۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

اصیل و پایدار شادی کنیم

  • کد خبر: ۳۲۷۲۴۶
  • ۲۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۴
اصیل و پایدار شادی کنیم
امروز که شادی عمیق و پایدار نیاز جامعه است، باید گعده‌های علمی تشکیل و فرهنگ شادی در اسلام، استخراج و مرز‌ها و حدود و ثغورش تعیین شود تا بدانیم چطور هم خودمان شاد باشیم و هم دیگران را شاد کنیم.

اسلام بر شادی و خنده مدیریت‌شده و حلال تأکید می‌کند؛ مثل باهم خندیدن نه به‌هم خندیدن، اینکه به بهانه شادی کسی را تحقیر نکنیم و حرامی را مرتکب نشویم. اسلام بر شادی‌های اصیل و پایدار و هماهنگ با فطرت تأکید می‌کند نه شادی‌های دم‌دستی و الکی‌خوشی که غم به‌دنبال خود دارد. ما دو فصل داریم؛ شادی‌های غم‌افزا و غم‌های شادی‌افزا. خیلی از غم‌ها به انسان انبساط روحی می‌دهد؛ مثل غم تفکر و اندیشیدن و از آن‌سو شادی‌های غم‌افزا داریم که برای رسیدن به دقایق و ساعاتی خوشی، مدت‌ها غمگین می‌شویم.

چه‌بسیار افرادی که به‌ظاهر اهل خنده و خنداندن دیگران‌اند، اما شادی‌های عمیق درونی ندارند و افسرده‌اند؛ الکی خوش بودن و دیگران را خنداندن، شادی درونی نیست. به قول شاعر «خنده می‌بینی، ولی از گریه دل غافلی/ خانه ما اندرون، ابر است و بیرون آفتاب». ما باید روی شادی مؤمنانه و عمیق و پایدار کار کنیم.

شادی مؤمنانه، لحظه‌ای نیست

از منظر آموزه‌های دینی‌روایی، شادی اصیل لحظه‌ای نیست و آرامش و انبساط روح به انسان می‌دهد و بعدش انسان را غمگین نمی‌کند؛ هستند قرص‌های شادی‌بخش و روانگردان که ممکن است برای ساعاتی انسان را شاد کنند، اما با محو آثار این قرص‌ها، انسان به‌شدت غمگین و افسرده می‌شود. اما شادی مؤمنانه‌ای که از راه‌هایی همچون ارتباط با خدا، شاد کردن یکدیگر و باهم شاد بودن به‌دست می‌آید، متین و استوار است و جای خود را به حس غم نمی‌دهد.

بلد نیستیم در شادی، شور بگیریم

امروز که شادی عمیق و پایدار نیاز جامعه است، باید گعده‌های علمی تشکیل و فرهنگ شادی در اسلام، استخراج و مرز‌ها و حدود و ثغورش تعیین شود تا بدانیم چطور هم خودمان شاد باشیم و هم دیگران را شاد کنیم. ما در فرهنگ غم و سوگواری، سینه‌زنی داریم و بلدیم چطور شور بگیریم، اما در شادی این‌طور نیست! زمانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان فرمودند: «اگر شما را نبینیم، دست زدن شما در شادی‌ها با سینه‌زنی در غم‌ها تفاوتی ندارد... این ایراد و آسیبی بزرگ است که ما روش شادی را بلد نیستیم».

به جوانان، شاد بودن را یاد بدهیم

باید بسته شادی‌های مؤمنانه در اسلام، استخراج و به نسل جوان عرضه شود تا بدانند چطور شادی کنند. جوانان ما برای فرهنگ غم هیچ‌گاه به غرب نظر ندارند؛ چون در محرم و صفر و فاطمیه بلد هستیم چطور سوگواری کنیم، اما در فرهنگ شادی، می‌بینیم که جوانان به غرب و الگو‌های وارداتی نگاه می‌کنند. یک دلیلش، کم‌کاری ما در الگوسازی از شادی‌های مؤمنانه است؛ برای همین دست جوانان ما خالی است و برای شاد بودن به بیگانگان نگاه می‌کنند.

دربرابر الگو‌های شادی، حساس باشیم

اسلام به‌خوبی الگو‌های شاد بودن را عرضه کرده است و باید اینها را استخراج و عرضه کنیم. نمی‌شود سلیقه‌ای و بدون الگو در این‌باره عمل کرد. همان‌طور که درباره فرهنگ سوگواری حساس هستیم، باید درباره الگو‌های شادی هم حساس باشیم و هر چیزی را نپذیریم. باید دانشگاه، حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش و رسانه ما بررسی و الگوی شادی مؤمنانه را تدوین کنند؛ چون فقط در سایه این شادی است که فرد، خانواده و جامعه آرامش می‌گیرد و به‌دنبال الگو‌های شادی جعلی و آسیب‌رسان نمی‌رود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->