۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

کارگری، شغلی بافضیلت

  • کد خبر: ۳۲۹۹۰۹
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۹
کارگری، شغلی بافضیلت
در آموزه‌های دینی، به کار و کارگر ارزش بسیار والایی داده می‌شود؛ به‌گونه‌ای‎که کارکردن از بزرگ‌ترین عبادت‌ها و وسیله تقرب به خداوند به شمار می‌رود.

مجموعه آموزه‌های دین مبین اسلام کسب روزی حلال را بالاترین پایه فقه و احکام و حتی اخلاق می‌داند چنان‌که وقتی از پیامبر اکرم (ص) پرسیدند: عبادت چیست؟ حضرت (ص) فرمودند: «عبادت ۷۰ جزء دارد!» عرضه داشتند این عبادات چیست؟ رسول خدا (ص) فرمودند: «۶۹ جزء آن کسب روزی حلال و یک‌هفتادم کل فروع دین اعم از نماز، روزه، خمس و زکات و جهاد است.»

نقل است شخصی مشغول عبادت بود و خرجی زندگی او را دیگران می‌پرداختند، وقتی پیامبر (ص) از این مسئله مطلع شدند، فرمودند: «او اصلا مسلمان نیست»، «مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ».

از ابن عباس نقل شده هنگامی که پیامبر (ص) مردی را نگاه می‌کردند و توجهشان جلب می‌شد، می‌فرمودند: آیا دارای حرفه است اگر می‌گفتند نه! می‌فرمودند: «از چشم من افتاد»، می‌گفتند چرا‌ای رسول خدا؟ حضرت (ص) می‌فرمودند: «هرگاه مؤمنی حرفه نداشته باشد به وسیله دینش امرار معاش می‌کند.»

در آموزه‌های دینی به کار و کارگر ارزش بسیار والایی داده می‌شود، به‌گونه‌ای که کار کردن از بزرگ‌ترین عبادت‌ها و وسیله تقرب به خداوند به شمار می‌رود، حتی در تعبیر دینی کارگر، شهید زنده و کارگری شغل انبیاست و از راه کسب وکار می‌توان به بهشت برین رسید. از این رو، اگر کسی برای کسب روزی حلال از خانه خارج شد و در مسیر یا محیط کار بر اثر سانحه و اتفاق از دنیا رفت همچون مجاهد فی‌سبیل‌ا... می‌ماند، آموزه‌های دینی و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) برای کسی که در پی روزی حلال است جایگاه و شأنی رفیع قائل است تا جایی که رسول خدا (ص) خم شده و دست‌های کارگر را می‌بوسند!

انس‌بن‌مالک روایت کرده است هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک بازگشتند سعد انصاری به استقبال ایشان رفت، پیامبر (ص) با او مصافحه کردند و دستانش را خشن یافتند. حضرت (ص) فرمودند: «چه آسیبی به دستانت رسیده است»، سعد عرض کرد: «ای رسول خدا! من با طناب و بیل برای تأمین مخارج عیالم کار می‌کنم، پیامبر (ص) دست سعد را بوسیدند و فرمودند: «این دستی است که آتش دوزخ به او نخواهد رسید.»

پیامبر گرامی اسلام (ص) قبل از بعثت در برهه‌ای از زمان برای تأمین معاش خود در قبال چند قیراط دینار برای مردم مکه چوپانی کردند و مدتی هم برای حضرت خدیجه (س) به بازرگانی مشغول بودند؛ حضرت امیر (ع) نیز بعد از آنکه از مکه به مدینه مهاجرت کردند برای امرار معاش در نخلستان‌های مردم مدینه با شتر خود سقایی می‌کردند. اینها همه اهمیت کار و تلاش را در سیره ائمه هدی که هدایت عالم در دست آنهاست، ثابت می‌کند.

همچنین، نقل است امام باقر (ع) در باغ‌های مدینه مشغول به کشاورزی بودند، از ایشان پرسیدند: چرا شما درگیر معاش هستید، حضرت باقرالعلوم (ع) پاسخ دادند: «این دنیاگرایی نیست»، خدای عالم فرموده زندگی خود را بر اساس تلاش و کسب روزی حلال پیش ببرید یا آنکه امیرالمؤمنین (ع) در کشاورزی سرآمد بودند و در نزدیک به ۲۵‌سال خانه‌نشینی، اقدام به نوسازی کشاورزی حجاز کردند و آن را به سرحد اعلی رساندند با همه تخریب‌ها و دشمنی‌ها هنوز هم آثار کار و تلاش امام علی (ع) در حجاز باقی است و نشان می‌دهد آن شأن الوهی، حضرت (ع) را از مسئولیت‌پذیری در امر معاش بازنداشته است.

روایات متعدد از پیامبر (ص) و ائمه (ع) بر ادای حق و حقوق کارگر و مزد زحمات او تصریح و تأکید دارند چنان‌که پیامبر (ص) در واپسین لحظات حیات خود به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: «خدا لعنت کند کسی را که کارگر بگیرد و مزد او را ندهد.» امام علی (ع) نیز به اصبغ‌بن‌نباته فرمودند: «خدا لعنت کند کسی را که کارگر بگیرد و مزد او را ندهد.» حضرت رسول (ص) درباره ادای حق کارگر می‌فرمایند: «تا عرق او خشک نشده مزدش را بپردازید.» امام رضا (ع) هم در این باره بسیار مراقبت داشتند و به تعبیر امروزی از قبل با کارگر درباره حق و حقوقش طی و شفاف‌سازی می‌کردند.

از ایشان است که فرمودند: «من بار‌ها نهی کرده‌ام، از اینکه کسی را پیش از آنکه اجرتش را تعیین کنند به کار گیرند و بدان؛ هر کارگری بدون اینکه قبلا مزد او را تعیین کرده باشی، کاری برای تو انجام می‌دهد اگر سه برابر آنچه مزدش است، به او بپردازی باز گمان می‌کند که از اجرت او کاسته‌ای و اگر پیش از انجام دادن کار، مزدش را معین کنی، و پس از آن پرداخت کنی، تو را به سبب وفای به عهد می‌ستاید و اگر اندکی زیادتر از مزدش به او بدهی، آن را بخششی از تو می‌داند.»

نقل است زمانی که مقرر شد فضه به عنوان خادم حضرت زهرا (س) به بیت ایشان بیاید، پیامبر (ص) به قدری به دخترشان سفارش کردند که ایشان بیان کردند: «در عجبم که قرار است من کنیز خانه باشم یا فضه؟» ... اهل بیت (ع) این مسیر را مشخص کرده‌اند تا جایگاه و نقش کار و کارگری و برکات رعایت حقوق کارگر در جامعه اسلامی مشخص شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->