فرماندار مشهد: شهرداری مشهد به سلیقه‌های مختلف احترام می‌گذارد جشنواره نورنما میدان شهدا؛ تلاشی برای ایجاد نشاط در مشهد ایرانیت و اسلامیت در نزد فردوسی به یگانگی رسیده است شهردار مشهد مقدس: مشهد را برای نوروز ۱۴۰۴ به گونه‌ای آماده کردیم که حال زائران را خوب کند + فیلم رکوردشکنی‌های تاریخی در حمل‌ونقل عمومی مشهد بیش از ۵۶ هزار نفر در مراکز اسکان شهرداری مشهد پذیرش شدند شهردار مشهد میهمان برنامه تلویزیونی «سفره‌های همدلی» شبکه استانی خراسان رضوی (۵ فروردین ۱۴۰۴) بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی شمال شرق مشهد تا پایان سال ۱۴۰۵ تکمیل می‌شود + فیلم تمرکز شورای اسلامی شهر مشهد بر تحقق شعار سال ۱۴۰۴ و توسعه سرمایه‌گذاری افزایش ترافیک در مشهد با آغاز موج دوم سفر‌ها (۵ فروردین ۱۴۰۴) | همکاری مردم برای مدیریت بهتر ضروری است مسیر «نوبهار» در بوستان برکت مشهد گشایش یافت تأکید بر نقش مدیریت شهری در تحقق شعار سال | حرکت به سوی احیای ظرفیت‌ها عکاسان مشهدی حرم را روایت می‌کنند شهردار مشهد مقدس در دیدار نوروزی با مدیران شهرداری: در سال جدید ورود پر رنگ تری به حوزه بانوان خواهیم داشت راه‌اندازی نخستین باشگاه تیراندازی شهرداری مشهد فعالیت ۲۴ساعته سامانه ۱۳۷ شهرداری مشهد در پاسخگویی به شهروندان در ایام نوروز ۱۴۰۴ افزوده‌شدن ۱۵۰۰ جای پارک دائم بر ظرفیت پارکینگی پیرامون حرم رضوی | خدمت به زائران تا آخرین روز تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ ادامه دارد ۱۲ دستگاه اجرایی خراسان رضوی پای کار اسکان زائران در مشهد + فیلم آماده‌باش شهرداری مشهد برای مدیریت بارش‌ها | آب‌گرفتگی گسترده گزارش نشده است تعطیلی مراکز تفریحی خراسان رضوی به دلیل احتمال وقوع سیلاب (۴ فروردین ۱۴۰۴) پذیرش ۷ هزار زائر در مراکز اسکان اضطراری شهرداری مشهد + فیلم
سرخط خبرها

ایرانیت و اسلامیت در نزد فردوسی به یگانگی رسیده است

  • کد خبر: ۳۲۳۶۵۹
  • ۰۵ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۳
ایرانیت و اسلامیت در نزد فردوسی به یگانگی رسیده است
ایرانیت و اسلامیت در نزد حکیم ابوالقاسم فردوسی چنان یگانه گشته که هرگز دوگانه‌ای از آن برنخواهد خواست. سرزمین، جغرافیا، فرهنگ و تمدن ایرانی آنچنان با دیانت اسلام و آموزه‌ها و فضائل مذهب تشیع درآمیخته است که برساختن دوگانگی جدا و نامرتبط از این دو عنصر امری محال و بعید است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، مصداق بارز فرهنگ و تمدن ایرانی‌ ـ اسلامی است. حکیمی فرزانه که هرگاه زبان به سخن گشود، تجلی میهن‌پرستی، دلیرمردی و هویت سِتُرگ ایرانی بوده که در سطور شاهنامه فرمود «چو ایران مباشد تن من مباد/ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد» و هر گاه قلم بر دست گرفت، چنین نوشت «اگر چشم داری به دیگر سرای/ به نزد نبی و علی گیر جای» که این نشان از عمق باور و ارادت به دین مبین اسلام و آموزه‌های مذهب تشیع و جایگاه عاطفی رسول مکرم اسلام(ص) و مولای متقیان حضرت علی(ع) در قلب و نزد وی دارد.

حکیمی که تلفیق مصادیق زیست اصیل نیاکان و میهن‌پرستی و توجه به تمامیت ارضی و فرهنگی ایران‌زمین را با مفاهیم بلند دین مبین اسلام و آموزه‌ها و فضائل اخلاقی تشیع، چنان هنرمندانه درآمیخته که تفکیک این دو عنصر بنیادین از یکدیگر، امری محال به نظر می‌رسد.

