرورش استعدادها و راهنماییهای استادان، میتوانند آینده خوبی را برای هنر نمایش در مشهد رقم بزنند.
البته در بخش حرفهای و مونودرامها نیز نگاههای جدیدی وجود داشت که با عمق بیشتری به سوژه پرداخته بود. حتی برخی از سوژه ها، قابلیت آن را دارند که به یک رمان یا یک اثر سینمایی بلند نیز تبدیل شوند.
احمد هاشم آبادی، دیگر داور این دوره جشنواره نیز میگوید: مشهد در برخورداری از هنرمندان فعال و با پشتکار و علاقه در عرصه هنرهای نمایشی، یک شهر شاخص به حساب میآید و به جرئت میتوان گفت که پس از تهران، دومین قطب تئاتر کشور است که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتهاند.
همین امسال چندین اثر نمایشی از مشهد، راهی عرصههای بین المللی شدهاند. در تئاتر مشهد حتی شاخصهای فروش و گیشه تئاتر هم تغییر کرده و در سال جاری، برخی از آثار نمایشی بودند که مرزهای گیشه را هم جابه جا کردند. مشهد در عرصه تئاتر تعیین کننده است. وی میافزاید: با این پیشینه، انتظاری جز ارائه طرحهای باکیفیت نیز نمیرفت و در ارزیابی آثار در هر چهار زمینه نیز این موضوع مشهود بود.
طرحهایی منطبق بر نبوغ فکری و دغدغههای ذهنی که به زیبایی در قالب طرح ارائه شده بود. حتی من معتقد نیستم طرحها توسط افراد آماتور و بی تجربه ارائه شده باشد. هر چند ممکن است تا کنون فرصتی برای ارائه عمومی آثار خود پیدا نکرده باشند، اما در اتمسفری رشد کردهاند که تئاتر دیدهاند و با جنس هنر نمایش آشنا هستند. همین افراد هم هستند که در کالبد تئاتر شهر روحی تازه میدمند و جوانهای خوش فکری هستند که ثمره حضور آن ها، خود را در کمیت و کیفیت آثار نمایشی در دهه اول ۱۴۰۰ نشان خواهد داد.
بسیاری از آنها از مقیاس نمره ۲۰، نمرهای بیش از ۱۴ کسب میکنند و این، نویددهنده آینده خوبی خواهد بود. هاشم آبادی میگوید: تصور نمیکنم در ایام نوروز، به این میزان که در مشهد به هنر تئاتر و نمایش بها داده شده، توجهی صورت گرفته باشد و شهرداری مشهد نیز در این زمینه، دغدغهمند حمایت کرده است. امیدوارم بهار خوب و پررونقی را در عرصه هنر تئاتر شاهد باشیم. امسال، سال پررونقی برای تئاتر مشهدخواهد بود.
مدیر کانون نمایشهای خیابانی کشور درباره جشنواره هنرهای نمایشی نوروز ۱۴۰۴ مشهد میگوید:
شهرام نوشیر، مدیر کانون نمایشهای خیابانی کشور، است که سال هاست از نزدیک با تئاتر مشهد آشناست و در جریان برگزاری جشنوارهها و رویدادهای مختلف، در کنار اهالی تئاتر مشهد بوده است. وی سال گذشته در جمع اعضای هیئت داوران جشنواره تئاتر شهری مشهد بوده و امسال نیز با برگزاری کارگاهها در کنار جشنواره خواهد بود.
نوشیر بیان میکند: شهرداریها در کنار وظایفی که در اداره شهر بر عهده دارند، مأموریتهای فرهنگی نیز دارند و در بالندهترین شکل، وارد قالبهای هنری میشوند. چون میتوانند با انجام این فعالیت ها، دامنه نفوذ خود در جمع شهروندان را گسترش دهند و مشارکت لایههای مختلف اجتماعی را در بر بگیرند.
وی میافزاید: شهرداری مشهد نیز چند سال است که به این عرصه ورود پیدا کرده و در حال گسترده کردن این فعالیت هاست. از منظر من به جای آنکه هر سال طرح جدیدی را برگزار کنند یا به اصطلاح آتش را از نو کشف کنند، با آسیب شناسی اتفاقات صورت گرفته در سالهای گذشته، فعالیت خود را دنبال کنند و اتفاقا این کار از صرف هزینههای بیهوده نیز جلوگیری میکند و از سوی دیگر به رشد و ارتقای فعالیتهای هنری نیز بسیار کمک میکند.
نوشیر میگوید: تمرکز فعالیتهای این رویداد در مشهد افزایش پیدا کرده و شهرداری وارد خانوادهها شده و اهداف سازمانی خود را فراموش نکرده است. مردم و خانواده ها، این احساس را پیدا میکنند که در رویدادهای شهری مشارکت کنند که این موضوع میتواند به عنوان یک تجربه، به شهرداری دیگر شهرها نیز تسری پیدا کند. البته نگاه ملی و حضور هنرمندانی از دیگر شهرها نیز موجب رشد و ارتقای هنری مردم مشهد میشود و این اتفاق نیز در جشنواره مشهد نادیده گرفته نشده است.
وی با اشاره به برخی از بخشهای جشنواره میافزاید: طراحی بخش مونودرام موجب شده از برخی هزینههای اضافی خودداری کنند. به گونهای که محتوا ارائه شود و هزینههای کمتری برای آن صورت بگیرد. طراحی بخش نوظهور هم موجب میشود آماتورها کار حرفهایها را ببینند و حرفهایها هم بیشتر یاد بگیرند. نوشیر تأکید میکند: در تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز که برخی آن را ممکن است به عنوان یک چالش قلمداد کنند، این موضوع در مشهد به عنوان یک فرصت دیده شده است. راه حل مشکلات شهری، در مشارکت شهروندان است و عرصههای هنری میتواند مشارکت شهروندان را افزایش دهد.