آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: در شورای ششم، بیش از هر دوره‌ای، زمینه مشارکت مردم با مدیریت شهری فراهم شد

  • کد خبر: ۳۲۹۵۹۴
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۱
نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: در شورای ششم، بیش از هر دوره‌ای، زمینه مشارکت مردم با مدیریت شهری فراهم شد
نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بزرگ‌ترین افتخار ما این است که در شورای ششم، زمینه مشارکت مردم را بیش از ادوار دیگر مدیریت شهری فراهم کردیم. امروز بخش زیادی از مردم شهر خود را متولی مدیریت شهر می‌دانند و در همین سطح نقش‌آفرینی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، توجه ویژه به اولویت‌ها، درخواست‌ها و مطالبات مردم یکی از مسائلی است که در دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد رقم خورد. در این میان، دو موضوع عمران و حمل‌ونقل با توجه به پیوند روزمره‌ای که با زندگی مردم دارند، از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردارند. بر همین اساس، تعریف پروژه‌های متعدد و پیگیری رفع چالش‌های پیش روی مردم، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این دوره صورت گرفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌و‌گوی خبرنگار ما با ایمان فرهمندی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، درباره عملکرد شورای ششم در سه سال گذشته است.

درباره اقدامات شورای ششم صحبت‌های بسیاری شده است؛ به نظر شما نکات قوت و پروژه‌های شاخص این دوره چه مواردی است؟

در دوره ششم مدیریت شهری با توجه به نوع انتخابی که برای اعضای شورای اسلامی شهر اتفاق افتاد و تقریباً نصف اعضای شورای شهر از همکاران شهرداری و مسلط به حوزه‌های تخصصی مدیریت شهری بودند، فرصتی برای مدیریت شهری فراهم شد که از ظرفیت‌هایی استفاده شود که در طول سال‌های گذشته مغفول مانده بودند. به همین جهت اتفاقات خوبی در این دوره صورت گرفت که در ادوار گذشته کمتر به آن‌ها توجه شده بود. اگر بخواهیم مصداقی بگوییم، آخرین نمونه‌اش قرارداد تأمین ۶۰ دستگاه واگن خط یک قطارشهری با ۹۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که فرایند بسیار طولانی فنی، حقوقی و پیچید‌ه‌ای را طی کرد تا مناقصه برگزار و برنده انتخاب شد و در آستانه ابلاغ قرارداد قرار داریم؛ این کار بسیار بزرگی بود. یا انتقال پادگان ارتش به خارج از شهر و در اختیار مردم قرار گرفتن اراضی پادگان و نیز بعضی از پروژه‌های عمرانی نظیر خرید ۲۵ساله پساب برای فضای سبز شهر مشهد، راه‌اندازی فاز یک خط سه به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه این دوره، و شاید از نگاه اجتماعی نیز مهم‌ترین پروژه‌ای که در این دوره اجرا شد، پروژه‌های زودبازده بود که از مسیر پروژه‌های عمرانی، توسعه انسانی ایجاد شد و کمک کردیم به مردم و گروه‌های اجتماعی که برای خود تصمیم بگیرند. در محلات نیز زمینه‌ای ایجاد شد تا بسیج، ائمه‌جماعات مساجد، معتمدان محلی و سایر گروه‌های اجتماعی مؤثر در محلات، به‌نوعی مدیریت محله را به دست بگیرند و بر اساس نیاز‌ها و مطالبات و ظرفیت‌های موجود در محله، پروژه‌ها را تعریف و پیگیری کنند تا به سرانجام برسند.

با داوری و به نظر خودتان، آیا اعضای شورای ششم از وفاق خوبی برخوردار بودند؟

یکی از زمینه‌هایی که زمینه‌ساز وفاق همه اعضای شورای اسلامی است، الزام به انقلاب اسلامی و مسائل مذهبی و انقلابی است که هیچ اختلاف‌نظری در این زمینه وجود نداشته است. همچنین در توسعه سازنده و متعالی شهر نیز وفاق وجود دارد و تلاش شده تا گام‌های مؤثری در مسیر توسعه صحیح شهر برداریم.