آنان که تمایل دارند برداشتی تک‌ساحتی از حکیم ابوالقاسم فردوسی ارائه کرده و تنها وی را شاعر شاهنامه به‌مثابه رزم‌نامه‌ای باستانی معرفی کنند، کوششی باطل را پیش گرفته تا اثبات نمایند این اثر نوعی میهن‌دوستی و قوم‌پرستی را روایت می‌کند.

مدافعان چنین‌نگاه و رویکردی، با علم و آگاهی به دنبال لطمه‌زدن به فرهنگ اصیل ایرانی هستند و به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی چنان ناآگاه‌اند که بدون مطالعه‌ شاهنامه و زندگی فردوسی و با تکیه بر منابع و روایت‌های ناصحیح و ساختگی غربی، برداشتی ناصواب از سر سهل‌انگاری دارند و برخی عامدانه و از روی غرض‌ورزی می‌کوشند تا فردوسی را تنها به یک هنرمند راوی بیگانه‌ستیزی تنزل دهند و شاهنامه نیز به اثری با رویکرد‌های قوم‌گرایانه تقلیل یابد.

حال آنکه حکیم توس در قامت یک فرزانه متعهد و خردمند و حکیم به آنچه باور داشته است، عمل کرده و برای خلق شاهنامه که شناسنامه ایرانیان است، در تلاش بوده تا مصادیق هویتی سرزمین خویش را تثبیت کند و در عین حال با رویکردی روش‌مند فضائل اخلاقی و مبانی انسانی را که در ذات و نهاد دیانت و مذهب موردعلاقه‌اش بوده، در قالب قهرمانان داستان‌ها و اسطوره‌ها حکایت نماید.

به هر روی، هرگونه سوء‌برداشت که از سر سهل‌انگاری از سوی توده‌ها از حیث فقدان شناخت دقیق شخصیت و آرا و افکار حکیم ابوالقاسم فردوسی و اثر فاخر شاهنامه مشاهده شود، نشان از کوتاهی آن‌هایی است که در بستر زمان، وظیفه ترویج و توسعه حوزه فرهنگ و تمدن را در این سرزمین برعهده داشته‌اند؛ چراکه اگر این نهاد‌ها در ابعاد و سطح مختلف به‌درستی به وظیفه ذاتی خود مبنی بر شناساندن نقش و جایگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی عمل می‌کردند، نه کسی از سر سهو، دچار چنین تحلیل نادرستی می‌شد و نه غرض‌ورزان، جولانگاهی برای عرض اندام می‌یافتند. بدخواهان و غرض‌ورزان فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی از عدم آگاهی عمومی و کمبود روایت‌های صحیح و موثق سوء‌استفاده می‌کنند و بر امواج رفتار‌های عوامانه سوار می‌شوند.

راه برون‌رفت از این کج‌فهمی عده‌ای وابسته که تمایل دارند روحیه مقاومت و حماسی ایرانی را دست کم بگیرند، توجه به مقوله فرهنگ و حوزه‌های تمدنی، افزایش آگاهی عمومی، تعیین رسالت نخبگانی برای انتقال مفاهیم و روایت‌های صحیح و تحلیل‌های تاریخی و میراثی و خروج از رویکرد منفعلانه در عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه ناب ایرانی‌اسلامی است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی، استاد تجلی‌بخشی و درآمیختن مصادیق فرهنگ ایران‌زمین با مفاهیم بلند مکتب اسلام در قالب هنر و شعر است و در واقع راز مانایی و ماندگاری و محبوبیت روزافزون وی نیز چنین‌کنش خردورزانه و حکیمانه اوست.

البته در ۳ سال اخیر و با تلاش و کوشش کارگروه حکیم توس، تلاش شده است تا جوان ایرانی بر داشته‌های خود واقف‌تر شود، بر ثروت و سرمایه و بن‌مایه‌های فرهنگی و میراثی و تاریخی و هنری خود وقوف یابد و بر بیگانگان با سلاح دانش و آگاهی فائق آید. نام‌گذاری «هفته ادب و حماسه» از سالروز گرامیداشت مقام فردوسی تا سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، نیز نشانه بارز همین اقدام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->