سیدحسین امیرکلالی در گفتوگو با شهرآرانیوز، درخصوص وضعیت اسکان زائران در مشهد اظهار کرد: با توجه به بارندگیهای اخیر، ظرفیت پیشبینیشده برای اقامت زائران به میزان ۵۸۰ هزار نفر شبخواب در مشهد بوده است که این ظرفیت شامل اقامت در مراکز رسمی، موقت و اضطراری است.
وی افزود: در حال حاضر، برای ۱۶۰ هزار نفر در شب ظرفیت اسکان اضطراری از جمله در سالنهای ورزشی و مراکز مدیریت بحران آماده شده است. شهرداری مشهد همکاری خوبی در این زمینه داشته و فضاهای مناسب و ایمنی برای اسکان زائران فراهم کرده است. شهرداری مشهد، درراستای پیشبینیهای اولیه، ۴۲ سالن ورزشی را تجهیز کرده و مدیریت این سالنها را در اختیار گرفته است. این فضاها بهخوبی برای پذیرش زائران آماده شدهاند.
دبیر ستاد خدمات سفر مشهد با اشاره به تمهیدات شهرداری در تأمین شرایط اسکان، تصریح کرد: شهرداری مشهد با همکاری سایر دستگاهها توانسته است فضاهایی سرپوشیده و گرم را آماده کند. همچنین، دستورالعملها و ضوابط ایمنی در این فضاها بهطورکامل رعایت شده و سازمان آتشنشانی نیز بهطور مستمر وضعیت ایمنی و گرمایش سالنها را کنترل میکند. در این فضاها تمامی امکانات رفاهی نظیر آشپزخانه، سرویسهای بهداشتی و نمازخانه فراهم شده است.
امیرکلالی در ادامه عنوان کرد: سال گذشته، سالنهای اضطراری باید شبها پذیرش میکردند و صبحها تخلیه میشدند، اما امسال با توجه به بارندگیهای دوسهروزه، از روز شنبه، زائرانی که در سالنها پذیرش شدند، دیگر تخلیه نشدند و تا امروز در همان مکانها باقی ماندند.
وی همچنین با اشاره به سامانه پاسخگویی ستاد خدمات سفر اشاره کرد و گفت: زائران میتوانند از طریق سامانه ۳۷۰۴۵ که مشابه سامانه ۱۳۷ شهرداری است، به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این سامانه برای رزرو اماکن اقامتی و اعلام ظرفیتها طراحی شده است و به زائران کمک میکند تا با برنامهریزی وارد مشهد شوند.
دبیر ستاد خدمات سفر مشهد خاطرنشان کرد: زائران باید از قبل مکان اقامت خود را رزرو کرده و در صورت استفاده از حملونقل عمومی، بلیت رفتوبرگشت تهیه کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
امیرکلالی به همکاریهای مردمی اشاره کرد و گفت: ما در ستاد خدمات سفر مشهد، با آمادگی کامل در خدمت زائران عزیز هستیم. در صورتی که مسافران مکان اقامت خود را از قبل رزرو نکرده باشند، همچنان از ظرفیتهای مدارس، حسینیهها و منازل شخصی مشهدیها که داوطلبانه در اختیار قرار دادهاند، استفاده خواهند کرد. سامانه هممحله امام رضا(ع) برای دسترسی به این ظرفیتها در نظر گرفته شده است.
وی همچنین درباره نظارتها و برخورد با تخلفات حوزه تاسیسات گردشگری و هتلها توضیح داد: ۱۲۰ بازرس ما از ۲۵ اسفند تا امروز بیش از ۱۳۰۰ بازدید انجام دادهاند و ۵۳ شکایت از زائران دریافت کردهایم. متخلفان پس از بررسی، تحت پیگیریهای قضایی و تعزیراتی قرار خواهند گرفت.
امیرکلالی در پایان از همکاری و تلاشهای مستمر دستگاههای مختلف برای ارائه خدمات به زائران قدردانی کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که خدمات بهطور مطلوب به زائران ارائه شود و هیچ مشکلی برای آنان ایجاد نشود.