با توجه به جلسات مردمی که در این مدت برگزار شد، اولویت‌های مردم را در چه مسائلی ارزیابی می‌کنید؟

به‌جز مسائلی همچون زیبایی و نظافت شهر، مدیریت ساخت‌وساز‌ها و ایمنی شهر، که همه این موارد قطعاً مهم هستند، دغدغه اصلی مردم، حمل‌ونقل همگانی و به صورت ویژه اتوبوس‌رانی است؛ چراکه بسیاری از خانواده‌ها از این سیستم برای تردد‌های خود استفاده می‌کنند، چه برای دیدوبازدید و چه رفتن به محل کار، خرید و...؛ همه مردم شهر مخاطب این سیستم هستند و با چالش‌های آن مواجه می‌شوند و مهم‌ترین مسئله مردم مشهد است. ما هم تلاش کردیم این دغدغه را کاهش بدهیم؛ البته به‌موازات اتوبوس‌رانی، بحث خطوط ناوگان قطارشهری را پیگیری کردیم، اما آنچه عمومیت بیشتری دارد، اتوبوس‌رانی است.

تا پایان این دوره شورا، چه برنامه‌ها و اقداماتی در اولویت کاری شما قرار دارد؟

بخشی از توسعه عمرانی شهر باقی مانده که برای آن برنامه‌ریزی شده و این برنامه را ادامه می‌دهیم. بخشی از ۴۷ پروژه کلان و چندصد پروژه عمرانی که تعریف شده در حوزه حمل‌ونقل، ترافیک، خدمات شهری، مسائل فرهنگی و اجتماعی است و طبق روال گذشته، در حال ادامه‌دادن این پروژه‌ها هستیم. ازجمله پروژه‌های مهم، پیگیری ۶۰ دستگاه واگن خط یک و تأمین منابع مالی آن است. بحث افزایش و توسعه ناوگان اتوبوس‌رانی به عنوان یک اولویت است و برای حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید قرارداد داریم. بنا داریم بخش زیادی از آن را تأمین کنیم. درخصوص سایر زیرساخت‌های مدنظر شهری در حوزه ایمنی، نظافت شهری، فضای سبز و... کار‌های مهمی انجام شده که باید تکمیل شود. چندین پروژه بزرگ نیمه‌تمام داریم؛ ازجمله بوستان کرامت، خطوط قطارشهری، حفاری خط ۴، تکمیل حفاری و تکمیل فاز یک خط سه، نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی و پروژه‌های دیگری از این قبیل که مورد نیاز است.

آیا ریل‌گذاری برای ادامه این پروژه‌ها صورت گرفته است؟

طبیعی است که برخی پروژه‌ها ممکن است در دوره ششم به پایان نرسد، اما آن‌ها را به عنوان یک سلسله‌اقدام در شهر ادامه داده‌ایم؛ ازجمله چند تقاطع غیرهم‌سطح، دوربرگردان‌هایی که در نقاط مختلف شهر در شبکه بزرگراهی موردنیاز است و برخی پروژه‌های دیگر که به‌مرور روند اجرای آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مشارکت مردم در مدیریت شهری یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار این دوره است؛ نظر شما درخصوص مشارکت مردم در مدیریت شهری چیست؟

شورا‌ها افتخار دارند که به عنوان بخشی از حلقه‌های میانی و واسطه بین مردم شهر و حکمرانی هستند، مسائل شهر را شناسایی و به مراجع بالاتر منتقل کرده و تلاش می‌کنند تا از ظرفیت‌هایی که در شهر وجود دارد برای بهبود کیفیت زندگی مردم استفاده کنند. ما هم تمام تلاشمان این است که بتوانیم نقشمان را به‌درستی ایفا کنیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوره، بحث پروژه‌های زودبازده است. تلاش می‌کنیم این مسیر را به‌نحوی پیش ببریم که مردم اطمینان داشته باشند شهر در مسیر توسعه و پیشرفت است. بزرگ‌ترین افتخار ما این است که زمینه مشارکت مردم را بیش از ادوار دیگر در مدیریت شهری فراهم کردیم. امروز بخش زیادی از مردم شهر خود را متولی مدیریت شهر می‌دانند و در همین سطح نقش‌آفرینی می‌کنند. این دوره شورا ارتباط بسیار خوبی با مردم و به‌ویژه اهالی حاشیه شهر دارد. تلاش کردیم فاصله طبقاتی و خدماتی در مناطق شهر را کم کنیم. امسال نیز با توجه به شعار سال، زمینه مشارکت مردم در تولید باید فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->